Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Homokineet in elkaar zetten 964C4

05 jun 2010 18:28

Hoi,

Ik ben de stofhoesen aan het vervangen van de aandrijfassen 964C4 voor.

Ik heb de homokineet uit elkaar gehaald en helemaal schoon gemaakt.

Hoe zet ik met 2 handen de homokineet in elkaar ?
Welk trucje is hiervoor ?

Zet ik hem in elkaar met zonder vet en vul hem nadien met vet ?
Leg ik de kogels vanaf de aszijde in de kooi of vanaf de buitenzijde erin?
Ik heb de homokineet niet gemerkt met uit elkaar halen en begin nu aan mezelf
te twijfelen of ik hem wel goed in elkaar zet.
De kogelkooi lijkt niet uit te maken hoe je die erin zet.
Heeft iemand een beschrijving hiervan ?

mvg
Unteed

Re: Homokineet in elkaar zetten 964C4

05 jun 2010 19:08

Is gewoon een trucje, en dat moet jezelf even uitvogelen, denk dat je dat met beschrijving moeilijk kunt uitleggen, en zo hebben ze het mij ook geleerd, lekker zelf doen en van je fout leren.
Kan je een tip geven, als je ze verkeerd in elkaar zet, zal de grote buiten ring niet te verschuiven zijn.
Succes met de puzzel.

Re: Homokineet in elkaar zetten 964C4

05 jun 2010 19:36

Hoi cabrio Wim,

Ik ben al een uurtje aan het stoeien, ik wil klusje vanavond nog afmaken.

Kun je me aangeven of je vanaf de aszijde de kooi vult met kogels of vanaf de
differentieelzijde?
Vul je de kooi droog of met vet erin ?

mvg
Unteed

Re: Homokineet in elkaar zetten 964C4

05 jun 2010 19:55

als je hem met vet monteert dan plak je de kogels vast en heb je niet veel handen nodig om ze te monteren :wink:

Re: Homokineet in elkaar zetten 964C4

05 jun 2010 22:26

Hoi,

Klusje geklaard vanaf 16.00h tot 22.00h aandrijfas voor eruit gehaald (964C4)
en stofhoesen gewisseld en weer hermonteert.

Homokineet eraf gehaald op de werkbank, ik heb niet goed opgelet hoe hij in elkaar zat. Was dus even zoeken hoe het trucje is, maar dankzij een foto van
forumlid Nordrack2 in topic stofhoezen steekassen kwam ik erachter dat
de smalste breedte tussen de groeven van het rondsel tegenover de breedste
breedte tussen de groeven van de buitenste ring moet zitten.
Als je dat eenmaal doorhebt gaat het vanzelf.

Ik vind het wel knap hoe iemand de stofhoesen (vettig handeltje) kan wisselen
terwijl de aandrijfas onder de auto blijft zitten.
Ik geef toch de voorkeur eraan om de as eruit te halen goed schoon te maken en dan weer hermonteren.

groet
unteed

Re: Homokineet in elkaar zetten 964C4

07 jun 2010 11:38

Kun je ook eens vertellen hoe je de assen nu los/ er af hebt gekregen? Ik zelf vond dat nogal lastig aan de voorzijde van een 964 C4...

Re: Homokineet in elkaar zetten 964C4

07 jun 2010 18:53

Hoi,

Ik heb klusje uitgevoerd in een smeerput.

- auto op handrem zetten.
- deksel van naaf uit wiel gewipt met schroevendraaier.
- moer losgedraaid (dop 32 uit mijn hoofd) van de aandrijfas.
(met een dopsleutel met verlengas krijg je hem makkelijk los.)
- 2 inbusbouten (M6) losgedraaid van homokineet.
- auto opgekrikt.
- aandrijfas met hand gedraaid , zodat de volgende 2 bouten binnen bereik zijn.
- auto weer laten zakken band op grond laten rusten zodat as niet verdraaid
als je bouten los draait.
- 2 inbusbouten losgedraaid van homokineet.
- auto opgekrikt
- aandrijfas met hand gedraaid , zodat de volgende 2 bouten binnen bereik zijn.
- Auto weer laten zakken.
- laatste 2 inbusbouten losgedraaid van homokineet.
- Wielmoeren los gedraaid.
- auto opgekrikt.
- Band eraf gehaald.
- Spatlap (2 M6 bouten) die aan wielophanging zit eraf gehaald.
- bekabeling remvoering detectie en ABS sensor losgemaakt.
- Stabilisator stang losgemaakt aan beide zijde (auto aan beide zijde opkrikken)
- Stuur inrichting losgemaakt (bus +/- 10cm lang) met aan een zijde linkse
draad en aan andere zijde rechtse draad.(van te voren opmeten , zodat ie
op dezelfde plaats teruggezet wordt, anders banden opnieuw laten uitlijnen.
- Schokbreker bevestiging onder 2 bouten losgedraaid en bouten eruit genomen.(opletten/opmeten bovenste bout , zit in een sleuf , zodat stand band weer goed teruggezet wordt)
- Remklauw draai je nu iets weg van de schokbreker , let op knikken remslang
- Aandrijfas haal je nu er zo uit zonder geweld of wrikken.
- Aandrijfas horizontaal in bankschroef (middenste gedeelte) geklemd.
- Kapotte stofhoes eraf gesneden met stanley mes.
- Met poetslap het meeste vet eraf gehaald.
- De deksels die om de homokineet zitten eraf tikken met hamer.
(platte strip opzij tegen deksel houden en met hamer tegen de
strip tikken , rondom de deksel gaan met strip en tikken)
- Seegerring eraf gehaald aan zijde homokineet.
- De homokineet merken (zodat ie weer op dezelfde manier terug gezet wordt)
- De buitenste ring van de homokineet eraf trekken.(pas op dat de kogels
niet op de grond vallen)
- De bankschroef open draaien en de binnenste ring van homokineet op de
bekken van de bankschroef laten rusten. (Aandrijfas vertikaal in bankschroef).
- Met een nylon hamer op de aandrijfas tikken , de as met de andere hand
vasthouden zodat ie niet op de grond valt.
- Alles goed schoonmaken en in de omgekeerde volgorde in elkaar zetten.

PS ik tijdens de montage van de aandrijfas de deksels om de homokineet met
tire-wraps vastgeklemd, de tire -wraps pas losgeknipt toen ik de 6 stuks M6 bouten ging monteren (om te voorkomen dat je de homokineet los stoot)


Afbeelding
1 kogel staat niet op de foto (het zijn er in totaal 6)

Afbeelding


succes.
Unteed
Laatst bijgewerkt door Unteed op 23 nov 2010 19:59, in totaal 13 keer bewerkt.

Re: Homokineet in elkaar zetten 964C4

09 jun 2010 20:56

:res: Ben maar een leek, maar moet je als de assen los zijn geweest de zaak niet opnieuw uitlijnen?

Re: Homokineet in elkaar zetten 964C4

09 jun 2010 21:03

Je bent inderdaad een echte leek Ruud :!: :idea:
Uitlijnen heeft niets met aandrijfassen te maken :idea:

Je hebt duidelijk andere, mogelijk nog wat belangrijker zaken - in meervoud - aan je hoofd :mrgreen:

Leg ik met veel genoegen bij gelegenheid eens in detail uit :wink:

Re: Homokineet in elkaar zetten 964C4

09 jun 2010 21:36

Hoi,

Als je zoals ik gedaan heb de hele aandrijfas eruit haalt, moet je de stuurstang losmaken, als je zorgt dat ie op dezelfde plek/maat terug gezet wordt hoef je niet uit te lijnen, anders wel !
mvg
Unteed

Re: Homokineet in elkaar zetten 964C4

10 jun 2010 18:51

Mijn gebrek aan technische kennis is voor jou natuurlijk geen verrassing :lol: Ik leg dan ook graag de zorg van mijn 911 in handen van een specialist. :wink: Ik zag nu op de factuur, dat naast de aandrijfashoes (3xwoordwaarde) ook de stuurhuishoes is vervangen, waarbij de wielophanging linksvoor binnenzijde moest worden uit- en ingebouwd.

Zal dat het zijn :!:

P.s. zoals een wiskundige wel eens zei: een bed is niet om te delen, maar om te vermenigvuldigen :mrgreen: Volgend jaar zal ik wel geen tijd hebben om hier onzinnige berichtjes te tikken :shock: :arrow: :wink:
Laatst bijgewerkt door ruud964 op 20 jun 2010 15:30, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Homokineet in elkaar zetten 964C4

20 jun 2010 2:18

Ik ben een beetje laat maar ik las ergens dat de homokineten handmatig in de fabriek in elkaar worden gezet en wel zó dat je de perfekte homokineet hebt. Als een kogel een fractie te klein is zetten ze er gewoon een íets grotere in.
Dat heeft dan weer tot gevolg dat de gedemonteerde 'kineet :shock: exact weer in elkaar moet zoals hij uit elkaar ging. Dus met de kogels en de rest op exact dezelfde plek. Men schreef zelfs dat er een kans is dat als je het verkeerd doet de homokineet kan "locken" en dan krijg je hem nooit meer uit elkaar.
Misschien heeft iemand hier ooit nog iets aan.
In ieder geval fijn dat het gelukt is :ba:

Re: Homokineet in elkaar zetten 964C4

20 jun 2010 8:06

Ik heb altijd terug dezelfde omvang van kogels gebruikt, maar of die nu op dezelfde plaats zaten als voor de demontage. :?

Ik heb er nog een stuk 0f 40 liggen, en dat is 1 maat.
Heb nooit of van iemand anders gehoord dat er later problemen waren.

Re: Homokineet in elkaar zetten 964C4

20 jun 2010 9:42

Hoi,

Ik kan nauwelijks geloven dat de kogels uitgesorteerd worden.

De fabrikage van kogels voor kogellagers lijkt me nauwkeurig te gebeuren.

Een kogel moet altijd speling hebben tov waar hij doorheen loopt.

Zonder speling geen soepele beweging, dan praat je over een perspassing
(licht of zwaar)

Er moet zowiezo speling zijn , denk aan de temperatuur schommelingen van winter en zomer , -10 tot +40 graden waardoor materiaal groter of kleiner wordt. (de uitzetting is mede afhankelijk van de vorm van het materiaal)

Het vet zorgt ervoor dat de speling opgevuld wordt met vet en gaat meteen
het vreten van het materiaal tegen.

mvg
Unteed

Re: Homokineet in elkaar zetten 964C4

20 jun 2010 9:59

Paul II schreef:Je bent inderdaad een echte leek Ruud :!: :idea:
Uitlijnen heeft niets met aandrijfassen te maken :idea:


Maar om de voorste aandrijfassen uit te bouwen haal je wel het fuseestuk uit de veerpoot. Darvoor moeten de twee bouten er uit gehaald worden en die zijn ook voor de wielvlucht.

Dus afstellen van de wielvlucht en eventueel sporing naderhand is niet ongebruikelijk. :mrgreen:


De kogels van een homokineet zijn allemaal gelijk van maat bij dezelfde soort aandrijfassen en kunnen willekeurig gebruikt worden.
Op afstelbare wiellagers hoort een hel klein beetje speling te zitten, bij een homokineet is er geen speling, alleen bij oude homokineten met veel kilometers op de klok.
Een nieuwe homokineet kantelt dan ook zo zwaar dat het soms met de hand nauwelijks mogelijk is om hier beweging in te krijgen.

Re: Homokineet in elkaar zetten 964C4

20 jun 2010 10:49

OEPS, wordt ik hier even gecorrigeerd door de Forum Technieker :oops: :D

De verontschuldiging van me is uiteraard dat ik geen verstand wil hebben van voorwielaandrijving op een 911 :P

Ruud: :thumleft:
Had kunnen weten dat jij wel verstand van duo aandrijving hebt 8)

Re: Homokineet in elkaar zetten 964C4

20 jun 2010 10:58

Hoi,

Ik heb de wielvlucht (camber) in dezelfde stand teruggezet waarin hij instond.

Ik weet niet of de wielvlucht in de goede stand stond of wat origineel is.

Weet iemand wat de hoek moet zijn bij een Porsche 964C4 en hoe je dit in de praktijk meet.

Afbeelding

mvg
Unteed

Re: Homokineet in elkaar zetten 964C4

20 jun 2010 15:50

Meten doet je met uitlijnapparatuur en als je die hebt dan ook de afstelgegevens :wink:

Re: Homokineet in elkaar zetten 964C4

20 jun 2010 20:46

en op het moment dat je camber/wielvlucht anders zet gaat je sporing ook anders staan.

dus advies uitlijnen tegen scheef afslijten en trekken :wink:

Re: Homokineet in elkaar zetten 964C4

20 jun 2010 20:59

Paul bedoelde eigenlijk te schrijven: De verontschuldiging van me is uiteraard dat ik geen verstand heb van vierwielaandrijving op een 911 :twisted: :arrow: :mrgreen: :wink:

En ik ben blij dat het verhaal toch klopte. :P

Re: Homokineet in elkaar zetten 964C4

21 jun 2010 1:27

Dit stukje bedoelde ik:
Afbeelding
Zo heb ík het gedaan maar iedereen moet het natuurlijk zelf weten.

Re: Homokineet in elkaar zetten 964C4

21 jun 2010 18:25

Hoi,

Het staat er inderdaad duidelijk in beschreven.

Is dit schrijven uit een Porsche werkplaatshandboek ?

mvg
Unteed

Re: Homokineet in elkaar zetten 964C4

22 jun 2010 16:27

Bij mij heet hij "84-89WorkshopManual.pdf" en hij is 273MB.
Ik weet zo 1-2-3 niet meer waar ik die gedownload heb. :scratch:

Re: Homokineet in elkaar zetten 964C4

22 jun 2010 19:30

Hier dus.
Plaats een reactie