Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

'stoten' bij loslaten gas - inmiddels gestolen - 964

08 maart 2010 11:19

Hallo,

als nieuwe Porsche eigenaar heb ik een vraag voor de ervaren bezitters. Een weekje of 2 geleden heb ik mijn eerste 911, een 964 C4 van 1990 opgehaald. Het is een technisch goede auto (volgens akk) maar het valt me op dat de auto nogal 'stoot' wanneer ik gas loslaat, terwijl hij dit bij de eerste ritten en proefritten niet deed. Hij doet het in alle versnellingen, vooral bij lage toerentallen maar ook bij hogere. Hij doet het niet altijd, het komt en gaat, maar hoe langer ik gereden heb hoe vaker het voorkomt. Het voelt aan als een probleem met het differentieel of de aandrijfassen. Opvallend is dat hij er mee begonnen is nadat we de wielen hebben vervangen, deze hebben een andere omtrek (van 18" naar 16"), zou dit een probleem kunnen veroorzaken met het differentieel?

Ik heb van een aantal ervaren 911 rijders al gehoord dat het stoten normaal is vanwege de boxermotor, maar omdat de auto het pas is gaan doen sinds het vervangen van de wielen en het toch wel afbreuk doet aan het rijplezier krijg ik het idee dat er meer aan de hand zou kunenn zijn. Ik weet ook dat het 4wd systeem van de C4 een ingewikkeld systeem is.

Zijn er misschien lezers van het forum die dit kennen of weten wat het probleem zou kunnen zijn? Zou het kwaad kunnen door te rijden met de auto?

alvast dank voor alle hulp!

vr.gr.

Re: 'stoten' bij loslaten gas 964

08 maart 2010 13:40

Normaal lijkt het zeker niet :!:
Relatie met de boxer is onzin.

Zijn de maten van de banden, dus de wielen, voor/achter wel gelijk :?:

Re: 'stoten' bij loslaten gas 964

08 maart 2010 14:00

Wat tank je? 95 of 98?........

Re: 'stoten' bij loslaten gas 964

08 maart 2010 14:07

dank voor de snelle reacties! De velgmaten zijn niet gelijk, maar fabrieksoriginele onderdelen; 8j achter, 6j voor. Wel 16" voor en achter. Ik tank, op aanraden van de vorige eigenaar, gewoon 95. Is het aan te raden 98 te tanken? Zo het daarmee beter zijn?

Re: 'stoten' bij loslaten gas 964

08 maart 2010 14:26

Voor/achter verschillende breedte inderdaad, maar welke banden?
bijv. 225/40 of 265/30 en dus R en L checken.

Weet niet of een 964 op RON95 kan rijden.
98 (Shell Power 97) geeft meer vermogen.

Re: 'stoten' bij loslaten gas 964

08 maart 2010 14:26

Even leeg rijden en dan een tank shell vpower. Is het proberen waard :wink:

Re: 'stoten' bij loslaten gas 964

08 maart 2010 14:38

ik zal de bandenmaten nog even checken, maar volgens mij zijn links en rechts gewoon gelijk.

Ik zal ook de benzineswitch proberen, maar het voelt meganisch en niet motorisch, bovendien weet ik dat de vorige eigenaar ook gewoon 95 tankte, en toen vertoonde hij deze symptomen niet..

Re: 'stoten' bij loslaten gas 964

08 maart 2010 14:40

zou het laten uitlezen van het 4wd systeem niet de beste optie zijn? Zou in dat systeem niet gewoon de nieuwe bandmaten moeten worden ingegeven aangezien de omtrek van deze banden behoorlijk anders is dan van de banden die eraf komen?

Re: 'stoten' bij loslaten gas 964

08 maart 2010 14:45

Nee, dat is geen punt. Als L/R dus maar gelijk is - anders werkt het diff. constant - maakt de maat op zich niet uit.

Overigens zou de WIELmaat vrijwel gelijk moeten zijn met 16"velgen (met hogere band) als met 18" (lagere band) :idea: :wink:

Re: 'stoten' bij loslaten gas 964

08 maart 2010 14:53

hmm, dat maakt dus niet uit?

omtrek van het wiel is wel degelijk anders; 16" met 55 hoge banden en 18" met 40 hoge banden. De omtrek blijft dan een behoorlijks stuk kleiner in de nieuwe set-up..

Re: 'stoten' bij loslaten gas 964

08 maart 2010 15:05

Kon er ook niet iets zijn met het "dual-mass" vliegwiel? Rubber los oid? :wink:

Re: 'stoten' bij loslaten gas 964

08 maart 2010 15:09

Kan me haast niet voorstellen dat de banden het probleem kunnen zijn. En 95 is normaal voor een 964. Als je hem zwaar belast kun je 98 tanken maar met 95 rijd een 964 gewoon of er niets aan de hand is. Heeft de auto lang stil gestaan? Rij je met die oude benzine? Heb je al je 4WD lampje aan zien gaan. Bij dit soort geluiden?

Re: 'stoten' bij loslaten gas 964

08 maart 2010 15:12

Voer hier je maten van je oude en nieuwe banden in en vergelijk het verschil.
http://www.bandenvelgen.com/bandenmaat-berekenen

Re: 'stoten' bij loslaten gas 964

08 maart 2010 15:24

nee, auto is dagelijks gebruikt tot de dag dat ik hem ophaalde, heb ookal meerdere tanks weggereden. Heb wel een aantal keren het waarschuwingslampje van de 4wd aangehad, maar wanneer je de auto uitzet en weer start is het verdwenen..

Re: 'stoten' bij loslaten gas 964

08 maart 2010 15:30

The DMF was introduced in model year 1990 to meet stringent new internal noise level regulations. The DMF consists of two flywheels mounted together with the starter ring sandwiched between the two masses. The problem was with the early DMFs was that one mass would move too far. This made the assembly make strange noises. A very distinctive “clunk” sound could be heard along with vibrations in the transmission. If the problem was not rectified gear changing problems would occur and the myth of clutch reliability arose. This is dealt with later. Porsche quickly came up with fixes for these problems. For the Carrera 4 a new secondary flywheel mass (the turbo version) was used and for the Carrera 2 an alternative supplier was found for the DMF. LUK was the name of the new supplier. Porsche 356 owners will be familiar with the name LUK.

Once the early DMFs are all replaced this problem will disappear forever.

:wink:

Re: 'stoten' bij loslaten gas 964

08 maart 2010 23:14

Is het een type 89 ? dus met de K in het chassisnummer? Dan heeft hij nog een single mass vliegwiel. De mijne heeft dat ook, en het "klonken" had ik voorheen ook wel eens. Totdat mijn koppeling het begaf afgelopen jaar.
Toen bleek dat het rubberen verbindingsstuk van de koppelingsplaat gebroken was (uitdroging van het rubber). Maar als je een type van 90 hebt met een L in het chassisnummer heb je helaas niets aan dit verhaal :evil:

Re: 'stoten' bij loslaten gas 964

09 maart 2010 12:27

Hi Fons, we hebben een 'L' in het chassisnummer, dus modeljaar 1990. Jouw opmerking net op mijn andere thread zet me echter wel aan het denken, volgens mij zijn de voor,- en achterbanden namelijk niet gelijk qua hoogte, maar hebben we 55 achter en 50 voor. Zou dit de oorzaak zijn van de genoemde symptomen? Iemand die dit kan bevestigen?

Re: 'stoten' bij loslaten gas 964

09 maart 2010 15:45

ben er inmiddels achter dat er origineel voor iets hogere banden op de auto horen dan achter; 50 achter om 55 voor. Nu hebben we zowel voor als achter 55, zou dit de problemen hebben opgeleverd? Ook op de banden die eraf komen, hoewel een hele andere maat, zat ook een verschil van 5 in de bandhoogtes. (40 om 45) Lijkt mij persoonlijk erg aannemelijk en sluit aan bij het 'gevoel' dat het stoten geeft. Kan iemand bevestigen (of ontkennen) dat de verkeerde bandenmaat achter (55 ipv 50) een dergelijk gevolg zou kunnen hebben?
Dan kunnen we een nieuw setje juiste banden rondom eronder leggen (moest toch gebeuren) en hebben we het probleem opgelost..

Re: 'stoten' bij loslaten gas 964

09 maart 2010 18:37

Ik heb inmiddels ook al een tank euro95 door heen gejaagd in mijn 964 en deze loopt er mooi op! Van de week tank ik af met 98 voor de TC (dus ik wissel af), maar ik denk niet dat ik echt waarneembare veranderingen ga constateren.

Het stoten is naar mijn inziens niet 'normaal' en zeker niet een boxsterkwaal!
Ik heb het ook niet!

Re: 'stoten' bij loslaten gas 964

09 maart 2010 19:01

je banden maat klopt niet, de hoogtes dan zoals je aan geeft.


de vierwiel aandrijving kan maar een bepaald verschil hebben voordat het begint te corrigeren zowel tussen links en rechts,
als voor en achter waarin dan ook weer verschil is tussen accelereren en deceleratie.

ik kan me goed voorstellen dat de hoogtes het probleem is.

Re: 'stoten' bij loslaten gas 964

09 maart 2010 20:38

ALs je de oude wielen nog hebt zou ik die er even opzetten om te zien of het probleem verholpen is :!:

binnenkort haal ik mijn winterbanden eraf: kom gerust langs om even met mijn wielen te proberen.

Re: 'stoten' bij loslaten gas 964

10 maart 2010 10:26

goeie tip, de oude wederom te proberen. Heb inmiddels al aardig wat mensen gesproken en de consensus lijkt te zijn dat het erg aannemelijk is dat de afwijking in wieldiameter (een dikke centimeter) als gevolg van de afwijkende bandenmaat de oorzaak is van het onbalans en het 'stoten'. We gaan daarom dit weekend een juist setje banden aanschaffen, dit moest toch gebeuren, dus doen we het maar meteen. Heel hartelijk dank voor je vriendelijke aanbieding!

Re: 'stoten' bij loslaten gas 964

10 maart 2010 13:58

Volgens mij is het "middelste" getal een percentage. Dus 195/55..17 is een 17 inch band met een hoogte die 55% van 195 (cm neem ik aan) is.
Origineel op 964 van die periode (Design 90 velgen) hoort: voor - 205/55 ZR 16 en achter - 225/50ZR16

Re: 'stoten' bij loslaten gas 964

10 maart 2010 22:43

Klopt helemaal, van een percentage achter de '/'.
Percentage van de breedte, alleen wel in mm :!: :wink:

195 cm :?: :shock: :P :wink:

Re: 'stoten' bij loslaten gas 964

10 maart 2010 23:38

oeps :oops: teveel Excel minded denkt ik...zie overal komma's die er niet zijn :P
Plaats een reactie