Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
29 dec 2009 16:22
Bij het 40.000 km / 4 jaar onderhoud van mijn Boxster heeft men mij aangeraden om bij de volgende bandenwissel van de voorbanden ook meteen deze te laten uitlijnen. Is dit zo uitzonderlijk moeilijk dat je het best bij Porsche laat doen, of kan iedere degelijke bandenboer dit ? Ook enig idee wat dit kost ?
29 dec 2009 16:25
gewoon bij een bandenboer...vraag wel een uitlijn rapport!!!! dat is een uitdraai van de afstelgegevens ...kosten ongeveer 60 euri
29 dec 2009 16:26
Ik weet dat er bij ons maar een bedrijf is die dit kan en ook over de juiste apparatuur beschikt, en dat is Profile.
29 dec 2009 16:27
een 993 bij spezialist. die is zooo modern
29 dec 2009 16:31
Als je banden gelijkmatig slijten en je geen problemen hebt met de wegligging vraag ik me af waarom je het zou doen.
29 dec 2009 16:32
De mijne een keer uitgelijnt bij een officieel porsche centrum! Resultaat,alle banden sleten scheef af

Toen naar de bandenboer(Point-S),waar uiterst nauwkeurig alles nagemeten werd en gecorrigeerd! Nu gelijkmatige slijtage,zowel voor als achter

Bandenboer
29 dec 2009 16:40
Ik zou het altijd bij een Porsche-specialist laten doen. Zijn er genoeg van. Een slecht uitgelijnde Boxster vreet banden, en dan ben je duur uit. Ook rijdt het beroerd, vooral bij zijwind of een onregelmatig wegdek (spoorvorming).
29 dec 2009 16:44
Het advies om dit (pas) bij de bandenwissel te doen is raar.
Heeft niets met elkaar te maken. Je kan er nu al voordeel van hebben als het niet klopt: weggedrag, bandenslijtage.
Maar is het inderdaad nodig?
29 dec 2009 17:01
Hangt van de bandenboer af , zeer goede ervaringen met Profile
29 dec 2009 17:32
Bij mijn 964 moest ook de hoogte en de sporing aangepast worden. De voorbanden waren teveel aan de binnenkant gesleten tov de buitenrand. Echter om uit te lijnen moesten de stelmoeren losgeslepen en vervangen worden omdat ze vastgeroest waren. Dit is bij een specialist gebeurd. Het uiteindelijke uitlijnen is uitbesteed aan Profile Tyrecentre. Wellicht is het handig om toch eerst door een specialist te laten beoordelen. Als de stelringen vast zitten kan Profile erg weinig afstellen/ uitlijnen.
29 dec 2009 23:26
Gebruik de zoekfunctie. Hier is al veel over geschreven. Ik zou naar een aanbevolen adres gaan en niet naar de eerste de beste Profile. Niet alle bandenboeren hebben de juiste apparatuur en kennis. My 2c.
29 dec 2009 23:39
Profile heeft inderdaad de juiste apparatuur ... maar niet (altijd) de kennis in huis

.. en ik geloof ook niet dat ze bij profile "uitwegen" .... ergo: naar je specialist - en als die 'm dan na uitweging bij Profile op de uitlijn-bank zet is dat alleen maar mooi meegenomen
30 dec 2009 0:20
En als alle specialisten nu eens naar Profile gingen......
22 jan 2010 19:31
Retep schreef:Ik zou het altijd bij een Porsche-specialist laten doen
De meeste (uitzonderingen daargelaten) specialisten hebben geen uitlijnapparatuur.
Ik zou vervolgens ook geen Profile of Kwikfitter aan mijn Porsche laten klungelen, maar op advies een gespecialiseerd bedrijf (zeker voor een 993) benaderen.
Ik heb er wel eentje voor je: Prins Techniek te Wassenaar (
http://www.prins-techniek.nl)
Staat zeer goed bekend, maar er zijn er zeker meer.
Mijn 993 heeft na uitwegen en uitlijnen nog nooit zo perfect gestuurd.
22 jan 2010 19:39
Het uitlijnen laat ik zelf voorlopig even achterwege. Heb geen problemen met wegligging of slijtage (nog niet

)
Wel heb ik gisteren een nieuwe band rond één van mijn Fuchsen laten leggen. Heb ik gewoon bij de Kwikfit laten doen. Wel uitdrukkelijk verzocht om het bestaande lood met zorg te verwijderen en nieuw lood aan de binnenkant te plakken. Dat hebben ze dus perfect gedaan!
Dat is namelijk wel een punt; lood aan de buitenzijde van een Fuchs velg vind ik echt 'not-done'.
22 jan 2010 19:41
Lood is tegenwoordig sowieso
NOT DONE
22 jan 2010 20:18
Ik heb mijn auto by Porsche Centrum Leusden laten uitlijnen en ik ben zeer tevreden. Volgens mijn heb ze daar zeer mooie apparatuur.
22 jan 2010 20:32
Kwikfit gaat blijkbaar ook met zijn tijd mee
Hier in mijn dorp hoor ik zowiezo goede berichten over de kwikfit!
In mijn oude woonplaats (Alphen a-d Rijn), minder en een ander cultuur, komt vandaag wel klaar maar overmorgen nog steeds niet!

.
22 jan 2010 21:06
Lange tijd heb ik last gehad van enorme onbalans in de banden. Zowel bandenboer als een specialist onder de bandenboeren kwamen niet verder dan het plakken van enorme hoeveelheden zink (?) aan de binnenzijde van de Fuchsen en onbalans bleef. Je kunt op een machine ook een ei balanceren.
Bij PCG is er met de banden om de velgen gedraaid en sindsdien geen problemen meer. Een paar jaar later met het fabrieksbezoek aan Leipzig kon ik nog steeds voluit gaan zonder trillingen.
Beide voorgangers had ik dat draaien ook gevraagd maar die konden dat niet c.q. zouden er de goede apparatuur niet voor hebben.
Oh ja, dat uitlijnen is bij de specialist onder de bandenboeren gedaan; goed werk. Volgens mij kan met standaard uitlijnapparatuur iedereen een Porsche uitlijnen.
22 jan 2010 21:14
Olaf schreef:Lood is tegenwoordig sowieso NOT DONE
Wat gebruiken ze dan tegenwoordig???
22 jan 2010 21:27
Zn 
Atoomnummer 30
Atoommassa 65,37
g.mol -1
Elektronegativiteit volgens Pauling 1,6
Dichtheid 7,11 g.cm-3 bij 20°C
Smeltpunt 420 °C
Kookpunt 907 °C
Vanderwaalstraal 0,138 nm
Ionstraal 0,074 nm (+2)
Isotopen 5
Elektronen Schil [ Ar ] 3d10 4s2
Energie eerste ionisatie 904,5 kJ.mol -1
Energie tweede ionisatie 1723 kJ.mol -1
Standaard potentiaal - 0,763 V
Ontdekt door: Andreas Marggraf in 1746
22 jan 2010 21:34
Sharky_80 schreef:Olaf schreef:Lood is tegenwoordig sowieso NOT DONE
Wat gebruiken ze dan tegenwoordig???
Nicolò schreef:Zowel bandenboer als een specialist onder de bandenboeren kwamen niet verder dan het plakken van enorme hoeveelheden zink...
22 jan 2010 21:37
Nicolò schreef: Volgens mij kan met standaard uitlijnapparatuur iedereen een Porsche uitlijnen.

... en zeker niet als het om bijv. 'n 993 gaat
Wat bedoel je eigenlijk met
Bij PCG is er met de banden om de velgen gedraaid
... toch niet dat eerder de velgen zonder banden zijn gebalanceerd
22 jan 2010 21:46
Olaf schreef:Nicolò schreef:Bij PCG is er met de banden om de velgen gedraaid
... toch niet dat eerder de velgen zonder banden zijn gebalanceerd

Die laatste opmerking bij jouw vraag is toch zeker een grapje?!
Met het draaien van een band om een velg kun je naar de beste combinatie zoeken waarbij afwijkingen in de hoogte van de band en afwijkingen in de hoogte van de velg elkaar compenseren.
22 jan 2010 21:51
Ow ... het
verdraaien van de band op de velg
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.