Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Versnellingbakken 901, 911, 915 en G50

22 jan 2011 9:15

Hallo iedereen!

Ik ben al een tijdje lid van jullie forum en ik lees regelmatig mee. Nu ben ik van plan om mijn luchtgekoelde boxer (sorry, geen Porsche :wink: ) van een 5-bak te voorzien.

Ik ben inmiddels bekend met de 901/911 transmissies, maar daar had ik steeds wat moeite met het schakelpatroon (maar ik moet erbij zeggen, dat de bakken ook niet helemaal "fris" meer waren, veel slijtage).

Nu heeft een 915 wel een "normaal" schakelpatroon begreep ik. Via de zoekfunctie van dit forum ( :thumleft: ) heb ik de volgende link gevonden, waarin een hoop info over de 915 bakken staat:
http://www.pocg.de/technik/911/s_915_Getriebe.htm

Mijn vraag gaat over de afmetingen; is de 915 bak net zo groot als een 901 (vooral de lengte), of is ie net zo ontzettend lomp als een G50, want in dat geval gaat het niet passen zonder heel rigoreuze aanpassingen.
Is er ergens een online overzicht met afmetingen van de verschillende bakken oid?

Groeten Sander

Re: Versnellingbakken 901, 911, 915 en G50

22 jan 2011 10:37

Hmm, ik heb net keversite nog even door zitten spitten, en daar kwam ik dit interessante topic tegen:
http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... porschebak

Ik kan iig even vooruit!!

Re: Versnellingbakken 901, 911, 915 en G50

22 jan 2011 11:38

Ik heb er een 901 bak voor genomen met verkort neus stuk, komt alles terug op dezelfde plaats te liggen.
Naar mijn ingewonnen info komt met de 915 bak alles 3cm naar achter te liggen.
Heb verder de ophanging achter van de Porsche 944 aangepast, en gaat perfect op het IRS chassis.

Staat hierbij de projecten vermeld (huwelijk tussen VW en Porsche. :wink:

Re: Versnellingbakken 901, 911, 915 en G50

22 jan 2011 15:06

Tnx, Wim!
Ik heb een automatenbodem (dus ook IRS) en nog een complete 944 type 2 achterbrug, dus met de alu draagarmen.
De inbouwmaten van de 915 bak zijn nogal wisselend lijkt het , Airspeed (keversite, hier heet hij Nikasiltje geloof ik) heeft met een 915 bak gereden, en met wat pas- en slijpwerk kwam de rand 1cm verder naar achter dan bij de originele keverbak. Dat was met het originele 915 neusstuk!!

Het te verwachten vermogen van de nieuwe motor (2187 type 1) zou zo rond de 170pk moeten liggen. Is dat geen probleem voor de 901 bak?

Ik zal eerst je topic eens bekijken van de ombouw, ik ben benieuwd!

Re: Versnellingbakken 901, 911, 915 en G50

22 jan 2011 20:54

Vermogen op die bak is geen probleem, werden zelfs in de autocross gebruikt. :idea:
Ik kom zelf straks tussen de 150 en 175 pk volgens ge heren waar ik het spul gekocht heb.

En hier in het dorp rijdt een Kever met 210 pk, en deze heeft ook een 901 bak en geen problemen.

Weet er nog eentje liggen mocht je interesse hebben. :idea:

Re: Versnellingbakken 901, 911, 915 en G50

23 jan 2011 10:23

Klinkt goed Wim, ik ga me er eens over beraden wat nu de beste keuze is.
Er is nog geen haast bij, aangezien ik eerst dit project afgerond wil hebben voor ik aan de kever begin.
Dat zal hopelijk volgende winter worden.

De kever is nu voorzien van een 1641cc met 100+ pk, maar heeft nog pendelassen.
Ik ben van plan volgend jaar een nieuwe motor te bouwen (2.2, injectie, dry sump, porsche koeling) en een nieuw onderstel (IRS dus met de alu draagarmen).
Ik ben me vast aan het oriƫnteren en wat spulletjes aan het verzamelen zodat het project volgende winter van start kan.

Voorlopig zullen we het dus nog even hiermee moeten doen :wink:
Plaats een reactie