Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Ervaring diverse merken winterbanden

05 nov 2009 16:15

Aangezien koning winter eraankomt en ik van plan ben om ook met de Porsche in de winter te gaan rijden, wellicht verstandig om een set winterbanden aan te schaffen.

Via mijn velgenspecialist een aanbod gehad van Nokian winterbanden

via de Porsche dealer nog bezig met een offerte voor:
-Michelin
-Pirelli
-Conti

Deze bovengenoemden allemaal met N-codering.
Onder mijn audi's goede ervaringen met Conti(Q7 en A4 cabrio) en in het verleden Vredestein Wintrac Extreme onder de S4 (helaas niet met N codering verkrijgbaar), maar elke band gedraagt zich anders onder een andere auto....

Hebben jullie ervaring met deze merken en zo ja, positieve en negatieve punten?
Alvast bedankt!

p.s. het gaat om een 997 C2S MKII

Re: Ervaring diverse merken winterbanden

05 nov 2009 19:11

Ga je ermee naar het buitenland? Dan ben je het (bijna) verplicht.

Ik heb ervaringen met winterbanden en Porsche 996 4S. Vond het rijden met zomerbanden veiliger dan het rijden met winterbanden. Wegligging was een drama. Had Pirelli's. Zou dus voor alleen in Nederland voor de Porsche geen winterbanden meer nemen.

Re: Ervaring diverse merken winterbanden

05 nov 2009 19:19

de wegligging is altijd minder/anders dan met zomer banden,
maar die band is ook niet ontwikkelt als sportband m,aar heeft hele ander eigenschappen op vlakken waar de zomerband het dan weer laat ligen.

ik had en heb nu weer pirelli's, ben er tevreden over maar heb geen vergelijking met andere merken
en ja mijn zomerbanden sturen strakker maar zijn ook breder hebben meer last van aquaplaning, rijden niet fijn met sneeuw, hagel, hevige regen en ander winterse omstandigheden.

Re: Ervaring diverse merken winterbanden

05 nov 2009 19:39

Pirelli P6000. Al jaren, zomer en winter, niet in de sneeuw.

Re: Ervaring diverse merken winterbanden

05 nov 2009 21:03

Hmm, beetje offtopic maarreh had P6000 (niet mijn keus maar zaten eronder bij aankoop, gloedjenieuw), en sinds kort P Zero Rosso; weet wel waar ik blijer mee ben :mrgreen:.

Re: Ervaring diverse merken winterbanden

06 nov 2009 0:45

Mijn voorkeur in dit rijtje: 1. Conti, 2. Pirelli en 3. Michelin.

Re: Ervaring diverse merken winterbanden

06 nov 2009 17:07

in de laatste auto visie komt conti er ook als beste uit, weliswaar niet voor onder een Porsche, maar even als fabrikant zeg maar..

Re: Ervaring diverse merken winterbanden

07 nov 2009 18:10

ik plan volgend weekend een tripje naar HET museum. Winterbanden nu al verplicht :scratch: ?

Re: Ervaring diverse merken winterbanden

27 nov 2009 12:32

Ik zat met dezelfde vraag, ben 7 nov. naar Stuttgart geweest om het museum te bezoeken.
Bezoekje aan de ANWB site leert het volgende:
Moet ik ook winterbanden aanschaffen als ik een dagje naar Duitsland ga?
Het is in Duitsland slechts verplicht winterbanden te hebben als er winterse weersomstandigheden zijn. Raadpleeg hiervoor het weerbericht. Als er geen winterse omstandigheden zijn heeft u geen winterbanden nodig. Heeft u geen winterbanden? Blijf dan bij (verwachte) gladheid, ijzel of sneeuw thuis.

Wat zijn precies die ‘winterse omstandigheden’?
De Duitse wetgeving zegt dat het motorvoertuig aangepast moet zijn aan de weersomstandigheden, in Oostenrijk is het vanaf 2008 verplicht bij winterse omstandigheden op alle wielen winterbanden te voeren en/of sneeuwkettingen op de aandrijfwielen. Het laatste mag slechts als het geen schade aan het wegdek kan toebrengen. In Duitsland geldt dit het hele jaar, in Oostenrijk geldt de verplichting tussen 1 november en 15 april. Het weer kan zeker in de bergen ook buiten de wintermaanden voor verrassingen zorgen.
De verplichting heeft niet alleen betrekking op de banden maar ook op bijvoorbeeld de ruitensproeiervloeistof, de ruitenwissers en de koelvloeistof. Gewone banden zijn niet geschikt voor winterse omstandigheden.
Van winterse omstandigheden is in elk geval sprake bij sneeuw, ijs of gladheid. Er zijn nog geen rechterlijke uitspraken over welke weersomstandigheden dat nu precies zijn. We zullen de ontwikkelingen blijven volgen en u via onze site op de hoogte houden.

(bron: www.ANWB.nl)

Re: Ervaring diverse merken winterbanden

27 nov 2009 14:22

Ik heb een tijd in Finland gewoond, en daar rijdt de meerderheid van de mensen op Nokian, en dan niet alleen omdat het Finse banden zijn... Die komen daar constant als beste uit de testen (wat niet helemaal relevant is voor hier, want daar zijn winters echt wit). ik heb ze straks ook weer onder m'n Audi S2 zitten, is inderdaad qua wegligging geen vergelijk met de Potenza's die er nu nog om liggen, maar met een beetje sneeuwvlok weet je weer waarom. Die ik heb zijn wel H, dus mag je niet harder mee dan 210 en als je naar D gaat moet je dan een stikker oid in de buurt van je snelheidsmeter plakken om daarvoor te waarschuwen.

hier overigens een test uit 2008 van AutoMotor und Sport:
http://www.auto-motor-und-sport.de/test ... 92837.html



wolf schreef:Pirelli P6000. Al jaren, zomer en winter, niet in de sneeuw.
het is wel lachen hoor, met P6000's in de sneeuw, maar niet zo veilig

Re: Ervaring diverse merken winterbanden

27 nov 2009 15:32

alleen maar ervaring met winterPirelli onder de Porsche....... cayenne :D


Bij geen winterse omstandigheden met hoge snelheid (plm 180) gevoelloos zwierig gevoel.

In de sneeuw......eng goed zelfs

Re: Ervaring diverse merken winterbanden

05 dec 2009 15:49

onder de 993 voor het tweede jaar de michelin's en deze voldoen prima, maar het is natuurlijk geen 'normale' band...

Re: Ervaring diverse merken winterbanden

08 dec 2009 19:45

ik heb Falken winterbanden in 18 inch onder de 993.
heb er nu 500 km mee gereden. auto heeft enorme grip in de bochten, zeker voor een 'nieuwe' winterband. hoge snelheid, boven de 200 wordt het gevoel in de bochten wat 'zompig'.
Ik ben (zonder sneeuw proef) enorm over deze banden te spreken. de prijs is ook nog eens zeer goed.
banden maat achter 265 35 18 en 225 40 18 voor

Re: Ervaring diverse merken winterbanden

08 dec 2009 19:48

man het is 10 graden buiten. winterbanden zijn nu underperformers.

Re: Ervaring diverse merken winterbanden

08 dec 2009 20:05

tis maar net hoe laat je in de auto stapt. in de ochtend en na zonsondergang gaat de temp gewoon onder de 7 graden. en doet de winterband het gewoon beter dan een zomerband.

Re: Ervaring diverse merken winterbanden

08 dec 2009 21:14

thomas1665 schreef: boven de 200 wordt het gevoel in de bochten wat 'zompig'.


:shock: :mrgreen:

Re: Ervaring diverse merken winterbanden

08 dec 2009 21:48

mijn vorige winterbanden waren tot max 210, vond ik ook een minpunt.
en het bochten werk is altijd minder goed.

Re: Ervaring diverse merken winterbanden

08 dec 2009 22:06

951@Norg schreef:
thomas1665 schreef: boven de 200 wordt het gevoel in de bochten wat 'zompig'.


:shock: :mrgreen:


Bij mij wordt het pas zompig boven de 300 in de bochten.

:popcorn:

Re: Ervaring diverse merken winterbanden

08 dec 2009 22:14

Bezoekje aan de ANWB site leert het volgende:
Moet ik ook winterbanden aanschaffen als ik een dagje naar Duitsland ga?
Het is in Duitsland slechts verplicht winterbanden te hebben als er winterse weersomstandigheden zijn.

Het is niet zo dat je onder die omstandigheden w.banden moet hebben.
Als je dan wordt gecontroleerd en je hebt z.banden is er niets aan de hand!

Alleen als je betrokken bent bij een ongeval en de omstandigheden zijn zo dat je met winterbanden beter contact met de weg zou hebben gehad, dan kun je aansprakelijk gesteld worden voor de consequenties.

Re: Ervaring diverse merken winterbanden

09 dec 2009 1:10

turbocruiser schreef:
951@Norg schreef:
thomas1665 schreef: boven de 200 wordt het gevoel in de bochten wat 'zompig'.


:shock: :mrgreen:


Bij mij wordt het pas zompig boven de 300 in de bochten.

:popcorn:


ik wilde eigenlijk 220 zeggen aangezien het toen pas echt zompig begon te worden.

Re: Ervaring diverse merken winterbanden

09 dec 2009 11:04

thomas1665 schreef:tis maar net hoe laat je in de auto stapt. in de ochtend en na zonsondergang gaat de temp gewoon onder de 7 graden. en doet de winterband het gewoon beter dan een zomerband.


Dat is een fabeltje.

Uit alle testen van de afgelopen jaren blijkt dat de zomerbanden het op droog en nat tot ruim onder de 0 graden beter doen dan winterbanden.

Alleen zodra het echt glad wordt (en dat is natuurlijk bij nat en onder 0 graden) en met sneeuw, heb je voordeel van de winterbanden. In deze omstandigheden zou ik dan toch liever niet in een Porsche rondrijden. Te veel kans op schade (je weet immers niet wat die andere idioten op de weg uithalen).

Als je er een andere wagen bij hebt, kun je de Porsche het beste op zomerbanden laten staan naar mijn idee. Maar goed ik woon dan ook in de Randstad. Het is hier minder koud en wij hebben minder sneeuw.

Re: Ervaring diverse merken winterbanden

09 dec 2009 21:13

de Fiscalist schreef:
thomas1665 schreef:tis maar net hoe laat je in de auto stapt. in de ochtend en na zonsondergang gaat de temp gewoon onder de 7 graden. en doet de winterband het gewoon beter dan een zomerband.


Dat is een fabeltje.

Uit alle testen van de afgelopen jaren blijkt dat de zomerbanden het op droog en nat tot ruim onder de 0 graden beter doen dan winterbanden.

Alleen zodra het echt glad wordt (en dat is natuurlijk bij nat en onder 0 graden) en met sneeuw, heb je voordeel van de winterbanden. In deze omstandigheden zou ik dan toch liever niet in een Porsche rondrijden. Te veel kans op schade (je weet immers niet wat die andere idioten op de weg uithalen).

Als je er een andere wagen bij hebt, kun je de Porsche het beste op zomerbanden laten staan naar mijn idee. Maar goed ik woon dan ook in de Randstad. Het is hier minder koud en wij hebben minder sneeuw.


heb je die test toevallig?

Re: Ervaring diverse merken winterbanden

09 dec 2009 22:24

sla de autoweek van 28 okt tot 4 nov 2009 er bijvoorbeeld eens op na...maar ook alle ander tests waarbij een zomerband als referentie wordt meegenomen.

Helaas staat niet altijd vermeld wat de testcondities zijn maar laten we er voor het gemak even van uitgaan dat die wel zo gunstig mogelijk zijn voor winterbanden, koud dus.

In de tekst zelf staat al vermeld dat de referentiezomerband (onbekend welke) op alle testonderdelen behalve op sneeuw op kop gaat.

Ter illustratie de remweg (niet onbelangrijk)
droog van 100 tot 0 zomerband 35,3 meter (wat best wel goed is overigens). De beste winterband doet 40,3 meter, ruim een wagenlengte verschil!

Op op nat is het verschil een ruime wagenlengte met de daar geteste zomerband. Zomerband 45,7 meter, beste winterband 50,5 meter. Uit andere tests blijkt dat er zomerbanden zijn die een nog kortere remweg hebben op nat namelijk rond de 40 tot 41 meter.

Mijn punt is simpelweg: Als het er echt op aankomt, ben je met zomerbanden dus beter af, tenzij het glad is.

andere vragen nog??

Ik kan hem wel even voor je scannen als je wilt...

Re: Ervaring diverse merken winterbanden

09 dec 2009 22:36

Vreemd.

Ik merk op mijn DD dat ik de laatste weken met vochtig weer regelmatig de ESP zag branden bij lekker vlot wegtrekken voor een bocht (dagelijkse ritje woon-werk). Sinds de winterbanden er onder liggen gebeurt dat niet meer.
Ik vind de winterbanden echt meer grip hebben. Dat wil niet zeggen dat ik ze altijd lekkerder vind rijden (zompig en flexibel), maar ik geloof er zeker wel in. Zeker voor een rijder met doorsnee rijkwaliteiten zoals ik.

Re: Ervaring diverse merken winterbanden

09 dec 2009 22:49

hebben ze echt meer grip of denk je dat alleen maar...

Ik rijd zelf met de daily ook op winterbanden (althans vrijdag gaan ze erop) simpelweg omdat ik ook met gladheid gewoon door wil kunnen blijven rijden en ik de mindere punten voor lief neem.

Ook met de daily rijd ik flink door en dan lijkt het idd wel eens of de winterbanden veel (misschien meer) grip hebben. Volgens mij is dat (bij mij iig) psychisch in die zin dat de winterbanden eerder drama maken (piepen maar nog niet echt schuiven) en dan denk ik: zo dat valt nog best mee.

Ik weet alleen totaal niet of ik dan wel sneller ga dan in andere situaties, of dat de omstandigheden anders zijn of dat de banden beter zijn. Ik heb namelijk geen referentiekader. Of ik rijd op de ene band, of op de andere, of in een andere auto....

Meten is weten en de meetlat liegt niet. (alhoewel, als het nu heel koud is, is een meter misschien wel ietsje korter...)
Plaats een reactie