Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
20 maart 2010 12:45
Auto heb ik nu 2 maal de voorbanden laten balanceren maar blijft ligt trillen na de eerste keer balanceren bij 90 en nu bij 80.(225/40/18) Heb alle facturen even geraadpleegd en de banden zijn 7 jaar geleden gemonteerd en hebben 16.000km gereden, profiel is nog prima dotcode zegt 1302. Toch maar vervangen?
20 maart 2010 12:52
16.000 km op 7 jaar tijd !
Wel sneu voor uw banden , maar met code 1302 (13de week van 2002 ,
zou ik ze om goed en veilig te rijden toch maar laten verfrissen !
20 maart 2010 12:52
7 jaar
20 maart 2010 12:53
1302 is 8 jaar oud
Er wordt over het algemeen over 5 levensjaren gesproken voor een band, dus ik zou inderdaad een bandenwissel overwegen!
20 maart 2010 12:57
top bedankt voor alle reacties, dacht dat een band zo'n 10 jaar meeging, maar gelijk volgende week een afspraak maken en wellicht trillingsvrij de lente tegemoet
20 maart 2010 13:41
en dan nu wel wat meer rijden anders kan je ze er beter onder laten en niet hard rijden voor de veiligheid
20 maart 2010 14:12
16.000 in 7 jaar
Kijk jij er alleen naar
20 maart 2010 14:13
heren, heren, hij heeft deze auto pas een jaar. vorige eigenaar heeft er zijn 6 jaar gewoon weinig in gereden...
20 maart 2010 16:09
Ik bedoelde het ook niet lelijk hoor, maar 2200 km per jaar leek me zo weinig voor een liefhebber. Juist mooi toch, als je zelf de kilometers en nog op mag zetten
20 maart 2010 16:42
heb er in 14 maanden 3.300km van genoten, dus al 50% meer plezier als de vorige eigenaar
20 maart 2010 16:47
Hoi Thomas ,
troost U !
ik maak er ook maar +- 5000 km /jaar mee
20 maart 2010 19:21
Ik heb vorig jaar mijn conti's met 6mm profiel juit 2001 en 2002 ook vervangen door nieuwe. De vorige eigenaar had niet zo veel gereden de laatste jaren.
Vond het gewoon niet fijn, vertrouwde het niet. Ik zou niet moeten denken aan een klapband bij 250.
Nooit besparen op je banden. 5-6 jaar wordt aangehouden als max leeftijd.
20 maart 2010 20:34
de mijn heb ik vorig jaar vervangen en heb er onder tussen 22000 km meegedaan
en ja ze zijn nog goed
21 maart 2010 11:54
Mijn Dunlop WinterSport M2 winterbanden zijn al 14 jaar oud (de voorbanden hebben zelfs nog 7 mm profiel).
Ik heb er nu twee winters mee gereden zonder enig probleem (zelfs 240 km/u er mee gereden terwijl het H-snelheidscategorie betreft). Geen trillingen, niets. Moeten wel eerst warm worden gereden voor optimale grip.
Het setje heb ik gebruikt gekocht van een Duitse 911-rijdster (kwamen van haar 993 af , de set had altijd droog en in een kelder zonder licht gestaan en zowel de velgen als de banden hadden geen enkele beschadiging of wat dan ook zodat ik geen moment heb getwijfeld of ik het wel zou doen).
Was ook tot twee keer toe geen probleem bij de APK.
In Duitsland monteren de bandenjongens banden tot max. 8 jaar oud. Oudere banden officieel niet vanwege het risico op scheuren (banden kunnen poreus worden).
De Duitse wetgeving schrijft voor dat een fabrikant de eigenschappen van een band minimaal 5 jaar lang voor 100 % moet garanderen.
Over het algemeen is de houdbaarheid van een band in de praktijk sterk afhankelijk van het gebruik.
21 maart 2010 20:19
@Thomas993: je hebt nu een mooi excuus om je ook op te geven voor de driftcursus op 11 april dit jaar
21 maart 2010 20:30
Joannes schreef:Mijn Dunlop WinterSport M2 winterbanden zijn al 14 jaar oud
Ik heb er zelfs 240 km/u mee gereden terwijl het H-snelheidscategorie betreft
Met alle respect voor je winterbanden, maar je bent werkelijk een kamikazepiloot als je met 14 jaar oude banden van de H-snelheidscategorie 240km/h gaat rijden. Maar het is jouw leven (zolang het goed gaat)
22 maart 2010 14:35
Ach, alles in het leven is relatief.
Zolang de wetgever geen probleem van mijn 14 jaar oude banden maakt, is het dus veilig (ik zie de reactie's weer komen
).
Een ander rijdt met zijn 1/2 jaar oude banden per ongeluk tegen de stoeprand, ziet niet dat daardoor een levensgevaarlijke bult op de band ontstaat, rijdt een week daarna op de autoweg z'n band kapot en rijdt de auto total loss.........
Mijn vrouw is net terug van een week Caïro : daar zou men ons met onze "regels" meewarig aankijken (heb de foto's gezien van de auto's die daar nog rond rijden en vooral in welke staat; APK ? Men lacht er mee en op de een of andere manier gebeuren er daar relatief gezien minder ongelukken).
22 maart 2010 14:38
Toen ik onze Porsche bij aankoop liet keuren werd ook gezien dat de achterbanden ruim 12 jaar oud waren. Toyo..... allemaal kleine haarscheurtjes. Ik heb er geen lekker gevoel bij, ook al is het geen apk afkeur. Er moet maar eens iets gebeuren. Lekker laten vervangen en ik voel me er een stuk beter bij!
Een stoeprand.. tja.. dat moet je toch merken, en daarna goed kijken of er niks kapot is. Daarbij.. een bult op de band voel je meestal wel.
22 maart 2010 15:51
Mijn banden zijn van '99
en hebben een onbalans die er niet meer uitgehaald kan worden, gebeurt vaker met oude banden vanwege hard geworden rubber. Ik was van plan om die reden mijn banden bij de drift cursus van 11 april op te rijden maar ik lees nu dat het sowieso gevaarlijk is met oude banden te rijden
Heeft niemand mij ooit voor gewaarschuwd bij de APK, taxatie en balanceren
22 maart 2010 20:43
Ik verbaas erover dat banden ouder dan 5 jaar geen apk-afkeur zijn.
22 maart 2010 21:01
Joannes schreef:Een ander rijdt met zijn 1/2 jaar oude banden per ongeluk tegen de stoeprand, ziet niet dat daardoor een levensgevaarlijke bult op de band ontstaat, rijdt een week daarna op de autoweg z'n band kapot en rijdt de auto total loss.........
Weet jij wat er in die 14 jaar met jouw banden is gebeurd
Zoals al eerder hier aangegeven - hardt het rubber uit = minder grip ...
MI kan je beter banden van 1 a 2 jaar oud met 3 mm profiel hebben - dan banden ouder dan zegge 'n jaar of 5 a 6 met .. 7 mm
Die 7 mm slijt je er ook niet (zo makkelijk) meer vanaf ...
Zolang de wetgever geen probleem van mijn 14 jaar oude banden maakt, is het dus veilig ..
... net als elke APK (goed) gekeurde auto
22 maart 2010 21:07
Joannes schreef:......... een week Caïro : daar zou men ons met onze "regels" meewarig aankijken (heb de foto's gezien van de auto's die daar nog rond rijden en vooral in welke staat; APK ? Men lacht er mee en op de een of andere manier gebeuren er daar relatief gezien minder ongelukken).
Yeah right... :
Ongevalsstatistieken Egypte vs Europa
22 maart 2010 22:37
n.a.v de houdbaarheid ook maar preventief de rechterachterband vervangen is 5 jaar en een hap uit de rand (wat mij optisch irriteert) en de linkerachterband was vorig jaar zomer vernieuwd ivm lekke band, dus rubber dan geheel vernieuwd. Ook mijn schokbrekers waren matig bij de laatste APK dus ook alle 4 laten vervangen (Bilstein), en de boel laten uitlijnen. Alles gelijk na de Pasen. Verwachting is hooggespannen
22 maart 2010 22:49
Joannes schreef:Zolang de wetgever geen probleem van mijn 14 jaar oude banden maakt, is het dus veilig (ik zie de reactie's weer komen
). .......
Mijn vrouw is net terug van een week Caïro : ......op de een of andere manier gebeuren er daar relatief gezien minder ongelukken).
Duss.... wanneer vertrek je naar het land van je dromen
Lekker veilig daar
Ik heb zo een godgruwelijke hekel aan mensen die zelf wel even de waarheid naar hun hand zetten.
Je brengt niet alleen jezelf, maar ook anderen in gevaar. Daar zijn regels voor, om dat te voorkomen, snap je
Zucht....
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.