Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Afstelling voorste wiellager

26 apr 2010 8:02

Heeft er iemand goede tips om de voorste wiellagers af te stellen?

Ik ken de theorie uit boeken/internet/... maar die is nogal voor interpretatie vatbaar. Ik had deze afgesteld maar toen vond ik het stuurgedrag nogal zoekerig/indirect en heb ze nu bijgesteld maar nog niet testgereden.

Als iemand zijn manier van afstellen zou kunnen delen zou mij zeker helpen!

Re: Afstelling voorste wiellager

26 apr 2010 18:35

Als je de instructies van een techn manual opvolgt, dan zijn de voorwielen geheel of vrijwel spelingvrij. Als de auto dan nog zoekerig is dan zit de oorzaak echt elders (uitlijning en/of uitweging bv).

Hij wordt pas zoekerig van speling op de wiellagers als daar wel heel veel speling opzit.

Re: Afstelling voorste wiellager

26 apr 2010 19:46

+1

Het kan zijn dat je bij koude lagers een tikkeltje speling hebt. Dit ligt aan de konische constructie van het lager. Tikkeltje betekent dat je op de krik wellicht een kleine klikje hoort meer niet ! Je lagers te vast zetten kan leiden tot vastlopen op circuit.

De instructie is vrij duidelijk, moer vastdraaien en dan een beetje los totdat je net de ring achter de moer met de schroevedraaier kan schuiven (zonder te wrikken!).

Ergo je probleem ligt aan iets anders waarschijnlijk

Suc6

Re: Afstelling voorste wiellager

26 apr 2010 22:17

Gelukkig slijten de voorbanden niet zo snel aan de voorzijde :shock:
Maar zodra ze wat minder worden let dan op, hij wordt snel zoekerig ook al denk je dat de banden nog goed zijn :idea:
En ja dat afstellen van de wiellagers mag geen probleem zijn, net geen speling :salut:
Maar als je toch ziet hoe snel het rubber van de achterwielen is verdwenen, zoooo dat wil je niet weten :oops: (van mijn 993 dan he)

Re: Afstelling voorste wiellager

26 apr 2010 23:33

Hallo Url,

Misschien moet je eerst even testrijden voordat je deze vraag stelt.
Was de auto ook al zoekerig voordat je de voorwiellagers hebt gesteld?
Je bent er natuurlijk niet voor niets aan gaan prutsen.

Zijn bij jouw auto de stuurstangen al vervangen door turboexemplaren?
Praten we nog niet over de bussen voor en achter, de rubbers van de stabi's en de leeftijd van de shocks.
En banden maken op een 911 heel veel uit, zo niet alles.
Overigens kan een lager naar mijn mening beter iets te los staan dan te strak.
In dat laatste geval wordt het net een snijbrander.

Vertel eens wat meer.

SC

Re: Afstelling voorste wiellager

27 apr 2010 7:21

Het winnende antwoord :cheers:

Niels schreef:
...moer vastdraaien en dan een beetje los totdat je net de ring achter de moer met de schroevedraaier kan schuiven (zonder te wrikken!).

Ergo je probleem ligt aan iets anders waarschijnlijk






( Een goed afgesteld voorwiellager heeft ALTIJD een betje speling en dit beïnvloed het rijgedrag niet.
Als je afsteld op de enigste juiste manier zoals Niels aangaf zul je zien dat je bij een oud wiellager meer speling hebt dan bij een nieuw lager.
Voelen hoeveel speling en daarna iets strakker of losser zetten is niet de goede manier.
Dus afstellen zoals boven beschreven en de stelmoer zo vast zetten dat je de ring achter de moer nog net met een schroevendraaier iets kunt verschuiven.
Natuurlijk de schroevendraaier niet als een wrik-ijzer gebruiken.
Als je op deze manier het lager afgesteld hebt voel je bij gemonteerd wiel een klein beetje wiellagerspeling.
Is de speling meer dan het zou moeten zijn of boven de apk grens, en dat komt heel af en toe voor, dan niet straker afstellen maar het wiellager vernieuwen, het is 'versleten'.

Erwin.

Re: Afstelling voorste wiellager

28 apr 2010 22:27

supercarrera schreef:Hallo Url,

Misschien moet je eerst even testrijden voordat je deze vraag stelt.
Was de auto ook al zoekerig voordat je de voorwiellagers hebt gesteld?
Je bent er natuurlijk niet voor niets aan gaan prutsen.

Zijn bij jouw auto de stuurstangen al vervangen door turboexemplaren?
Praten we nog niet over de bussen voor en achter, de rubbers van de stabi's en de leeftijd van de shocks.
En banden maken op een 911 heel veel uit, zo niet alles.
Overigens kan een lager naar mijn mening beter iets te los staan dan te strak.
In dat laatste geval wordt het net een snijbrander.

Vertel eens wat meer.

SC


Lagers zijn los geweest omwille van het vervangen van de remleidingen. Ik heb inderdaad turbo stuurstangen, rondom nieuwe rubbers, nieuwe schokdempers en nieuwe banden dus daar zal het niet aan liggen veronderstel ik :ba:

Het is ondertussen wel opgelost door de lagers wat bij te stellen, waren inderdaad iets te los.

Re: Afstelling voorste wiellager

29 apr 2010 1:22

Lagers los voor remleidingen !?

Re: Afstelling voorste wiellager

29 apr 2010 7:55

lindemans schreef:Lagers los voor remleidingen !?


Schijven zijn los geweest voor het gemak vandaar

Re: Afstelling voorste wiellager

29 apr 2010 7:59

Motor er (toch) in gelaten ???? :bang: :mrgreen:

Re: Afstelling voorste wiellager

30 apr 2010 18:38

Diablo schreef:Motor er (toch) in gelaten ???? :bang: :mrgreen:


:salut:

Re: Afstelling voorste wiellager

30 apr 2010 19:00

Maakt niet uit Url,
iedereen doet het zoals die wilt natuurlijk , heb ik soms ook
dat ik teveel losmaak om gemakkelijker te werken :mrgreen:
Plaats een reactie