Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Hoeveel maximale camber zonder extra bandenslijtage??

03 mei 2011 12:56

Ik heb mijn 911 net laten uitlijnen volgens specs, maar zie dat hij rechtsachter toch nog de rand van het spatbord/achterpaneel raakt. Dus eigenlijk zouden de wielen nog iets negatiever gezet moeten worden om dit te voorkomen. Andere optie zou zijn de binnenranden van het spatbord iets dunner te slijpen, maar ik blijf liever van de koets af.

Nu weet ik niet of er te zeggen is bij hoeveel graden negatief je echt meer slijtage van je banden gaat krijgen. Is hier iets over te zeggen???

Thx Hessel

Re: Hoeveel maximale camber zonder extra bandenslijtage??

03 mei 2011 19:08

Wat voor velg en bandenmaat heb jij achter .(vraagteken doet het niet )
Te veel negatief camber maakt die ouwe gebakkies onrustig op een vlakke weg.

Re: Hoeveel maximale camber zonder extra bandenslijtage??

03 mei 2011 22:27

15 x 6j deep six fuchs met juiste ET waarde en 185/70 fulda y-2000 banden.

Re: Hoeveel maximale camber zonder extra bandenslijtage??

04 mei 2011 8:45

Bedoel je met negatief camber dat de wielen meer in een V staan ipv in een A? Gek is overigens ook dat het aan 1 kant is. Zou toch kunnen dat 1 kant te laag staat.

Mijn wielen staan ietsjes meer in een A ook omdat de setup vrij laag is, wegligging is goed, bandenslijtage niet noemenswaardig. Ik rij met flat 6 195 en raak het binnenspatbord alleen als ik te hard over een hobbel rij. Moet dan wel echt mijn best doen. Ik denk dat met de hoeveelheid kilometers die wij rijden de banden eerder ouder zijn dan versleten. Ik zou me dus niet zo'n zorgen maken over ongelijke slijtage.

Re: Hoeveel maximale camber zonder extra bandenslijtage??

04 mei 2011 9:00

Een A, dat is negatief. Onze autos horen ongeveer 50 minuten of bijna 1 graad negatief te staan volgens spec.

Ik denk dat 1 kant smaller is dan de andere kant en dat daarom het wiel dichter bij het spatbord staat. Ik ga hem wel nog ietsje negatiever laten zetten. Auto staat zeker niet te laag.

Re: Hoeveel maximale camber zonder extra bandenslijtage??

04 mei 2011 9:32

Dus dan raakt bovenkant band, onderkant spatbord. Niet zijkant- binnenkant?

Dan mag ie wel wat negatiever. Camber gaat bij lagere setting automatisch een stukje negatiever geloof ik. Ik denk dat ik zelf meer dan een graad heb.
Afbeelding
Afbeelding

Re: Hoeveel maximale camber zonder extra bandenslijtage??

04 mei 2011 10:47

Die van jouw staat wel negatiever. Het is niet de bovenkant van mijn band, maar echt de zijkant van de buitenzijde. En echt net, dun een mm of 2 meer naar binnen boven lost het al op.

Re: Hoeveel maximale camber zonder extra bandenslijtage??

04 mei 2011 11:26

Dat lijkt me dan een .35 graad met een wielstraal van 320mm en 2 mm verplaatsing? Niet een issue toch?

Re: Hoeveel maximale camber zonder extra bandenslijtage??

04 mei 2011 12:50

Klopt. Ga gewoon nog even bij visser in Hilversum langs om hem nog wat negatiever te zetten.

Re: Hoeveel maximale camber zonder extra bandenslijtage??

04 mei 2011 15:10

Hessel schreef:Ik denk dat 1 kant smaller is dan de andere kant en dat daarom het wiel dichter bij het spatbord staat.


Klopt, rechter wiel van de oudere porsche staat altijd meer naar binnen als de linker kant.
Ik geloof dat dit tot de en met de 993 het geval is.
Laat ons het houden dat dit een schoonheidsfoutje van Porsche is. :wink:

Re: Hoeveel maximale camber zonder extra bandenslijtage??

04 mei 2011 15:50

Ik heb het inderdaad vaker gezien. Handgemaakte auto's he......

Re: Hoeveel maximale camber zonder extra bandenslijtage??

04 mei 2011 17:18

Liever niet. De auto is goed strak gespoten en geplamuurd en ik heb geen zin in een gescheurde lak. Deze oudjes moeten altijd strak gemaakt worden met plamuur, modernere auto's niet.

Als ik iets moet aanpassen aan de koets dan gaat er een paar mm af van de binnenrand. Maar denk dat ik met ee negatiever camber al heel ver kom.

Re: Hoeveel maximale camber zonder extra bandenslijtage??

04 mei 2011 23:11

cabrio wim schreef:Klopt, rechter wiel van de oudere porsche staat altijd meer naar binnen als de linker kant.
Ik geloof dat dit tot de en met de 993 het geval is.
Laat ons het houden dat dit een schoonheidsfoutje van Porsche is. :wink:

Misschien omdat ze er van uitgingen dat de auto hoofdzakelijk door 1 persoon bereden werd en dat de linkerkant bij inveren gelijk komt met rechts? Of was het bij rechtsgestuurde auto's ook zo?

Re: Hoeveel maximale camber zonder extra bandenslijtage??

05 mei 2011 8:03

Dat wat je bedoeld zou meer met de hoogte te maken van de auto links of rechts, zodat hij dan met een persoon van 80 kg vlak komt te liggen. :wink:

Wat ik bedoel heeft niks met dat te maken, maar puur met de spoorbreedte links en rechts.
En is inderdaad bij de rechts gestuurde ook.

Re: Hoeveel maximale camber zonder extra bandenslijtage??

05 mei 2011 8:53

Is van jou auto ook de toespoor van de achterwielen instelbaar? Hiermee kun je natuurlijk bandenslijtage door een iets negatievere stand ook compenseren.

Re: Hoeveel maximale camber zonder extra bandenslijtage??

05 mei 2011 10:46

Ja, toespoor staat op 10 minuten, zoals het hoort. Hij gaat gewoon wat negatiever achter en dan is het opgelost.

Met hoogte heeft dit niets te maken. Het is of dat het hele wiel rechtsachter te veel naar buiten staat OF dat het spatscherm minder diep is dan links. Maar het is echt heel weinig, dus kunnen we wel oplossen.
Plaats een reactie