Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
15 feb 2010 23:14
Beste mensen,
Ben nog relatief nieuw hier...
Zoals in m'n introductierondje aangegeven, wil ik op termijn de 928 voor een 964 Carrera 4 gaan vervangen. Heb echter een vraag over de aandrijflijn.
Het 4wd systeem op deze auto, is dit in feite gewoon een Visco koppeling die de tractie naar de voorwielen regelt? Is dit systeem slijtagegevoelig? Zijn er hier bijvoorbeeld ook verhalen bekend van een "verhardde" viscokoppeling, waardoor wringen in de aandrijflijn optreedt?
Niet oneerbiedig bedoeld, maar het systeem lijkt ontzettend veel op het vergelijkbare Syncro systeem van Volkswagen, zoals ik het vroeger in mijn offroad T3 Transporter had. Motor achterin, bak achterin en dan de extra tractie die naar voor geregeld wel via een mechanische visco.
Hier was vaak het probleem dat de wagen op een gegeven moment ging wringen omdat de visco hard werd. Daarnaast was het verplicht alle 10.000 km banden voor/achter te wisselen om het verschil in afrolsnelheden tussen voor- en achteras te minimaliseren.
Bij Porsche dit ook bekend, of waren de heren uit Zuffenhausen hierin wat beter van start gegaan?
Daarnaast, het sperdiff op een 964. Is dit enkel inschakeling van een 100 procent sper op achteras, of regelt deze de sper van de krachtverdeling vooras/achter (en dus 50/50 tractie vastzet?)
Groeten, Ruud
15 feb 2010 23:46
Die eerste vraag over de visco weet ik niet met zekerheid maar ik zou bijna zeggen dat alle viscokoppelingen na verloop van tijd verouderen en dus minder slip krijgen.
Hoe de krachtverdeling van het differentieel werkt is afhankelijk van de optie waar de auto mee is uitgevoerd. Voor de 964 waren de volgende opties te krijgen.
M219 Differential
M220 Locking differential (40%)
M221 Porsche-locking differential
M224 ABD (Active Brake Differential)
16 feb 2010 1:10
Ik ben op de technische dag over 964 bij renntech volkomen gerust gesteld over de carrera 4. Het systeem is niet onderhoudsgevoelig en vertoont nauwelijks tot geen problemen. Hydraulisch systeem moet wel goed worden onderhouden, op tijd vloeistoffen verversen en goed ontluchten (geen doe het zelf klusje trouwens, er staat 180 bar op).
16 feb 2010 10:35
rien911 schreef:Ik ben op de technische dag over 964 bij renntech volkomen gerust gesteld over de carrera 4. Het systeem is niet onderhoudsgevoelig en vertoont nauwelijks tot geen problemen.
Ik kan uit eigen ervaring bevestigen dat deze theorie ook in de praktijk op gaat.
16 feb 2010 11:02
top systeem
16 feb 2010 13:38
lsv schreef: Het 4wd systeem op deze auto, is dit in feite gewoon een Visco koppeling die de tractie naar de voorwielen regelt?
Nee, een 964 C4 heeft geen Viscokoppeling.
lsv schreef:Niet oneerbiedig bedoeld, maar het systeem lijkt ontzettend veel op het vergelijkbare Syncro systeem van Volkswagen, zoals ik het vroeger in mijn offroad T3 Transporter had. Motor achterin, bak achterin ..
Dat laatste klopt, bak en motor achterin en ook nog beiden boxer motoren en 4wd, maar daar houdt de vergelijking dan ook echt op
.
18 feb 2010 19:06
Weer wat geleerd. Vroeg me gewoon af hoe de aandrijving naar de voorste wielen geregeld was. Niet om meteen een Porsche tot VW niveau gelijk te schakelen
Zit gewoon met die vraag omdat ik zelf in de toekomst een 964 Carrera 4 wil aanschaffen in plaats van m'n 928
Groeten, Ruud
18 feb 2010 23:10
lsv schreef: Niet om meteen een Porsche tot VW niveau gelijk te schakelen
Waarom niet? 't is toch gewoon een platgeslagen Kever?
18 feb 2010 23:24
ja, vermoedde de popcorn al...
Laat ik zo zeggen, liever Zuffenhausen dan hoor;) Ik spreek uit ervaring:P
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.