Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
17 apr 2010 10:17
Ik heb al een en ander opgezocht in de zoekfuncktie, maar vind geen bevredigend antwoord. Ik wil mijn auto iets verlagen, voor is geen probleem. Achter wil ik doormiddel van de fijnafstelling de auto maximaal verlagen, ( dus zonder de torsieveren te verdraaien) en daar de vookant op aanpassen. Heb begrepen dat 20 mm mogelijk moet zijn.
Nu ben ik redelijk handig, heb voor volgende week een afspraak voor uitlijnen en uitwegen. Dus wil een poging wagen om het zelf te doen.
Heeft iemand een tekening hoe en waar ik moet beginnen. Welke bouten er versteld moeten worden en hoe ik te werk moet gaan.
17 apr 2010 10:30
Hoi Jos ,
zal je het proberen uit te leggen met volgende foto !!
Zelfs ik versta dat in het Engels !!
Maar ik zou beginnen met nieuwe rubbers te plaatsen !!
gr Diablo
17 apr 2010 10:44
Waarom meteen weer nieuwe rubbers??
Misschien zijn die al vervangen of helemaal niet aan vervanging toe. ALs je leest heeft de TS geen zin om de hele achter wielophanging los te halen, maar eerst te kijken of er een goed resultaat gehaald kan worden door de veeplaten te verstellen.
2 cm is wel veel voor het alleen verstellen van de veerplaten. Is eigenlijk meer om bij het uitwegen de gewichten op elk wiel iets bij te stellen. Als je echt een paar CM wilt zakken, denk ik dat je toch echt met de torsie staven aan de gang zal moeten. Maar proberen kan natuurlijk geen kwaad.
17 apr 2010 10:49
Dus als ik het goed begrijp moet ik de Lock Bolt en de height adjusment Bolt losdraaien. Hierdoor kun je de veerplaat iets verstellen begrijp ik.
17 apr 2010 10:53
Yup ,
en anders deze plaatsen !!
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Porsche- ... ccessoriesga ik in de toekomst ook eens plaatsen ,kan je ze veel gemakkelijker afstellen in de hoogte ( en uitwegen) !!
Joske hoop U van dienst te zijn geweest !!
gr Diablo
17 apr 2010 11:54
Diablo,
bedank.
ga eens een poging wagen. kan ze altijd nog in de orginele stand terug plaatsen.
17 apr 2010 12:02
Hessel schreef:Waarom meteen weer nieuwe rubbers??
Misschien zijn die al vervangen of helemaal niet aan vervanging toe. ALs je leest heeft de TS geen zin om de hele achter wielophanging los te halen, maar eerst te kijken of er een goed resultaat gehaald kan worden door de veeplaten te verstellen.
2 cm is wel veel voor het alleen verstellen van de veerplaten. Is eigenlijk meer om bij het uitwegen de gewichten op elk wiel iets bij te stellen. Als je echt een paar CM wilt zakken, denk ik dat je toch echt met de torsie staven aan de gang zal moeten. Maar proberen kan natuurlijk geen kwaad.
Hoi Hessel,
Waarom deze vervangen ?
Heel simpel, omdat deze snel weer uitlopen ,ook al zijn ze al eens vervangen , enfin zou ze zeker na checken !!
Want als je auto gaat laten uitwegen (tamelijk duur) zou IK ze ev. vervangen ,
@Jos: ik zou er gewoon van afblijven , diegene die auto moet uitwegen moet ze toch weer losmaken !
ik zou het gewoon door hem zo laag mogelijk laten uitwegen ,moet je natturlijk voorkant al laten zakken hoe jij auto +/- wil laten zakken !
gr Diablo
ps: en anders breng je auto maar eens naar hier dan zal ik dat varkentje een wassen voor U
17 apr 2010 12:04
Om zuiver te kunnen werken moet je eigenlijk wel een Pernumeter gebruiken.
Kun je precies dezelfde waardes gebruiken voor beide kanten.
17 apr 2010 12:20
Klopt Wim,
maar daar ik deze niet heb doe ik het volgende !
Ik krik de wagen op exacte hoogte ,
Dan meet ik met los gekoppelde veerplaten afstand naar de vloer(garage)noteer afstand in mm ,
daar na eentje verstellen en dan andere exact evenveel verplaatsen ,
natuurlijk is dat dan nog niet uitgemeten , maar deze apparatuur heb ik spijtig genoeg (ook) niet !
gr Diablo
17 apr 2010 12:22
Ik zal ze eens loshalen en kijken wat er gebeurd en de beginwaardes goed aantekenen.
Anders kom ik eens bij je langs diablo, is maar een klein stukje naar jouw toe vanuit Urmond.
17 apr 2010 12:46
Is inderdaad niet ver van hier !!
volgens routeplanner 45km !
17 apr 2010 14:13
allemaal onnodig werk . Als je toch laat uitwegen gewoon aangeven dat je hem zo laag mogelijk wil hebben. Alles wat je nu wil gaan doen , doen ze ook bij het uitwegen? Dus afblijven !!!!!
Diablo schreef:Want als je auto gaat laten uitwegen (tamelijk duur)
2 jaar terug voor het uitlijnen + uitwegen + APK , €75,- betaald
17 apr 2010 14:16
Ben er al uit, Laat het inderdaad zitten, heb hem voor iets lager gelegd ( 1,5 cm) en hoop dat ze hem achter volgende week ook ongeveer op die hoogte krijgen.
In ieder geval bedankt voor alle tips.
17 apr 2010 14:27
graag gedaan Jos !!
17 apr 2010 14:29
Hoi Danny,
moet je mij die adres eens geven !!
Mij gaat het vooral om dat uitwegen!!
gr Diablo
17 apr 2010 14:42
hier staat alles
17 apr 2010 14:55
Ok Danny,
ga ik zeker eens naartoe bellen
voor te laten uitwegen bedankt ,
gr Diablo
17 apr 2010 21:31
Beste Jos Targa,
Een soortgelijke klus heb ik in de afgelopen winterperiode geklaard.
Maar ik weet bijna zeker dat jouw veerplaten al maximaal laag ingesteld staan aan de achterzijde. Dit kun je eigenlijk vrij eenvoudig zien als je de positie van de veerplaten tov elkaar bekijkt. Als er een duidelijke knik naar beneden zit, staat de auto al (maximaal) laag ingesteld.
Dat betekent dat het 2cm verlagen op een eenvoudige wijze niet meer mogelijk is. M.a.w. de torsiestaven zullen moeten worden uitgebouwd, verdraaid en weer terug ingebouwd. Op zich voor een redelijke doehetzelver goed te doen maar bereid je erop voor dat je het hele proces 1 of 2x moet herhalen voordat je li en re achter ongeveer op de juiste (grove) hoogte hebt ingesteld. Daarna volgt de fijnafstelling dmv de veerplaten. Dit laatste is echt werk voor de specialist (laserapparatuur) en dan eigenlijk ook maar direct laten uitwegen.
Resumerend: de torsieveren loshalen en opnieuw instellen kun je echt wel zelf.
Hiermee bespaar je aanzienlijk veel geld want het kan een tijdrovende klus zijn.
Ook de specialist is hier een tijd mee zoet. Dan kun je ook direct de rubber bussen (lagers) controleren die Diablo beschrijft. Deze vervangen is ook prima te doen voor de DHZ. En dan misschien ook maar de bussen aan de voorzijde.
Maar misschien heb je geluk en kun je de platen toch nog voldoende verstellen!
En zo wordt het toch nog een leuk weekend...........
Succes en vragen staat vrij.
SC
22 apr 2010 23:36
Dan kun je ook direct de rubber bussen (lagers) controleren die Diablo beschrijft. Deze vervangen is ook prima te doen voor de DHZ.
SC[/quote]
Beste forummers,
is er iemand die mij kan vertellen waar ik ook Neatrixrubber bussen voor een 911 van 1976 kan bestellen voor de veerplaten m.u.v bij Pelican?
Via de zoekfunctie kan ik dit niet vinden.
B.v.d
24 apr 2010 22:03
Hallo Targapiet,
Heb je al gekeken bij mittelmotor.de?
FVD had ze volgens mij niet, maar ik ben niet helemaal zeker.
En kijk even bij elferteile.de En zo zijn er nog tig sites.
De mijne heb ik overigens toch bij PelicanParts besteld.
Ondanks de invoerrechten stukken voordeliger.
Groet,
SC
25 apr 2010 7:57
Hoi Piet ,
Het complete set (4 stuks) kan ik voorlopig ff niet vinden ,
maar hier is een adres die alleen het buitenste deel aanbied,
deze zijn dan ook het simpelste te vervangen ! ben je ,schat ik een half uurtje mee bezig !
Link:
http://cgi.benl.ebay.be/Porsche-911-912 ... 439ecaaa5agr Diablo
25 apr 2010 15:20
ik heb nog een set Neatrix veerplaatbussen (totaal 4 stuks) liggen
Nieuw in de verpakking... stuur maar een PM als je interesse hebt
25 apr 2010 16:17
Hoi Jeroen,
Neatrix bussen zijn toch de rubberen bussen zoals de originele ?
Voor welke bouwjaar zijn deze en wat vraag je ervoor ,
niet dat ik meteen interesse heb maar als je ze binnen een paar maanden nog hebt miss. wel
gr Diablo
25 apr 2010 20:22
Diablo, de bussen passen op 911's van 69 t/m 89
Er zijn inmiddels 2 wachtenden voor je, maar ik hou je wel even op de hoogte...
25 apr 2010 20:40
Ok Jeroen = niet dringend
gr Diablo
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.