Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
07 sep 2009 12:41
Geachte mede-forummers. Gezien de grote hoeveelheid kennis hier op het forum, en omdat de vraag wellicht ook van toepassing is op 4-wiel aangedreven Porsches, stel ik een vraag over mijn DD, een A4 quattro.
De voorbandjes van deze machine zijn momenteel aan vervanging toe, met name vanwege een karkas-breuk, en het aantal resterende mm's is wat mager, namelijk 3 mm. De achterbanden zijn op zich nog redelijk, 5-6 mm.
Wat adviseren jullie mij teneinde een weloverwogen keuze te maken?
A) enkel de voorbanden vervangen. De achterbanden vallen immers nog binnen de marge van 2 mm verschil met nieuwe voorbanden (voorschrift quattro)
B) vóór én achter vervangen, dit komt ook de rij-eigenschappen ten goede bij 4-wiel aangedreven wagens.
Alvast hartelijk dank voor uw kennis en advies.
Laatst bijgewerkt door
turbocruiser op 10 sep 2009 21:03, in totaal 1 keer bewerkt.
07 sep 2009 12:43
ik denk dat de leeftijd van de banden je keus ook kan bepalen,
zijn ze al wat ouder zou ik voor alle 4 gaan.
robert
07 sep 2009 12:46
Uiteraard alles binnen hetzelfde merk en type houden.
Nieuwe banden achterop en de gebruikte voorop.
(Beter voor het remgedrag en voor slijten ze harder.)
Halverwege de slijtage wisselen voor en achter was ook een idee.
07 sep 2009 13:06
FF voor en achter en wisselen en voor de winter 4 nieuwe?
Zomaar een idee hoor, misschien sla ik de plank helemaal mis....
07 sep 2009 13:15
Ik neig naar 4 nieuwe, de huidige voorbanden zijn al wat ouder dan achter, en het zijn Dunlop SP Sport banden. Mijn voorkeur gaat uit naar Michelin PS2. Twee soorten op 1 kussen, daar slaapt de duivel tussen?
07 sep 2009 13:16
Olaf schreef:http://www.audiforum.nl
Maar hier op het Porsche-forum weten we véél meer, en Porsche heeft ook C4...
07 sep 2009 13:53
1. Twee verschillende merken en typen op een Quattro of C4: NIET DOEN.
2. Bij de Porsche C4 zijn de voor- en achterbanden van een andere serie,
dus gaat het voor-achter omwisselen niet. Bijv. voor 205/50/17 en achter 255/40/17.
Toch nog een voordeeltje van Audi Quattro...
3. Wat heb je voor een reservewiel?
Die kun je evt ook monteren, als die nog nieuw en ook Dunkop SP is. Hoef je maar
1 nieuwe band te kopen en de beste versleten band wordt de reserve.
07 sep 2009 13:55
Ik zeg ook vier nieuwe. De omtrekverschillen worden wellicht nog net opgevangen door je Torsen diff, maar het is toch beter (en rijdt veel fijner!) om met rondom even verse banden van hetzelfde type te rijden.
07 sep 2009 13:58
Heb helaas geen reservewiel, wel een pompje...
Tevens nog 4 winterwieltjes aanwezig, maar daarvan is ook de helft versleten, dwz minder dan 4 mm. Dat worden dus in totaal 8 (!) nieuwe!
07 sep 2009 14:00
Waarschijnlijk zijn de winterwielen wel een maatje kleiner/smaller dan de zomerexemplaren. Wel een dure grap, maar misschien kun je een goede deal maken voor 8 banden tegelijk.
07 sep 2009 14:00
Ik heb ook zo'n pompje, maar heb er voor het gemak toch maar een winterwiel in gelegd.
Laatst bijgewerkt door
PaulusdB op 07 sep 2009 14:59, in totaal 1 keer bewerkt.
07 sep 2009 14:48
Zorg dat je voorop minimaal goede merk banden hebt en achterop in ieder geval meer dan 1.6 mm profiel.
Ik heb jaren Quattro gereden. Toen ik aan nieuwe banden toe was voorop de om goede grip bekend staande Toyo T1S en achterop nieuwe banden gelegd met een bekend staande slechte eigenschappen.
Toen bleek dat alle theoretische ideeën in de praktijk heel anders zijn ( zoals zo vaak) , het bleef dezelfde lekkere rij auto, alleen stuurde hij scherper in en kwam de achterkant iets sneller om. Maar alleen als je haaks de hoek om wilde en dan nog was het zonder het 'gevaar' van een achterwielaangedreven auto.
Natuurlijk zijn vier dezelfde nieuwe banden van een goed merk altijd aan te raden, ook op jouw A4 Quattro, maar in de praktijk hoeft dat niet altijd erg belangrijk te zijn, bleek uit mijn 'test'.
.
07 sep 2009 16:46
Het ligt niet echt in de verwachting dat ik haaks klaverbladen ga nemen, ik zal eens informeren naar de kosten van Michelin PS2. Alvast super bedankt voor alle inlichtingen!
07 sep 2009 18:05
Dat lijkt mij ook logisch en af te raden, ik wilde aangeven dat mijn ervaring met een Quattro is dat het niet zoveel uitmaakt wat voor een banden je op deze auto zet.
Afhankelijk waar je ze monteerd en waarbij goede banden natuurlijk altijd een goede keus zijn en slechte niet altijd een slechte keus hoeft te zijn.
.
07 sep 2009 18:08
Tja, als driftkoning maak jij blijkbaar wel eens een andere keuze.
Is niet voor mij weggelegd dat driften, heb ik inmiddels gemerkt op Lelystad.
Vandaar gewoon Bridgestone RE050A rondom op de Audi Quattro.
08 sep 2009 20:48
Alleen voor vervangen, quattro is het zelfde als bij mijn VW Passat W8 4motion! Quattro/4motion is altijd voor aangedreven maar wordt indien nodig pas 4x4 (door het sperdif.)! Dus een quattro is geen permanente 4x4! Vandaar dat de voorbanden harder slijten dan de achterste!
08 sep 2009 20:58
Toch nog maar even de specs lezen, Dimitri... je hebt verschillende smaken quattro, alleen de Haldex-varianten (VWs en Audi's met dwarsgeplaatste motor- A3, TT, Golf enz.) hebben 'part-time 4x4'waarbij de achterwielen geleidelijk worden bijgezet als het nodig is, anders gewoon FWD. De vorige generaties VWs en Audi's met langsgeplaatste motor (die afgeleid zijn van het Audi A4/A6-platform) hebben een Torsen-gebaseerd 4x4-systeem dat altijd alle wielen aandrijft (als ik het wel heb standaard 75% FWD) maar de aandrijfkrachten traploos kan verdelen tussen voor en achter (binnen bepaalde parameters).
De huidige Passat heeft inderdaad een Haldex-systeem, maar dat geldt niet voor de Audi A4/A6.
08 sep 2009 22:07
4 nieuwe banden doen, heb zelf Carrera 4 en Audi Quattro en merk dat banden per as verschillen in slijtage
Dus prijsvergelijken maar voor 4 nieuwe
08 sep 2009 22:15
Renntech schreef:Toen ik aan nieuwe banden toe was voorop de om goede grip bekend staande Toyo T1S en achterop nieuwe banden gelegd met een bekend staande slechte eigenschappen.
Altijd de beste banden achter (laten) monteren
In het stuur voel je veel eerder wanneer de grip van de voorbanden ophoudt dan wanneer je achterkant de grip verliest
09 sep 2009 20:48
Thanks voor alle inlichtingen. Altijd leuk om te lezen dat er nuances geplaatst kunnen worden, zoals door onze forum-techniker. Heb besloten dat het toch 4 nieuwe moeten worden. Het gaat om een A4 met een Torsen-diff en als ik goed geïnformeerd ben is de standaard-verdeling voor:achter= 40:60. Zodra één van de assen grip verliest stuurt de Torsen de kracht naar de andere as die nog wel grip heeft. De maximale kracht die naar één as gestuurd kan worden ligt op 75 tot 80%.
09 sep 2009 21:03
Rad911 schreef:Altijd de beste banden achter (laten) monteren
In het stuur voel je veel eerder wanneer de grip van de voorbanden ophoudt dan wanneer je achterkant de grip verliest
Dat mag jij doen, zelf vindt ik het belangrijk dat een auto onder alle omstandigheden moet kunnen blijven sturen.
Het engste in een auto is als je een auto niet meer kunt besturen omdat de grip voor weg is.
Als de grip achter weg is door gladde banden, kun je altijd nog de auto in gareel krijgen doordat je voor met goede banden nog wel grip hebt.
Op snelweg afritten zie je regelmatig sporen rechtdoor de bosjes in of het talud af.........dat zijn dan sporenvan mensen die de beste banden achter hadden gemonteerd.
09 sep 2009 21:56
Of natuurlijk van die C2-tjes die achterstevoren de bocht uit zijn gevlogen...
10 sep 2009 18:10
OK, wist ik niet dat het tussen een audi en vw anders was! Ik dacht het zelfde maar niet dus... weer wat geleerd
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.