Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
22 nov 2010 23:18
Ben erg geschrokken van het ,,uitbreken,, van mn 996 c4 een mooie naar links buigende snelle bocht deed het psm lampje flikkeren, mn rempedaal schudde en mij bibbberen........Ik rij de auto nog maar pas, ben best wel wat gewent (dacht ik) maar ik kan niet geloven dat dit goed kan zijn.
Iemand een idee wat er gebeurde of fout is ?
22 nov 2010 23:25
Toch het bochtje een beetje te snel genomen denk ik. Of dacht je dat een C4 nooit uit zou breken?
Ik zet mijn C4 zonder problemen achterste voren
En dat je het ingrijpen van het TC/PSM op het rempedaal voelt is helemaal fout, betekende dat je met je voet op het rempedaal zat en niet op het gas. Ultime ingredienten om de auto over vier wielen in de slip te krijgen.
TC/PSM zal ook het remsysteem beinvloeden en zal remmen niet zomaar toestaan.
Lijkt me dan ook volkomen normaal wat je hebt ervaren en ik zou niet aan de auto twijfelen.
Mijn eerste reactie zou zijn om eerst maar eens wat rijervaring op te doen voor je een 996 C4 te hard de bocht in wilt gooien. Het is een uiterst stabiele auto die als over rails rijdt. Echter ga je over de grens heen dan kan het zeker met de C4 zo makkelijk helemaal uit de hand lopen.
22 nov 2010 23:34
@maurice. Ik had zeker niet het idee dat ik ,,te,, hard ging, rondom me werd door andere autos bijna net zo hard gereden............ik kreeg eerder het gevoel dat ik met een lekke of slappe band te doen kreeg (was niet zo)
22 nov 2010 23:35
hoe hard reed je? snelweg? nat?
22 nov 2010 23:38
maar je voelde je rem pedaal, toch?
dan liet je gas los in de bocht of remde zelfs, gas bijgeven was wellicht een betere optie geweest
maar defecte/versleten schokdempers kunnen ook de oorzaak zijn.
22 nov 2010 23:41
wolf schreef:hoe hard reed je? snelweg? nat?
100 met droge snelweg in een grote flyover draai.....
22 nov 2010 23:47
lijkt me niet goed.
22 nov 2010 23:50
brede banden,stijf onderstel, lage buiten temperatuur.Koop winterbanden!
22 nov 2010 23:52
Ken de situatie natuurlijk niet maar het is of een kwestie van slechte schokbrekers zoals Rob als schrijft, conditie van de banden of toch de voet op de rem gehad.
22 nov 2010 23:53
resto schreef:brede banden,stijf onderstel, lage buiten temperatuur.Koop winterbanden!
Zit er op en er onder....
22 nov 2010 23:56
wat voor winterband zit erop?
22 nov 2010 23:58
msch verloor je iets grip, ging je lampje branden en toen instinctief gas los en op de rem?
kan met de 3.2 zo'n flyover makkelijk met 100+ doen en laat dan wel eens gas los om te kijken wat ie doet. nix.
23 nov 2010 0:56
(abrupt) gas los gelaten in de bocht
(om te remmen) ??
Do's & dont's van zo'n mooie sportkar met motor (lees: gewicht) achterin!
23 nov 2010 1:00
- splinternieuwe winterbanden
- goedkope winterbanden
- oude uitgedroogde harde winterbanden
- verkeerde bandenspanning
- slechte schokdempers
- verkeerde afstelling onderstel
- etc
23 nov 2010 10:24
Ben ik blij met de C2, linke auto's die C4
Hansvg:
Remmen in de bocht in principe niet.
DE 1e regel voor een 911: voor de bocht zoveel snelheid minderen dat met (wat) gas er op de bocht wordt genomen.
Dat het pedaal trilt, voel je alleen maar als je voet er op zit; komt door ingrijpen van ABS.
De bocht zoals je die beschrijft moet zonder problemen met 130+ kunnen, m.a.w. ergens klopt er iets niet.
23 nov 2010 11:50
Op zandvoort een paar keer in de auto's van bleekemolen rond gecrosst en mij is geleerd dat als je de "Bocht" ingaat alle handelingen in principe moet hebben verricht zodat je weer vol de bocht uit komt!
23 nov 2010 13:22
Klopt ook Bompa en geldt niet alleen voor een 911. De 'negatieve' effecten zijn alleen bij een 911 veel beter merkbaar dan met andere auto's.
Ieder object op snelheid wil maar één ding en dat is de koers rechtuit blijven volgen. Een bocht maken is dus iets wat eigenlijk geheel tegen de wetten van de natuur ingaat. In de bocht wil de auto ook alleen maar rechtuit en dus komen er enorme zijwaardse krachten op de banden. Als je daar dan dus nog een extra variabele aan toe voegt (wisselen van snelheid) worden de krachten op de banden alleen nog maar groter.
Voor de bocht de juiste snelheid aannemen en dan met het gas er licht op door de bocht is de beste methode. En als je het mooi wilt doen bij niet lineaire bochten zorgen dat je de snelheid er voldoende uit hebt om het krapste stukje bocht eerst te nemen en dan in een zo recht mogelijke lijn de bocht kunt uit acceleren
23 nov 2010 14:20
ik vind dat zo'n moderne c4 foolproof moet zijn bij 100km flauwe bocht
23 nov 2010 14:24
Ik denk dat het zal liggen aan een combinatie van factoren.
Heb het zelf vorig jaar een keer gehad met mijn M3 ook. Die brak ook plots uit. Achteraf gezien gewoon een stomme actie van mezelf. Factoren die meespeelden toen. Halfnat wegdek, banden die nog wel konden, maar liever een fris setje, 1 iets mindere schokdemper, wellicht net wat te veel speed en met de binnenwielen over de witte lijn (die nog wel nat was) gaan.
Kan dat bij jou ook zo zijn, meerdere kleine dingen samen? Dus schokbrekers, banden (goedkoop of versleten), over een witte lijn gegaan. En ben je überhaupt terug gereden om te kijken? Lag er wellicht olie o.i.d.?
23 nov 2010 21:20
Ik heb de bocht nog eens gereden.......en nog eens......hij blijft wilde dingen doen, ik heb een afspraak gemaakt om dit na te laten kijken, door erkent P bedrijf, die gaan er mee sturen. Waarschijnlijk iet met de afstelling van achteras ? ! ? Omdat ik alle verdere technische mankementen kan uitsluiten.
Ik houd jullie op de hoogte.
Bedankt voor zover!
23 nov 2010 22:14
Goed dat je de bocht bent gaan onderzoeken, en deze actie hebt genomen, weet je straks ten minste (hopelijk) waar het aan licht, in plaats van blijven lopen gissen....
23 nov 2010 23:26
Hansvgulik schreef:...Waarschijnlijk iet met de afstelling van achteras ? ! ?
Het is toch geen 993
Maar zoals Marino als schrijft, goede zaak dat je het op deze manier probeert te analyseren. Ben wel benieuwd wat daar nu uit komt. Zoals ik al schreef, een 996 C4 moet als een trein op rails op de weg liggen als je geen gekke dingen doet.
23 nov 2010 23:55
Ja balen.........weet je......mn zelfvertrouwen en dat van m'n auto daalt zover, er steeds kwaaie zin aan overhou.
Ik zal blij zijn als het vrijdag middag is. (alleen hopen dat het weer het toe laat)
thnx
24 nov 2010 10:22
je suis benieuwd. waar heb je de vwatuur gebracht?
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.