Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
11 okt 2009 1:21
Hallo,
Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om de pedaalslag van het koppelingspedaal van een 993 aan te passen (korter te maken)?
Mijn koppeling is nieuw, maar als ik de koppeling wil laten aangrijpen (in alle versnellingen), dan dien ik de pedaal zo hoog te laten opkomen dat mijn voet in een oncomfortabele hoek zit en dat ik nier zonder schokken (1° en 2° versnelling) kan schakelen.
Bovendien piept/kraakt mijn koppelingspedaal bij het indrukken en terug laten opkomen. Kan hier ook iets aan gedaan worden?
Alvast bedankt voor de reacties,
Flatsix6
11 okt 2009 12:22
Het is niet mogelijk de 'vrije slag' af te stellen. De 993 manual schrijft hierover:
"Clutch free travel:
The clutch master cylinder has an internal
stop. The boost spring forces the push rod or
the clutch pedal, respectively, constantly
against this stop. Due to this automatic
hydraulic adjustment, it is not possible to
determine the clutch free travel, e.g. by checking
at the clutch pedal."
Voor het doorsmeren heb ik al een draadje geschreven:
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24079
11 okt 2009 12:40
Flatsix6 schreef:Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om de pedaalslag van het koppelingspedaal van een 993 aan te passen (korter te maken)?
Last van geheugenverlies?
11 okt 2009 13:15
Neen beste Eric, geen geheugenverlies. Edit: Aha, blijkbaar was het teveel moeite om het op te zoeken en daar verder te gaan. Dat topic nu dan maar gesloten.
Maar heeft dan werkelijk niemand problemen met de lange pedaalslag?
Ik ben 1m86, stoel staat bijna op uiterste positie en ik moet werkelijk mijn pedaal zodanig hoog laten opkomen dat mijn hiel loskomt van de vloer.
Ik vraag mij zelfs af hoe iemand erin kan slagen om bvb een tip-hiel schakelbeweging te maken, tenzij je een acrobaat bent natuurlijk.
Neen alle gekheid op een stokje, maar kan die master cylinder niet worden vervangen. De koppeling op zich is zacht, dus geen enkel probleem, maar het is werkelijk die pedaalslag die mij parten speelt.
Ik moet absoluut hiervoor een oplossing vinden.
Alle ervaringen zijn welkom en zal binnenkort even naar Aken gaan om te horen of zij daar geen oplossing hebben.
Vriendelike groeten,
Flatsix6
11 okt 2009 13:35
Geen idee of het bij een 993 kan, maar bij de oudere modellen kan je de lengte van het pedaal zelf ook verstellen...
In dat geval wel op letten dat je de max.slag nog wel haalt en het pedaal niet eerst tegen de plaat stopt
Ik heb trouwens nooit m'n hiel op de vloer bij het (ont)koppelen
11 okt 2009 13:47
Bij een 993 kan er aan het pedaal niks op de originele manier afgesteld worden waardoor de slag van het pedaal wijzigd. De koppelingsbediening werkt hydraulisch en daar kun je niks aan veranderen.
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit iemand gehoord die daar problemen mee had ook al vindt ik zelf de slag van een 993 koppeling onsportief lang.
Bij mijn eigen auto heb ik eens het pedalen mechanisme gewijzigd zodat de slag korter werd en het pedaal in ruststand rechter opstaat. Dit rijdt veel fijner bij een sportauto.
Je moet iemand zien te vinden die dat voor jou wil wijzigen, want er is een goed resultaat te halen met behulp van een slijptol en lasapparaat.
Erwin.
.
11 okt 2009 14:38
Iets zegt me dat je binnenkort gebeld gaat worden.
Zo nou even kakken.
11 okt 2009 15:01
Het lukt mij ook niet om te koppelen/ontkoppelen terwijl ik mijn hiel op de vloer laar rusten. Volgens mij de 'charmes' van de staande pedalen van de oude 11'jes.
11 okt 2009 15:36
Inderdaad met zwevende voet koppelen, went wel hoor als je er dagelijks in gaat rijden.
11 okt 2009 15:53
ik ben 1.98 heb de 993 laten staan omdat ik met mijn hoofd tegen het dak zat em met mijn been klem bij het koppelen.
de koppeling in de 964 heeft deze slag ook maar in de targa heb je net wat meer hoofd ruimte en kan ik de stoel zo zetten dat het net allemaal gaat.
ik heb wel de stoel iets naar achter gezet.
gr anton964
11 okt 2009 17:31
Erwin schreef:Bij een 993 kan er aan het pedaal niks op de originele manier afgesteld worden waardoor de slag van het pedaal wijzigd. De koppelingsbediening werkt hydraulisch...
Net even ge-googled en het ziet er naar uit dat de pedalenbak met hydr.koppeling een ander pedaal hebben (was te verwachten natuurlijk)
Dan zullen idd de slijpschijf en het lasapparaat er aan te pas moeten komen
12 okt 2009 13:21
@993Yvon en misschien Renntech
Zit dit bij een Boxster S ook zo als je het koppelingspedaal wilt doorsmeren i.v.m. piep.
gr. Ernest
12 okt 2009 13:32
Jeroen914 schreef:Net even ge-googled en het ziet er naar uit dat de pedalenbak met hydr.koppeling een ander pedaal hebben (was te verwachten natuurlijk)
Dat geldt voor zoveel onderdelen bij de 964 / 993 tov 3.2 , ook voor dynamo lagers / ventilatorlagers etc
.
12 okt 2009 14:41
@Erwin zou je nog kunnen reageren op mijn vraag alsjeblieft.
Heb ook naar piepje als je het pedaal helemaal intrapt.(Boxster S 02/2000)
Thnx Ernest (soepkip 986)
12 okt 2009 18:28
Erwin schreef:Dat geldt voor zoveel onderdelen bij de 964 / 993 tov 3.2 , ook voor dynamo lagers / ventilatorlagers etc
moderne troep ook allemaal...
12 okt 2009 21:15
Jeroen986 schreef: moderne troep ook allemaal...
Tja, de goeie ouwe tijd wat auto's betreft is allang voorbij
soepkip 986 schreef: @Renntech zou je nog kunnen reageren op mijn vraag alsjeblieft.
Heb ook naar piepje als je het pedaal helemaal intrapt.(Boxster S 02/2000)
Thnx Ernest (soepkip 986)
Nee, bij een Boxster zit dit allemaal anders. Een pedalenset kun je ook niet even doorsmeren zoals je doorsmeren bedoelt.
Waarschijnlijk piept de lagering van de terugtrekveer aan het kopelingspedaal en kan bijvoorbeeld een beetje teflonvet uit een spuitbus op de veerbevestiging spuiten het piepje laten verdwijnen.
.
12 okt 2009 21:26
Super bedankt Renntech want het klinkt irritant.
12 okt 2009 22:18
anton964 schreef:ik ben 1.98 heb de 993 laten staan omdat ik met mijn hoofd tegen het dak zat em met mijn been klem bij het koppelen.gr anton964
Ook ik ben groot 1.94 en zit in de 993 beter als de 964
De oudere modellen hadden wat meer ruimte, denk door wat lichtere/mindere stoelen
Heb mijn stoelen (net als de vorige) wel eruit gehaald en de geleiders aangepast.
De hoofdruimte is ondanks het schuifdak prima, moet helaas toegeven dat de 997 meer ruimte heeft
12 okt 2009 22:53
ja dat klopt de 997 heeft ruimte zat.maar dat zit er nog niet voorlopig.
ik denk dat het komt omdat ik een targa heb.of iets andere bouw heb als jij.
ik ben wel wat aan het rondkijken voor een 993 4s maar dan zonder schuifdak
maar die dingen kosten geld zeg.
gr anton964
18 okt 2009 18:23
Flatsix6 schreef:Neen beste Eric, geen geheugenverlies. Edit: Aha, blijkbaar was het teveel moeite om het op te zoeken en daar verder te gaan. Dat topic nu dan maar gesloten.
Maar heeft dan werkelijk niemand problemen met de lange pedaalslag?
Ik ben 1m86, stoel staat bijna op uiterste positie en ik moet werkelijk mijn pedaal zodanig hoog laten opkomen dat mijn hiel loskomt van de vloer.
Ik vraag mij zelfs af hoe iemand erin kan slagen om bvb een tip-hiel schakelbeweging te maken, tenzij je een acrobaat bent natuurlijk.
Neen alle gekheid op een stokje, maar kan die master cylinder niet worden vervangen. De koppeling op zich is zacht, dus geen enkel probleem, maar het is werkelijk die pedaalslag die mij parten speelt.
Ik moet absoluut hiervoor een oplossing vinden.
Alle ervaringen zijn welkom en zal binnenkort even naar Aken gaan om te horen of zij daar geen oplossing hebben.
Vriendelike groeten,
Flatsix6
Ik zie niet hoe je een tiphiel moet doen met je koppeling?? Kan aan mij liggen maar dacht dat dat een beweging was tussen je rem en gaspedaal...
Ik vrees dat er geen afstelmogelijkheid is op je koppelingspedaal. Zoals de meeste 911 rijders is het nog altijd met zwevende voetjes rijden.
En ivm het tip-hiel rijden. Race 911jes hebben speciaal gevormde pedalen. Of het is toch verkrijgbaar.
05 dec 2009 15:57
Ik heb dus hetzelfde probleem met koppeling als de topicstarter, (ben 1,95m) en heb een hele rare voetstand ontwikkelt om toch redelijk soepel te kunnen koppelen, maar soms gaat dat inderdaad even mis... Had ook graag een wat andere verhouding gehad, maar schijnt dus nogal lastig te zijn...
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.