Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

voorwielaandrijving stuk

04 dec 2010 16:55

Zoals de meesten hier wel weten,heb ik dus al een paar keer de voorwielaandrijving stuk gehad! De laatste keer de zaak naar voren maar losgekoppeld. Ik rij nu bijna 2 jaar met een soort luxe GT2 rond :wink: . Mijn vraag is nu,zou het kunnen komen door de remmentest bij de "APK". Eerst komen de voorwielen op de rollen en dan de achterwielen! Dus 1 as staat stil terwijl de andere draait.

Re: voorwielaandrijving stuk

04 dec 2010 17:42

hmm het zou wel kunnen.

wij hebben op het werk een rollenbank die kunnen wel per as doen en dan draaien de wielen de andere kant op.

dit is speciaal voor een 4x4 en andere slaat de bank heel snel af.

Re: voorwielaandrijving stuk

04 dec 2010 18:42

Was het 'verdeel' differentieel, in het midden dus, stuk of het diff. in de vooras?

In het 1e geval lijkt je suggestie (helaas) een interessante, er is bij die test 100 % verschil tussen voor en achter en dat lijkt niet fijn, komt in de praktijk ook niet voor, dus niet voor ontworpen.
Staat er ook niet iets in de handleiding over slepen van de auto met maar 1 as van de grond, dat geeft hetzelfde effect.

Hoe doen ze dit/de APK bij een P. dealer/specialist? ...

Re: voorwielaandrijving stuk

04 dec 2010 19:09

Het werkt met een visco-koppeling tussen voor en achter. Elke keer is het voordiff stuk! En de laatste keer,was zelfs ook de aandrijfas naar voren geknapt.

Re: voorwielaandrijving stuk

04 dec 2010 19:53

Slepen op 1 as of slepen met >50 km/u mag niet wegens schade aan 4x4-systeem inderdaad. Rollenbank moet ook speciaal geschikt zijn voor 4x4 om dezelfde reden.

Re: voorwielaandrijving stuk

04 dec 2010 21:22

turbocruiser schreef:Slepen op 1 as of slepen met >50 km/u mag niet wegens schade aan 4x4-systeem inderdaad. Rollenbank moet ook speciaal geschikt zijn voor 4x4 om dezelfde reden.

Ok, rollenbak werkt niet met meer dan 50 km/u - lijkt me/hoeft niet ... - dus zal het niet zijn.

Hoor de laatste tijd vaker dat het voordiff. een zwak punt is.
Als de aandrijfas kapot is dan lijkt er te hoge weerstand/wrijving in de voortrein te zitten.
Afstelling pignon/kroonwiel? Is een hele kritische en moeilijke qua afstelling en kan teveel wrijving veroorzaken.
Pignon en kroonwiel worden als set gematched.

Re: voorwielaandrijving stuk

04 dec 2010 22:07

Ik schreef "of"

Re: voorwielaandrijving stuk

04 dec 2010 22:21

De laatste keer dat het gerepareerd is,was bij een PC in Nederland! Geen gereviseerd diff,maar een nieuwe! Ik kreeg toen te horen,dit gaat nooit meer stuk. Had die opmerking eigenlijk,zwart op wit moeten krijgen 8)

Re: voorwielaandrijving stuk

04 dec 2010 22:35

waar doe jij dan je apk dan?ik neem aan dat ze daar daar ook wel weten.

gr anton964

Re: voorwielaandrijving stuk

04 dec 2010 22:46

Is de contrôle technique hier! Had het maar voor het gemak apk genoemd!

Re: voorwielaandrijving stuk

04 dec 2010 22:57

is zoeen remmen test verplicht bij de apk?

anton964

Re: voorwielaandrijving stuk

04 dec 2010 23:18

bij de APK in nederland wel jah.

maar hoeft niet verplicht op een rollenbank.

maar zal in Frankrijk misschien iets anders zijn.

Re: voorwielaandrijving stuk

04 dec 2010 23:49

Om precies te zijn bij 993 4wd:

Remtest:
Op platentestbank (doe ik altijd)
Of rollentest bank maar dan snelheid niet hoger dan 7,5 km/h en tijd niet langer dan 20 sec.

Slepen:
De wielen van de opgetilde as moeten vrij kunnen draaien. Meer staat er niet.

En dit staat er ook in het boekje over 4 wd, vergeet dit nou niet heren:
Het verhoogde veiligheids aanbod mag er niet toe leiden een verhoogd veiligheidsrisico te nemen. :wink: :ass:

Re: voorwielaandrijving stuk

04 dec 2010 23:56

Hier wordt de remkracht gemeten,en ook of er verschil is tussen links en rechts! Dus op een rollenbank. Mag maar een klein % verschil zijn! De resultaten worden uitgeprint,en krijg je mee. De auto staat er zeker 10 min.op.

Re: voorwielaandrijving stuk

05 dec 2010 0:42

Remkracht en verschil kan ook op platen. Je rijdt met voorwielen twee platen op en gaat vol remmen, het scherm geeft de remkracht li en re aan in Newton. Dat doe je twee keer. Vervolgens hetzelfde met de achteras.
Het kan ook in één keer maar dan heb je 4 platen nodig :salut:

Ik blijf dus gewoon de remplaten gebruiken.

Re: voorwielaandrijving stuk

05 dec 2010 10:48

Ik blijf erbij; Volgens mij heb je gewoon je differentieel kapot gemaakt door de verkeerde rollentestbank te gebruiken.

Re: voorwielaandrijving stuk

05 dec 2010 11:56

Hebben ze de uitlijning van de aandrijfas naar voren weleens terdege gecontoleerd ?

Ik weet van jouw situatie - en van 1 andere - maar die laatste had dat probleem (pas) nadat de auto van n schade was hersteld :roll:

Re: voorwielaandrijving stuk

05 dec 2010 13:08

Een diff. is bedoeld om kleine omwentelingsverschillen tussen L en R op te vangen, kleine differentie dus :)
Grote verschillen kan probleemloos maar niet langdurig en met hoge toerentallen; dit komt normaal gesproken ook nooit voor.

Het issue met de 4w-aandrijving wat een probleem zou kunnen geven is dan het midden diff, doordat groot verschil in omwentelingen tussen voor- en achteras, ene as staat stil andere draait. Maar het is niet het midden diff. wat problemen geeft!

Voor en achter diff. worden op een testbank met slechts 2 rollen ieder hetzelfde belast.


Idee van Olaf is wel intrigerend, vooral omdat blijkbaar de aandrijfas - :shock: , ZELFS - een keer de geest heeft gegeven ...

Re: voorwielaandrijving stuk

05 dec 2010 14:28

Is allemaal vrij duidelijk heren, maar wat als er nou een sper (niet een volledige natuurlijk) in het dif. zit? Die zit er bij mijn antieke 965 nl ook al op, geloof 80% correct me if i'm wrong :mrgreen: .
Weet niet of een voordif. met sper geleverd word bij een 993. :wink:

Re: voorwielaandrijving stuk

05 dec 2010 20:00

Als die er in zit, dan begint 'ie pas te werken bij een bepaald verschil L/R.
En dat lijkt toch niet het punt, bij een remmentest?

Re: voorwielaandrijving stuk

05 dec 2010 20:21

Olaf schreef:Hebben ze de uitlijning van de aandrijfas naar voren weleens terdege gecontoleerd ?
Bij de laatste vervanging van het diff is ook de aandrijfas vervangen,omdat ze vonden dat er speling op de lagers zat! Ik ga er toch vanuit,dat ze bij een officieel PC dat wel op de juiste manier doen. Hoewel :roll:(niets met diff te maken), ze hadden wel vergeten om de boutjes van de schakelstang achter vast te zetten :!: Ik had dus na ongeveer 50km alleen nog de 3e en 4e versnelling! 1boutje was eruit gevallen,en de pook reageerde dus alleen op bewegingen van voor naar achter! Naar opzij niets!
@Paul: de wielen draaien beide met dezelfde snelheid op de rollen bank,maar er wordt dus op elk wiel apart gemeten.

Re: voorwielaandrijving stuk

05 dec 2010 20:23

'Hoewel' herken ik :bang: :bang:

Re: voorwielaandrijving stuk

06 dec 2010 11:24

Daar werken ook gewoon mensen hoor! :roll:
Belangrijker (vind ik): hoe was de reactie op deze fout?

Re: voorwielaandrijving stuk

06 dec 2010 13:22

EriC4C schreef:
Belangrijker (vind ik): hoe was de reactie op deze fout?
"meneer zoiets mag niet gebeuren..."

Re: voorwielaandrijving stuk

22 dec 2010 23:53

arenarood schreef:Zoals de meesten hier wel weten,heb ik dus al een paar keer de voorwielaandrijving stuk gehad!


Gewoon even benieuwd: wat was er stuk en hoe merkte je dat?
Plaats een reactie