Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Run flat band tot gort gereden vandaag

15 jan 2011 18:49

Vandaag, mooi weer, Porsche uit de garage en een rondje Duitsland rijden.
Ik had me voorgenomen even bij de Turmgarage in Kleef te gaan kijken, hier staan altijd mooie P's te koop.

Onderweg op de snelweg komt me een witte GT3 (met kenteken Dubai) langs me rijden , duimpje omhoog en gas weg is ie.

Ik geef ook wat gas bij en rond de 220 km/h denk ik dat mijn versnellingsbak aan gort gaat, ik hoor een vreemde rammel.
Ik laat de auto terugzakken naar een 100 km per uur en het gerammel is weg.
Afslag genomen naar Kleef en richting Turmgarage gereden.
Een paar kilometer voor de Turmgarage begint het gerammel weer bij bepaalde toerentallen.
Een driehonderdmeter voor de Turmgarage rammelt hij voortdurend en krijg ik in de gaten dat het m'n band is die rammelt.

De eigenaar van de Turmgarage heeft me geholpen met de band oppompen maar hij liep meteen weer leeg, aan binnenzijde is het loopvlak nog mss 1 mm dik
en zit een gaatje in. Pfff
De reserveband erop gezet en opgepompt , loopt die ook meteen leeg (#%#$@)
De Turmgarage heeft ventiel dichtgemaakt en zo kon ik weer naar huis tuffen
Een gratis service van de Turmgarage aan iemand die nog nooit een euro aan hen heeft uitgegeven, super :thumleft:

Er ligt een Pirelli 255/40/17 Euforia run flat op 9j velg. (achterzijde)

Welke banden passen het beste op een 9j velg ?



Ik weet nog niet of ik nog een keer runflat banden koop , is zo een dure hobby bij een lekke band.

Re: Run flat band tot gort gereden vandaag

15 jan 2011 19:04

255/40R17 is de correcte maat, alleen is 9J wel smal voor een 255....

Re: Run flat band tot gort gereden vandaag

15 jan 2011 19:05

Of heeft die runflatband je juist gered, bij een lek met 220 km/h? :roll:

Re: Run flat band tot gort gereden vandaag

15 jan 2011 19:12

En als je maar lang genoeg doorrijdt met een lekke band dan gaan ze allemaal uiteindelijk goed kapot.

Re: Run flat band tot gort gereden vandaag

15 jan 2011 19:38

Ze zitten onder mijn BMW en de comp. geeft aan "lekke band".
Was nog prima mee te rijden maar wel met gepaste snelheid :idea:
Heb er nu ook sneeuwbanden van en wel errruuug stug :!:

Re: Run flat band tot gort gereden vandaag

15 jan 2011 21:25

Ik begrijp het niet:
- Heb je run flat banden op je velgen onder de Porsche?
- En ook het originele reservewiel?
- Zijn de (originele?) velgen wel geschikt voor dit type band?

Dank voor de toelichting :wink:

Re: Run flat band tot gort gereden vandaag

15 jan 2011 22:21

Run flats zijn zeker niet heilig, heb er ook een keer een klapband mee gehad, kon je echt niet mee verder rijden... (BMW 5 destijds)

Re: Run flat band tot gort gereden vandaag

16 jan 2011 12:51

gerammel bij 220 km/u door lege band :shock:

Re: Run flat band tot gort gereden vandaag

16 jan 2011 13:00

Volgens mij is dan ook het standaard advies met run flat om bandspanning sensoren te gebruiken.

Re: Run flat band tot gort gereden vandaag

16 jan 2011 13:44

Dat is niet alleen een advies, is volgens mij verplicht. Met een runflat merk je niet of nauwelijks dat je een lekke band hebt. Je blijft dus lekker doorblazen op de autobahn, dat is niet bepaald veilig.

Overigens heb ik ze van mijn BMW gehaald, wat een lawaaiige en harde rot banden !!!!!! Dan maar even aankl@@%$ten met een slime repair setje.

Re: Run flat band tot gort gereden vandaag

16 jan 2011 13:49

Peter 993 schreef:Overigens heb ik ze van mijn BMW gehaald, wat een lawaaiige en harde rot banden !!!!!! Dan maar even aankl@@%$ten met een slime repair setje.


Kheb ze al een jaar of 5 en nu op mijn tweede BMW, zijn wel stug maar lawaai valt mee :!:
Wel moet je redelijk op tijd de banden vernieuwen aan de voorzijde i.v.m. het z.g. zoeken :evil:

Re: Run flat band tot gort gereden vandaag

16 jan 2011 15:07

Had ze ook onder mijn A8 uit 2005, precies 1 week mee gereden, wat een bagger, hard als bakstenen, geen grip, hoop herrie en trillingen. Rij nu zakelijk klassiek, dus geen runflats meer...

Re: Run flat band tot gort gereden vandaag

23 jan 2011 14:19

Gisteren nieuwe banden erop laten leggen.

Michilin Sport pilot 255-40-17 N3 ZR (Eur 200,-/st incl. montage/balanceren)

In de korte rit die ik gereden heb , heb ik het gevoel dat hij niet zo stug meer is.

Ik begreep van de bandenhandel dat je run-flat alleen mag gebruiken op auto's waar ze standaard opzitten.

Voor een run-flat band is er een ander afgesteld onderstel en moet de auto een bandendruk sensor hebben die je waarschuwt bij een slappe band.

Voor mij dus geen run-flat meer onder mijn P.

Ik heb mijn opvouwbare reserveband moeten laten vacuumzuigen anders kreeg ik hem niet meer in de kofferbak.
Laatst bijgewerkt door Unteed op 25 jan 2011 0:34, in totaal 2 keer bewerkt.

Re: Run flat band tot gort gereden vandaag

24 jan 2011 14:02

Unteed schreef:Gisteren nieuwe banden erop laten leggen.

Michilin Sport pilot 255-40-17 N3 ZR (Eur 200,-/st incl. montage/balanceren)


Is dat incl BTW? Waar heb je die vandaan? Ben zo langzaamaan ook toe aan nieuwe achterbanden.

Re: Run flat band tot gort gereden vandaag

24 jan 2011 14:13

Peter 993 schreef:Overigens heb ik ze van mijn BMW gehaald, wat een lawaaiige en harde rot banden !!!!!! Dan maar even aankl@@%$ten met een slime repair setje.

dito. op mijn mini cooper s works dan. nog nooit zo'n verbetering gemerkt als toen!

Re: Run flat band tot gort gereden vandaag

24 jan 2011 14:15

die coopert van jou, daar waren wel meer gekke dingetjes mee 8)
is dat allemaal bevredigend abgehandlet?

Re: Run flat band tot gort gereden vandaag

24 jan 2011 14:21

Die is toch afgebrand? :(

Re: Run flat band tot gort gereden vandaag

24 jan 2011 15:00

ja, maar dat had niks met de banden te maken :wink: @ Wolf: alle dingetjes tot de brand waren garantie. Na de brand was het ineens mijn schuld. Nee, niet naar tevredenheid afgehandeld... helaas. Sorry voor de topicvervuiling.

Re: Run flat band tot gort gereden vandaag

24 jan 2011 19:25

Heb run flat zomer en winterbanden op de 5 serie. 17" en inderdaad al behoorlijk stug. Heb ook met een 5 op 18" (proef) gereden met run flat en die vond ik gewoon storend hard en stuiterend. Voordelen van run flat wegen voor mij niet op tegen de nadelen, daar moet nog een hoop aan gesleuteld worden.

Re: Run flat band tot gort gereden vandaag

24 jan 2011 19:50

Voor mij alleen nog maar massief rubberen wielen op de velg gegoten! :drive:

Re: Run flat band tot gort gereden vandaag

25 jan 2011 0:17

Gaan wel lekker lang mee die massief rubberen wielen. En bijkomend voordeel is dat na een paar jaar flink slijten je topsnelheid steeds hoger wordt :mrgreen:

Runflats hangen erg van het onderstel af zoals hierboven al eerder vermeld. Op het M-onderstel dat ik nu onder de BMW heb doen ze het bijzonder goed. Maar de cup sport uitvoering die ik eerst had met het standaard sportonderstel voelden de banden duidelijk harder aan.

Re: Run flat band tot gort gereden vandaag

25 jan 2011 0:30

maurice schreef:. En bijkomend voordeel is dat na een paar jaar flink slijten je topsnelheid steeds hoger wordt .


Kleiner diameter wiel heeft een kleinere omtrek, dus bij hetzelfde aantal omwentelingen van het wiel zal de auto minder meters afleggen per omwenteling , dus gaat auto langzamer lopen ipv harder :ba:

Re: Run flat band tot gort gereden vandaag

25 jan 2011 0:36

Ik had het net andersom bedoeld. Bij gelijke snelheid moeten de wielen steeds sneller gaan draaien dus komt er een steeds hogere snelheid op de meter te staan (vandaar :mrgreen: ) :wink:

Re: Run flat band tot gort gereden vandaag

25 jan 2011 0:41

Pfff, dit wordt hogere wiskunde. :mrgreen:

Een auto heeft maar 1 topsnelheid , als de wielen kleiner worden wordt de
topsnelheid toch niet ineens hoger !

Re: Run flat band tot gort gereden vandaag

25 jan 2011 0:48

Soms hebben we ook wel eens humor hier op het forum. :wink:
Tuurlijk kan het in de praktijk nooit net zo min als dat je massief rubber banden onder je auto kan leggen en door kan rijden tot de velg :mrgreen:
Jouw redenering klopt in de praktijk maar daar zal je niet direct iets van merken, al helemaal niet op de snelheidsmeter want die is gekoppelt aan het aantal omwentelingen van de uitgaande as van de versnellingsbak.
Plaats een reactie