Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
03 apr 2010 20:57
Haai mannen/dames
Ik heb soms het idee dat in een lange bocht mij P wat wil uitbreken.
Hij deint dan wat ná hobbels en ik voel wat onderstuur. Dit alles bij zeer normale snelheid. Ik denk dan aan schokdempers vervangen?
Zou dat kunnen en hoe kan je ze zelf testen ?
03 apr 2010 21:15
ik denk dat vervangen een goede optie is,
je schokdempers zijn nog origineel denk ik en dus al op leeftijd, ongeachte de km stand gaan ze toch achteruit.
wel wil ik ja aanraden bij een 993 het te laten doen door een specialist die ervaring heeft met complexe systeem van de 993 achterwiel ophanging.
en dan ook te laten uitwegen en uitlijnen.
wedden dat je dan blij bent!
je kan voor standaard nieuwe schokdempers gaan dat is al een hele verbetering
of voor een wat stuggere upgrade (eventueel met instel mogelijkheden)
03 apr 2010 21:18
Ok Rob,
Heb je nog wat kleine doe-het-zelf testjes? Tenslotte dénk ik maar dat ze zijn versleten en bij de AKK van 3mnd geleden is het er niet uitgekomen
03 apr 2010 21:31
Laat ze gewoon vervangen, heb ik ook gedaan (sport m030 onderstel gekozen). Daarna laten uitlijnen door iemand met 993 ervaring en je herkend je eigen wagen niet meer. Een 993 kan echt heel strak sturen.
Laat je niet foppen door uitlijn bedrijven die zeggen dat ze alle wagens kunnen uitlijnen, voor een 993 heb je speciaal gereedschap nodig anders lukt het gewoon niet.
03 apr 2010 21:38
ik dacht dat een sportonderstel standaard is bij een 993 '97?
03 apr 2010 21:43
ludo schreef:Ok Rob,
Heb je nog wat kleine doe-het-zelf testjes? Tenslotte dénk ik maar dat ze zijn versleten en bij de AKK van 3mnd geleden is het er niet uitgekomen
Hoi Ludo,
hier volgen 2 testjes !!
1/ kijk of ze niet vochtig of nat zijn .
2/ Auto omlaag drukken , deze mag 1 x terug komen maar niet nahuppelen ,
gr Diablo
04 apr 2010 1:37
Schokdempers uit 1997 zijn al lang op. De symptomen die je beschrijft komen me zeer bekend voor. Ik heb ze onlangs laten vervangen, wereld van verschil, gewoon doen
04 apr 2010 9:33
2/ Auto omlaag drukken , deze mag 1 x terug komen maar niet nahuppelen ,
Dit soort ' testjes' heb je niks aan, misschien voor de panda van schoonmoeder, niet voor een Porsche. Wanneer een Porsche ' nahuppelt' bij zo'n test zijn de dempers 100 % versleten of niet aanwezig. Een Porsche, zeker een 993, moet 100 % goede dempers hebben. Zijn ze 80% dan gaat het al niet goed.
Volgens mij heeft een 97' er S standaard een M033 (verlaagd) onderstel standaard. Dat is niet hetzelfde als een sportonderstel (M030).
Vervang ze nu maar, je zult versteld staan...............
04 apr 2010 9:36
Hoi Peter ,
ik beweer niet het tegenovergestelde !!
Hij vroeg me een paar testjes , en die heb ik hem gegeven ,
anders dan jullie , helemaal niet op zijn vraag antwoorden !!
my 2 cents
04 apr 2010 13:25
Ok mannen allebei goed.
Zou mijn volgende vraag zijn wat dan goede of de beste schokbrekers zijn..?
04 apr 2010 14:02
De Duurste !!!!
04 apr 2010 15:51
Gewoon de standaard schokdempers weer laten monteren (ik meen Bilstein), is goed genoeg
04 apr 2010 16:23
om die vraag te beantwoorden gaat het om wat jij zoekt, voorbeeld
Ik heb gele koni's laten monteren die kan je nastellen en dan alleen de uitgaande demping.
Dit icm met turbo veren
Ik gebruik mijn auto dagelijks en heb als velgen 18"
er zijn momenten dat ik de auto stugger wil hebben om dat bij bepaalde bochten het nog wat strakker zou mogen echter zijn er ook stukken weg waar het al te stug is en het slechte wegdek heel goed merkbaar is en dan op hoge snelheid de auto niet strak stuurt, daar zou een iets minder strakke schokdemper beter zijn.
dus kies je voor soms circuit dagen, ga dan voor de volledige instalbare met het duurdere prijs kaartje
,
anders kan je met standaard of net even beter met een klein prijs verschil prima af.
04 apr 2010 16:44
[quote="rob964.c4"]je schokdempers zijn nog origineel denk ik en dus al op leeftijd, ongeachte de km stand gaan ze toch achteruit.
Zou bovenstaande is onderbouwd willen hebben
Waarom zouden dempers van bv 97 en maar 70K hebben gelopen op zijn? Lopen ze leeg ofzo
04 apr 2010 17:22
ja
70 000 is toch al heel wat voor sportieve dempers.
zonder gekheid denk toch echt dat ook ouder dom en bv alleen maar stil stand niet goed is voor de schokbrekers en de rubbers (binnen en buiten de schokbdempers)
kan me niet voortsellen dat een auto met 70 000 km na 15 nog net zo goed rijdt als dezelfde auto met nieuwe schokbrekers
04 apr 2010 17:31
Ik denk dat probleem meer te zoeken is in stugheid van beide , lees eenzelfde as !!!
04 apr 2010 17:35
porschehenk schreef:rob964.c4 schreef:je schokdempers zijn nog origineel denk ik en dus al op leeftijd, ongeachte de km stand gaan ze toch achteruit.
Zou bovenstaande is onderbouwd willen hebben
Waarom zouden dempers van bv 97 en maar 70K hebben gelopen op zijn? Lopen ze leeg ofzo
De beste onderbouwing is gewoon is gaan rijden met nieuwe dempers. Beetje flauw, dat begrijp ik, maar technisch onderbouwd kom ik niet verder dan dat seals uitdrogen cq. slechter worden met de jaren. Je moet eigenlijk zo'n ouder demper eens uitbouwen en door laten meten. Ik weet wel dat mijn 80k en 12 jaar oude dempers uitgebouwd wel erg eenvoudig op en neer bewogen konden worden (vergeleken met de nieuwe dempers, dit waren sportdempers, dat dan weer wel).
04 apr 2010 17:58
Vroegah wel eens gezien dat de werking van schokdempers onder de auto werden getest met behulp van" trilplaten-achtig" apparaat waar de wielen op moesten worden gereden. Is dat inmiddels obsoleet?
04 apr 2010 18:28
doe jij ook nog chloroform
04 apr 2010 19:42
Nee joh, is potentieel kankerverwekkend. Tegenwoordig GHB
!
04 apr 2010 20:58
Ik drink het allebei niet
Maar goed, mijn P heeft dus 100K gelopen en is 13 jaar. De schokbrekertestbank (Volgens mij heeft Kwik-Fit ook zulke banken.)
...is dat wat? Die krengen moeten toch te testen zijn buiten de huis-tuin- enkeukentestjes??
04 apr 2010 21:40
Waarom wil je ze zo graag testen? Alles wijst erop dat ze aan vervanging toe zijn: leeftijd, kilometerstand, weggedrag van de auto etc. Vergeet niet dat wordt aangeraden schokdempers per as tegelijk te vervangen, dus mocht blijken dat er eentje er nog net mee doorkan (for what its worth), zul je die toch ook moeten vervangen.
04 apr 2010 21:53
Even overdrachtelijk: Als ik pijn in mijn lever heb laat ik m ook eerst even testen voordat ik m eruit laat halen. Tenslotte zou het kunnen zijn dat ik die avond tevoor heb gezopen en hij dus wat "overbelast"is.
Mijn probleem is dat ik niet zeker weet óf ze defect zijn. Want ik heb geen vergelijk en de problemen tijdens het rijden zijn misschien wel normaal en verwacht ik meer(te veel) van de P.
04 apr 2010 22:13
Als het om je lever gaat zeker, maar in dit geval heeft het meer weg van de batterijen van een zaklamp doormeten om te bepalen of je ze moet vervangen, als er na 24 uur continu branden bijna geen licht meer uitkomt
Ik ben het met je eens, meten is weten, maar volgens mij kun je jezelf de moeite sparen. Succes met de tests
Check ook eens dit draadje
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=5&t=26955
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.