Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
06 mei 2011 20:18
Tips gezocht over het vernieuwen van de rubbers van de veerplaten op de achteras van een 3.2. Dit zijn die rubbers rond het draaipunt waar ook de torsieveren doorheen steken.
Deze rubbbers zijn bij mijn auto versleten, waardoor de ophanging daar doorzaakt en er inmiddels bijna metaal op metaal zit.
Er zijn losse rubbers te koop (ik wil geen harde kunststof bussen); mijn specialist Mittelmotor adviseert echter vervanging van de gehele veerplaat met daaraan gevulcaniseerde rubbers zoals origineel; deze kosten met EUR 209 ook de hele wereld niet.
Ervaringen met het vervangen van de rubbers of de complete veerplaten ?
Is dit geheel doorgaans goed los te krijgen ?
06 mei 2011 20:25
Hoi ,
ik heb het met deze gedaan ,
al een jaar of 2/3 en zitten perfect ,
geen gekraak of zo
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Porsche- ... ccessoriesgr Diablo
06 mei 2011 21:52
Heb de mijne toen vervangen door originele, en dit weer met vulkanisatie lijm weer bevestigd op de plaat.
Misschien kun je het nog voor je geest halen voor draadje gewipt werd.
http://www.vanassche-fire.be/detail.asp?l=nl&prod_id=412
06 mei 2011 22:33
Heb dit net deze winter gedaan. Ik heb de weltmeister/neatrix rubber bussen gebruikt en dit was prima te doen. Zit allemaal weer strak. Moest ze wel ietsje ruimer maken, maar verder prima.
Het meeste werk ging bij mij zitten in het verwijderen en behandelen van de roest in de torsiebuis en de vastzittende torsiestaven.
Wat ik je kan aanraden, koop een digitale waterpas. Kun je heel exact de platen op de juiste graden zetten. Op ebay.de zijn deze niet al te duur.
06 mei 2011 22:35
Diablo schreef:Hoi ,
ik heb het met deze gedaan ,
al een jaar of 2/3 en zitten perfect ,
geen gekraak of zo
Da's knap rubbers van de voorkant, op de achterkant
06 mei 2011 22:37
Hessel schreef:Wat ik je kan aanraden, koop een digitale waterpas. Kun je heel exact de platen op de juiste graden zetten. Op ebay.de zijn deze niet al te duur.
Inderdaad, goede tip. De helft van het werk...
06 mei 2011 22:39
912 schreef:Diablo schreef:Hoi ,
ik heb het met deze gedaan ,
al een jaar of 2/3 en zitten perfect ,
geen gekraak of zo
Da's knap rubbers van de voorkant, op de achterkant
Was weer te snel
06 mei 2011 23:46
Als ik het nog een keer moest doen, zou ik de platen van MM kopen.
Naar mijn mening werkt dit beter dan opnieuw de rubber bussen op de veerplaten lijmen/ vulkaniseren.
Het kopen van die digitale waterpas is zeker een goede tip.
Anders blijf je lang p**len om het goed te krijgen. En de zaak weer losmaken is geen pretje. Er zijn overigens nog andere veerplaten te koop waarbij de hoogte instelling veel eenvoudiger is.
Groet, Theo
SC.
07 mei 2011 7:54
Het beste is de originele Pernu meter aanschaffen, en nog goedkoper als een digitale waterpas.
07 mei 2011 9:15
Geef mij maar een digitale waterpas die op 1 decimaal rekent. 1 tand aan de binnenzijde is 0.88 graden (50 minuten). Ga je volgens mij niet meten met deze pernumeter. Echt, je leven word een stuk makkelijker met een digitale waterpas. Zeker als je de pech hebt dat je meerdere keren de platen iets moet gaan verzetten.
Trouwens, het mooiste systeem wat ik heb gezien voor het vervangen van de rubber bussen zijn de polybronze varianten van Elephant racing. Geen rubber meer, maar gewoon mooi draaiend in gesmeerd metaal. Is wat duurder, maar dan heb je ook wel wat. Ik heb het overwogen, maar had de neatrix nog liggen.
http://www.elephantracing.com/suspension/bushings/911bushings.htm
08 mei 2011 2:34
Goeie tips !
@Hessel: heb je die rubbers ook op de veerplaten gelijmd ?
De bronzen bussen is inderdaad ook mooi gemaakt, maar ik rij mn cabrio toch niet op zn limieten ...
Alles opnieuw laten uitlijnen, of gewoon "in dezelfde stand teruggemonteerd" ... ?
Trouwens: voor de iPhone zijn erg mooie digitale waterpas-apps te downloaden.
08 mei 2011 8:14
Ik denk dat er niet veel anders inzit als terug laten uitlijnen, want gehele spel moet los.
Succes met de klus, en door die rubbers krijgt je werkelijk een heel andere auto terug. (lees strak)
08 mei 2011 9:30
lindemans schreef:Goeie tips !
@Hessel: heb je die rubbers ook op de veerplaten gelijmd ?
De bronzen bussen is inderdaad ook mooi gemaakt, maar ik rij mn cabrio toch niet op zn limieten ...
Alles opnieuw laten uitlijnen, of gewoon "in dezelfde stand teruggemonteerd" ... ?
Rubbers op de veerplaten lijmen heeft geen enkel nut. Er is gewoonweg geen lijm sterk genoeg om dit vast te houden. Gewoon met een beetje goed vet monteren op de veerplaat en met handzeep in de auto monteren. Gaat echt wel strak genoeg zitten.
Ik heb er voor gekozen om helemaal vanuit niets te beginnen, dwz starten met een basis graden en dan kijken hoe veel ik nog moet aanpassen. Ik heb dit gebruikt
http://rennlight.com/cgi-bin/spring.cgi om op die basis te komen. Van daar uit kijken hoeveel je nog moet zakken. Dit artikel is ook wel handig
http://www.pelicanparts.com/techarticles/911_torsion_bars/911_torsion_bars.htm Let wel dat de kant waar de olietank zit zwaarder is en je dus minder hoeft te laten zakken.
En daarna alles laten uitlijnen. Altijd doen.
08 mei 2011 9:32
Je moet alleen uitkijken als je rubber koopt dat je de goede hebt.
Er zijn namelijk varianten die veel te zacht zijn en nieuw al na twee weken weer helemaal doorzakken (torsiebar op afdekplaat)
En inderdaad, die mechanische waterpassen zijn bijna niet precies genoeg...
08 mei 2011 9:34
Ook weer niet de te harde polyuethaan bussen, deze gaan piepen en zijn te hard voor een straat auto. Ik heb voor de neatrix gekozen door alle goede reacties die ik heb gelezen.
08 mei 2011 14:08
De torsiebuis zit inderdaad vrijwel tegen het lagerdeksel aan nu; bij accelereren en een hobbel in de weg hoor ik duidelijk iets van de ophanging tegen het chassis van de auto bonken. Ik vermoed dat dat daar vandaan komt.
Origineel zit het rubber vast op de torsiebuis en in het lagerdeksel; het draaien komt door vervorming van het rubber (werkt als een veer). Als de zaak kan draaien krijg je wrijzing, slijtage en gepiep; de rubbers van Elephant racing worden op de torsiebuis gelijmd; maar ja of dan ook vast blijft zitten.
Hoe dan ook, de kunststof bussen ga ik niet aan beginnen; die geven statische wrijving en dat is zowiezo slecht voor de bewegelijkheid van het draaipunt.
Die bronzen bussen vind ik weer wat overkill voor een toerauto; ik vind de auto overigens helemaal nog niet zwabberig in de huidige situatie; dus met nieuwe goeie rubbers moet het goed gaan.
08 mei 2011 14:29
Origineel is idd ontworpen om te torderen rond de veerplaat. maar dat kan alleen met zachter rubber en als deze op de veerplaat gevulkaniseerd is, dus complete plaat vervangen.
Goedkopere optie en ook prima zijn de goede rubberen bussen. Lijmen werkt echt niet, kun je hele draadjes over lezen op pelican parts. Ook de rubber bussen die elephant racing op hun website lijmt, zijn daar op terug gekomen. Lijm is gewoon niet sterk genoeg. Het is of vulkaniseren op de plaat OF nieuwe rubber bussen met een beetje vet/zeep installeren.
De neatrix piepen echt niet. Ik heb ze er nu onder en geen geluid. Zit mooi strak en zeker goed te doen. Kosten in de states iets van 50 USD, zal wel iets van 7 tientjes zijn hier in europa. Zeker geen plastic doen, krijg je spijt van.
08 mei 2011 15:04
Ben even kwijt wat ik heb. Zelfde als Michiel. Eerlijk gezegd super.. geen piepen. Denk dat de ploybronzen bussen wel een tandje te hard kunnen zijn.
08 mei 2011 15:56
Geloof dat Hessel deze bedoelt ,
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Porsche- ... ccessoriesPs: hoop dat dit de juiste zijn (Achterste)
08 mei 2011 19:25
Ja, dat zijn ze.... De Neatrix versie.
08 mei 2011 19:53
Ik heb ook die Neatrix.
Prima, geen problemen mee, geen gepiep, geen uitzakken.
Strak rijden...
Wat wil je nog meer?
08 mei 2011 20:24
Hoi Hessel en 912 ,
Passen deze eventueel ook op een 3.2 van 1986 ,
Of zijn daar andere maten van pas?
gr Diablo
08 mei 2011 20:31
Wat is de levensduur van die rubberbussen,kunnen ze na ongeveer 50.000 km al bijna op zijn, of moet je het dubbele rekenen! m vr gr Mr.Guzzi
08 mei 2011 22:05
Voor zo ver ik weet passen die ook op een 3.2
08 mei 2011 22:39
Top mannen ik ben er wel uit. Nieuwe rubbers, geen nieuwe veerplaten.
Nog tips waar ik m daarna ECHT goed kan laten uitlijnen en uitwegen ?
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.