Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
13 nov 2010 18:19
Hallo,
Ik heb flink gezocht, van alles gelezen over N-codering maar niet het antwoord op mijn vraag;
Ik heb een nieuwe achterband nodig (kapot tegen een stoeprand). Nu heb ik Michelin Pilot Sport 305/30ZR19 (102Y) N1
De band die ik kan krijgen heeft dezelfde codering maar dan met N2. Is het een probleem als ik een N1 en een N2 tegelijk gebruik op mijn achterwielen. Mijn huidige N1 band heeft nog maar weinig kilometers en ik wil hem niet vervangen als het niet nodig is.
Carlos
13 nov 2010 18:25
Toch niet goed genoeg gezocht
Devils son, die in dit topic schreef:Nine-eleven schreef:Uiteraard N-codering en natuurlijk de
JUISTE N-codering, hier zit nogal wat verschil in (is mij ingefluisterd
).
Ik vind alles leuk en aardig, maar "de juiste" N codering bestaat niet. Dezelfde band in dezelfde maat krijgt eerst N0. Bij verandering in dat type EN maat: N1, N2, enz.
Het enige wat van belang is, is dat er per as dezelfde N-codering op ligt, waardoor je zeker bent dat de banden exact dezelfde specificatie hebben (zeker als in: het zou zo moeten zijn)>
Tussen vóór en achteras kan best een andere N-code gemonteerd worden. Ik zou wel altijd hetzelfde type band nemen. Maar omdat de N-code per type + maat gegeven wordt, kan N1 bij 205/50/17 dezelfde specs hebben als N3 bij 255/40/17 om maar wat te noemen. En dan heeft bij dat type de N1 bij 255/40/17 dus andere specs.
Laatst bijgewerkt door
horn op 13 nov 2010 18:27, in totaal 1 keer bewerkt.
13 nov 2010 18:27
Hier heb je misschien wat aan.
De Porsche specificaties worden aangeduid met N0, N1, N2, N3, enz. Deze aanduiding op de wang van de band betekent dat de band officieel door Porsche is erkend. De verschillende cijfers die volgen na de homologatiecode 'N': 0, 1, 2, 3, ... staan voor de verschillende homologaties die werden toegekend door Porsche in de tijd. Hetgeen betekent dat N0 staat voor de eerste officieel erkende band in de tijd. Later, afhankelijk van de wijzigingen die zijn toegepast op de band, werd deze referentie geïdentificeerd met N1, vervolgens N2, enz. Wanneer een nieuwe band door Porsche wordt geselecteerd begint de indexering opnieuw bij N0. Opgelet, het is van wezenlijk belang dat u door Porsche gehomologeerde banden kiest omdat die zijn ontwikkeld voor uw voertuig.
Hoofdmenu
Dus maakt volgens mij niet uit.
13 nov 2010 18:28
Is mijn kennis ook relevant Horn
(Heb dit laten staan, al zag ik later je gewijzigde bericht.)
Volgens Porsche mag je Nx types niet mixen.
De karakteristiek van de band kan verschillend zijn en daardoor dus verschillend weggedrag van de 2 banden.
Als je rustig rijdt zou ik daar geen punt van maken.
Als je dynamischer rijdt dan kan je het misschien corrigeren
Of PSM doet het voor je.
Laatst bijgewerkt door
Paul II op 13 nov 2010 18:29, in totaal 1 keer bewerkt.
13 nov 2010 18:29
Jazeker. Juist om die reden (wist niet meer precies wie er nog meer veel van wist
) had ik mijn post al aangepast... Maar je was weer sneller dan je schaduw
13 nov 2010 18:39
Bedankt iedereen.
Paul II, wat is rustig rijden? Ik ga nooit het circuit op maar maak af en toe wel (tussen)sprintjes tot 200 km/u. Maakt het echt zoveel uit?
13 nov 2010 18:47
Ik denk dat ik het eerst maar probeer en als het echt vervelend wordt koop ik wel een tweede.
Bedankt, Carlos
13 nov 2010 19:04
Ik zou het risico niet nemen, zeker niet op dit type auto´s.
Op dezelfde as geen verschillende (N) type banden mixen.
13 nov 2010 19:08
Ok, dus toch maar op zoek naar een N1 band.
13 nov 2010 20:05
Wat volgens het artikel over N-codering in Total911 NL-editie 1 geen probleem op zou (hoeven) leveren.
14 nov 2010 13:56
Subdriver schreef:Paul II, wat is rustig rijden?
Alle 'normen' die gehanteerd worden - zoals deze bandenkwestie, zoals iedere 2 jaar remvloeistof vernieuwen, ... - zijn gericht op het doel om
maximaal haalbare belastingen zonder problemen te doorstaan.
Veel Porsches rijden zonder problemen rond met banden zonder N-codering.
Als je niet op een circuit rijdt of over passen 'denderd' kan je gewoon jaren langer met remvl. doen zonder 1 probleem.
Regelmatig stevig accelereren is geen issue.
Zo iets
14 nov 2010 14:17
Dan blijft er nog een aardig grijs gebied over Paul. Denk dat je in het algemeen kunt stellen dat de meesten onder ons geen Porsche zijn gaan rijden om "rustig aan" te doen. Als ik op een mooie zondagochtend (vandaag helaas niet) even bij Goch de grens over ga en met 260+ over de autobahn rij dan vind ik het persoonlijk toch een veiliger idee dat ik niet bij mezelf hoef te denken "hoe zat het ook alweer met die verschillende type N-codering op mijn banden". Maar ik laat daar graag een ieder zijn/haar eigen afweging in maken. Voor het wekelijkse boodschappenritje zal het inderdaad weinig problemen opleveren.
14 nov 2010 15:33
volgens mij kan jij hier jou band zo bestellen.
Michelin Pilot Sport 305/30ZR19 (102Y) N1
http://www.noordenbanden.nl/Zomerbanden ... 9/cat/6136gr anton964
14 nov 2010 19:58
Wat je hier doet is niet alleen een n-codering mixen maar ook het type band. Je rijdt dus op één as met twee verschillende banden, dat is nooit goed.
14 nov 2010 20:21
Altijd dezelfde banden op dezelfde as. Dus ook dezelfde N...
14 nov 2010 20:24
Peter 993 schreef:Wat je hier doet is niet alleen een n-codering mixen maar ook het type band. Je rijdt dus op één as met twee verschillende banden, dat is nooit goed.
Ander N = ander type, klopt.
Er wordt zoveel gedaan wat niet klopt.
Bijv. met bevestiging van spacers; div. keren aangekaart; of het wordt opgepakt
14 nov 2010 20:51
Dacht dat die boodschap inmiddels een paar posts terug wel was overgekomen.
14 nov 2010 23:31
ik snap de hele toestand niet,banden zijn gewoon tekoop.
anton964
15 nov 2010 0:18
Voor normaal gebruik op openbare weg gewoon doen lijkt me. De variatie in het wegdek onder je linker- en rechterband is m.i. vaak vele malen groter dan wat de variatie tussen de banden doet met de grip. Niet wetenschappelijk bewezen, maar zomaar een mening gebaseerd op naar de weg kijken als je rijdt......
15 nov 2010 1:07
Ik meen dat het ook wettelijk geregeld was dat je geen verschillende banden per as mag monteren. Dus niet alleen een performance issue maar ook een legaal issue.
15 nov 2010 7:48
wordt dan een moeilijk verhaal met die moderne thuiskomertjes.....
15 nov 2010 8:11
Overmachtssituatie?
Of klopt het verhaal gewoon niet?
15 nov 2010 11:00
gast schreef:Wel grappig, Porsche heeft N-codering en krijgt genoeg mensen hier spannend over maar andere auto-performanche merken horen we daar niet eens over... Rara politiepet.....
Welicht in het vervolg eerst beter je huiswerk doen?
15 nov 2010 11:22
gast schreef:Wel grappig, Porsche heeft N-codering en krijgt genoeg mensen hier spannend over maar andere auto-performanche merken horen we daar niet eens over... Rara politiepet.....
Misschien inderdaad toch even beter je huiswerk doen.
Zie
HIER het lijstje met coderingen die andere 'performance' merken hanteren.
Onder de BMW gingen ook altijd banden met een BM of M3 codering. Werd ook vanuit de garage geadviseerd.
15 nov 2010 12:16
Paul II schreef:Subdriver schreef:Paul II, wat is rustig rijden?
Alle 'normen' die gehanteerd worden - zoals deze bandenkwestie, zoals iedere 2 jaar remvloeistof vernieuwen, ... - zijn gericht op het doel om
maximaal haalbare belastingen zonder problemen te doorstaan.
Veel Porsches rijden zonder problemen rond met banden zonder N-codering.
Als je niet op een circuit rijdt of over passen 'denderd' kan je gewoon jaren langer met remvl. doen zonder 1 probleem.
Regelmatig stevig accelereren is geen issue.
Zo iets
mee eens, mijn P rijdt beter op Hankooks (zachter) dan op N conti's.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.