Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
23 maart 2010 18:48
Ik heb originele Porsche wielsloten (Voor o.a. de 993) gekocht voor op mijn Fuchs velgen. Vondt het toch wel verstandig om die vast te kunnen zetten.
Nu heeft een pre 1971 standaard stalen wielbouten en zijn de wielsloten van Alu. Stalen moer weegt 32 Gram, de alu wielslotbout 18 Gram.
Nu zijn de oude 911 jes al erg gevooelig voor onbalans in de wielen en vraag me af of de 14 gram verschil op de as voelbaar kan/gaat zijn.
Iemand ervaring hiermee?
23 maart 2010 18:58
worden die velgen zoveel gejat? staat je auto veel onbewaakt? dysbalans >< verzekeren.
23 maart 2010 19:00
'n beetje velgendief laat zich MI door 'n paar wielsloten niet tegen houden ... of er moet 'n auto met soortgelijke wielen
zonder velgsloten naast staan
23 maart 2010 19:02
Wielsloten is een schijnveiligheid. Er zijn speciale setjes in de handel om wielsloten te verwijderen waarvan de adapter kwijt is. Je draait ze er net zo snel af als met het adaptertje. Als iemand echt uit is op het jatten van je velgen dan hebben ze ook zo'n setje. De gemiddelde kruimeldief is niet op de hoogte van de waarde van Fuchsvelgen.
Mijn mening en ervaring (gisteren nog slotmoeren laten verwijderen ivm ontbreken adaptersleutel), gewoon wielmoeren erop, je kan er alleen maar last van hebben.
23 maart 2010 19:03
wat doet zo'n setje antieke vossen op de grijze markt?
23 maart 2010 19:05
Tja.. wat doet een setje. Als een PFer een complete set tegenkomt voor minder dan 500 euro, dan moet je je afvragen of het zuivere handel is. Kortom, het ongemak wat je van die sloten kunt hebben weegt niet op tegen de kans dat die wieltjes gestolen worden.
Sorry... we dwalen af met z'n allen.. je vraag was of je kans hebt op onbalans. Die onbalans zal echt miniem zijn en zeker niet te voelen zijn. Het is het hart van de velgen en die zitten strak op de naaf. Hoe verder naar buiten hoe meer invloed een deuk, een plakje lood, of wat dan ook dat op de velg zit heeft.
23 maart 2010 19:27
Mijn auto staat altijd in de garage en als onderweg, 9 van de 10 keer niet uit het zicht.
Reden voor mijn wielsloten is dat ik dit jaar met de 911 naar een aantal evenementen ga (Le mans Classic, Fabriek Stuttgart, etc) en ik gewoon iets meer zekerheid wil. Snap ook dat als ze ze echt willen hebben, ik ze echt wel kwijt raak. Maar goed, alle beetjes helpen.
15 x 6 in deep dish zijn redelijk wat waard. Niet gerestaureerde setjes gaan al weg voor 2K. Zijn die van mij wel replica, maar dat zie je echt niet.
Als het geen onbalans veroorzaakt, laat ik ze gewoon zitten.
Thanks!
23 maart 2010 19:36
als je op alle vier je velgen dezelfde soort, maat en gewicht slotbout zet, zal dat toch geen onbalans geven?
23 maart 2010 19:43
dysbalans
23 maart 2010 19:44
Ik dacht misschien onbalans in het wiel zelf. Maar goed, het gewicht zit wel op de as.
Ik ga morgen gewoon maar eens
en kijken
23 maart 2010 23:58
Slotjes houden in ieder geval wel weer een bepaalde categorie boeven tegen wellicht.
Als je het gewichtsverschil weet, de afstand meet van het hart van de velg tot deze bout en de afstand van het hart van de velg tot de rand van de velg; dan kun je uitrekenen waar en hoeveel lood je op de velgrand bij moet prikken om dit verschil te compenseren. Omdat het gewichtsverschil dichtbij het hart van de velg zit lijkt de impact op balans beperkt maar is zeker niet te verwaarlozen.
De bout zit als ik het goed heb 65 mm uit het hart.
Een 14" velg heeft een straal van 175 mm.
14 gram verchil op 65mm komt overeen met 14*65/175 = 5 gram op de velgrand...
24 maart 2010 0:05
Hessel schreef:Ik dacht misschien onbalans in het wiel zelf. Maar goed, het gewicht zit wel op de as.
Ik ga morgen gewoon maar eens
en kijken
Hoi Hessel,
ik weet niet of ze dat in Nederland ook kunnen ,
maar hier in Belgie kun ge uw wielen op de auto zelf laten uitbalanceren , dan is er geen enkele probleem !!
24 maart 2010 9:46
Hi,
Kan in NL ook, alleen krijgen ze een (klassieke) 911 niet op de bok. Hij schiet er van af.
Ik ga wel eens even kijken. Anders moet ik ook de alu wielbouten scoren....
24 maart 2010 9:52
Hij schiet er van af
Dat gebeurt toch wiel na wiel met 1 wiel tegelijk ?
24 maart 2010 10:26
Hessel,
-Heb mijn velgsloten eraf gehaald omdat ik het lelijk vond.
-Mijn 69 er heeft alu wielmoeren, weet je zeker dat je stalen hebt, hoort volgens mij alu te zijn.
- heb zelfs van mijn moderne auto (met zeer gewilde 20 inch) de wielsloten afgehaald omdat je altijd loopt te *** met die dingen en ze de helft van de tijd kwijt zijn!!(en nadat je wielsloten gesloopt hebt weer terugvind).
-Een kenner herkent de replica, een leek zal nooit Fuchsen stelen, een kenner ook niet.
-De auto is, neem ik aan, All Risk verzekerd, verzekering weet niet dat het replica's zijn, kan je alleen aan winnen als ze weg zijn!!
Maar on topic...ik heb nooit enig verschil gevoeld tussen met of zonder velgsloten rijden.
24 maart 2010 10:38
lindemans schreef:...14 gram verschil op 65mm komt overeen met 14*65/175 = 5 gram op de velgrand...
Gevoelsmatig had ik iets met het kwadraat van de hefboom verwacht. Maar de laatste keer dat ik hier
aan gerekend heb is 35 jaar geleden.
En ja, die slotjes monteer ik ook niet meer. Zit nog op een omwisselactie met Vincent Vega te wachten.
Als iemand anders vier originele slotmoeren incl. dop wil ruilen tegen vier standaard zwarte alu moeren...
24 maart 2010 14:24
Vandaag weer lekker gestuurd en niets gemerkt van mijn wielsloten.
Ik ga wel even nadenken wat ik ermee doe, houden of gewoon originele stalen moeren. (Was staal in mijn bouwjaar)
Thanks allen!
24 maart 2010 20:16
Hessel schreef:Hi,
Kan in NL ook, alleen krijgen ze een (klassieke) 911 niet op de bok. Hij schiet er van af. Ik ga wel eens even kijken. Anders moet ik ook de alu wielbouten scoren....
Balanceren op de as zou ik zowieszo niet zo gauw doen.
Lees mijn berekening nog eens, 5 gram op de rand van de velg aan de kant van de lichtere wielbout, dan ben je toch klaar !?
26 maart 2010 21:39
De "onbalans-kracht" (Fc)is een functie van massa (m), straal (r) en hoeksnelheid (Omega, toerental, voor de gewone sterveling).
Fc = m*r*Omega*Omega.
Dus:
Massa 2x zo groot, onbalanskracht ook 2x hoger.
Straal 2 x zo goort, onbalanskracht ook 2 x hoger.
Toerental (evenredig met hoeksnelheid, Omega) 2x zo groot, onbalanskracht 4x zo groot.
Je kan inderdaad dus compenseren voor de zwaardere wielslot-moer , als je dat wilt.
vergeet echter niet, dat veel balanceerbanken bij bandenboeren een onbalanscorrectie van minder dan 5 gram niet aangeven.
26 maart 2010 21:51
dysbalans
26 maart 2010 22:08
Denk eigenlijk ook wel dat wielendiefstal-tijdperk allang voorbij is ,
Ik heb op mijn velgen nooit slotjes gehad , en ze staan er nog onder
30 maart 2010 16:58
Belgische logica
30 maart 2010 17:54
Ik denk dat het tijdperk van de woning-inbraken allang voorbij is.
Ik woon al 17 jaar zelfstandig en er is nog nooit bij me ingebroken....
30 maart 2010 18:09
Ok Ewout ,
jij je zin !!!
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.