Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Tyre calculator

14 apr 2011 15:06

Heb hier al tijden een leuke link voor omzetten van velgen en ET, of omtrek/afrol verschil.
Omdat er de laatste tijd veel over gevraagd en geschreven is, misschien wel handig. :idea:

http://www.megaflix.nl/test/test2.html

Re: Tyre calculator

14 apr 2011 15:32

Nuttige link :idea:

Goed bezig :thumleft:

Re: Tyre calculator

14 apr 2011 17:45

Leuke tekst ook:
Fiestaclub.nl is niet aansprakelijk voor gevolgen door het gebruik van de onderstaande berekeningen.

Maakt verder niet want de berekeningen blijven voor elk merk hetzelfde.
Wel leuk !!

Re: Tyre calculator

26 apr 2011 9:04

Wim,
ik ben bezig om over te stappen van cup1 naar bb2 e28 velgen. nu heb ik wel diverse sites en berekeningen gevonden, maar alles gaat uit van de huidige banden en velgen. volgens mij moet je toch ook weten wat er maximaal onder een auto (in mijn geval een 964c2 die is verlaagd met een bilsteinset) kan? dan kan je aan de hand van deze gegevens bepalen welke velgmaat met et waarde gaat passen. of zie ik dat verkeerd?
dan maar direct de vraag of de volgende ste gaat passen:
voor : 18 inch - 8,5 j met et-waarde 52
achter: 18 inch - 10j met et-waarde 58

er zitten nu cup 1 op met:
voor : 17 inch - 8 j met et-waarde 55
achter: 17 inch - 9j met et-waarde 52

alvast bedankt,

groet PPC2

Re: Tyre calculator

26 apr 2011 10:20

pegelsc2 schreef: aan de hand van deze gegevens bepalen welke velgmaat met et waarde gaat passen. of zie ik dat verkeerd?


Velgmaat (J) en ET waarde "passing" hangt af van hoeveel ruimte je in de wielkuip hebt -- heeft MI niks (of weinig) met de bandenmaat te maken :idea:

Als je de zoekfuntie van dit forum gebruikt - vind je genoeg info over J-maat en ET-waarde Incl. de nodige voorbeeld sommen :wink:


voor: 18 inch - 8,5 j met et-waarde 52 versus 17 inch - 8 j met et-waarde 55

De velg komt 3mm verder naar buiten (ET55 min ET52), maar is 1/2 Inch breder.
Totaal komt je velgrand dus 3mm plus 1/4 Inch verder naar buiten.
De afwijking naar binnen is 3mm minus 1/4" :wink:

achter: 18 inch - 10j met et-waarde 58 versus 17 inch - 9j met et-waarde 52

De velg komt 6mm verder naar binnen (ET52 min ET58) maar is 1 Inch breder.
De velgrand komt dus 1/2 Inch minus 6mm verder naar buiten en 6mm plus 1/2 Inch verder naar binnen.

** CORRECT ME IF I AM WRONG **
Succes met kijken, rekenen en zoekfunctie gebruiken :popcorn:

Re: Tyre calculator

26 apr 2011 11:10

ʇɹǝǝʇuoɯ pɹǝǝʞǝƃɯo ʇǝıu uǝpuɐq ǝɾ ǝɾ ʇɐp uǝƃɹoz ƃou uǝǝllɐ nu uǝ

Re: Tyre calculator

26 apr 2011 17:16

:thumleft:

en dus niet 4 dezelfde besteld :bang:

2 linkse en 2 rechtse.....

Ooit deze fout AJJ gemaakt en dus nooit meer vergeten......

Re: Tyre calculator

26 apr 2011 19:18

Velgmaat (J) en ET waarde "passing" hangt af van hoeveel ruimte je in de wielkuip hebt -- heeft MI niks (of weinig) met de bandenmaat te maken :idea:

De velg komt 3mm verder naar buiten (ET55 min ET52), maar is 1/2 Inch breder.
Totaal komt je velgrand dus 3mm plus 1/4 Inch verder naar buiten.
De afwijking naar binnen is 3mm minus 1/4"
:wink:



Volgens mij zit het zo;
Inderdaad bepalen velgmaat en ET waarde voor een groot deel de "passing" in de wielkuip maar je moet niet vergeten dat de maat van de band wel degelijk van invloed is. Bij verschillende bandmaten steekt de band meer of minder ver buiten de velg. Dus een smallere band op dezelfde velg hoeft niet aan te lopen waar een bredere band dat wel zou kunnen doen.
Ook van belang is welk doel je hebt met het veranderen van de velgen. Door het spelen met velgmaat en ET kun je bijvoorbeeld andere (bredere)velgen monteren en toch de spoorbreedte gelijk willen houden. Ook zou je het kunnen doen omdat je de band meer naar de rand van je wielkast wil krijgen zonder spoorverbreders te willen gebruiken. Of alleen maar omdat je de breedst mogelijke band wil monteren zonder aanlopen in binnen of buitenkast. Dit alles staat los van de omtrek berekeningen van verschillende banden en de daarbij behorende afwijking van bijvoorbeeld kilometerteller/snelheidsmeter en traction control.
Voor wat betreft bovenstaand voorbeeld nog even een opmerking over de afwijking naar binnen: deze is 6,35 mm (1/4") - 3mm is dus 3,35 mm verder naar binnen (ik denk dat je hetzelfde bedoeld maar het stond andersom).
(sorry, er ging iets mis met het quoten) Aangepast
Plaats een reactie