Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
24 mei 2011 17:27
Ik heb van de winter mijn achterwielophanging vernieuwd met nieuwe bussen op de veerplaten, etc. Daarna ietsje verlaagd ten opzichte van wat het was en laten uitlijnen bij een specialist. Voor is er niets veranderd en optisch is dit ook prima in orde.
Maar wat ik nu merk bij het rijden is dat als ik met wat hogere snelheden (140/150 km) of met tegenwind de neus heel licht wordt en soms zelf het gevoel geeft op te worden getild. Erg scary....
Ik weet dat een 911 altijd wat lager voor moet liggen en overdreven gezien naar voren moet hangen. Waarschijnlijk om ervoor te zorgen dat de auto meer op de weg wordt gedrukt door de rijwind. Nu is bij mij waarschijnlijk het aantal graden wat voor lager moet liggen niet meer volgens spec na het verlagen van de achterkant. Ik zal voor wat lager moeten zetten, maar weet iemand hoeveel? Als ik op de dorpel meet heb ik nu 1.10 graad afloop naar voren, maar waar kan ik de spec vinden hoeveel dit zou moeten zijn?
Of als iemand met een klassieke 911 (t/m '73) met een digitale waterpas of ander meetinstrument om graden te meten kunnen kijken bij hun auto hoeveel dit bij zou moeten zijn?
Thanks alvast weer!
Gr Hessel
24 mei 2011 18:05
Normaal gesproken is het bij de oude elfjes 0 gr op de bovenkant deur.
Dus waar de strip zit, niet op het raamframe.
24 mei 2011 18:13
Deze hangt idd 0.60 graden naar achteren. Thx
24 mei 2011 18:24
Opgelost dus.
24 mei 2011 19:46
Van mij staat nog iets meer naar voren. Dit is lijkt me alleen wijs met harde vering. Auto duikt erg bij remmen, je verliest bij zwakke vering je bodemvrijheid.
25 mei 2011 10:57
In de manuals hier
http://www.cannell.co.uk/Manuals.htm kun je goed nazoeken hoe je de hoogte voor en achter kunt nameten.
Mijn 3,2 heeft een rubber strip langs de zijkant tussen de wielkasten; bij mij loopt deze ca 2 cm af van achter naar voor over de gehele lengte; op diverse forums lees ik dat dat OK is.
Zwabberen zou ook kunnen komen doordat de auto uitgewogen moet worden.
Als bij het vervangen van de rubbers achter, een van de torsiestaven een tandje of wat verdraaid staat ten opzichte van de andere kant, dan kun je de auto wel recht zetten maar dan is de gewichtsverdeling uit balans; omgekeerd kun je de gewichtsverdeling wel goed krijgen, maar dan staat de auto scheef.
Ik zou dat ook zeker even na laten kijken.
Ik heb trouwens mijn wielen zelf uitgelijnd afgelopen weekeinde met een laserwaterpas; dat is erg goed te doen. Ik zal er eens een apart stukje over schrijven.
25 mei 2011 12:06
Zak zand voorin. Was heel gebruikelijk toen.
25 mei 2011 12:58
@ lindemans: Auto is helemaal uitgewogen met de juiste voor/achter verdeling (42/58) en 5kg verschil per kant. Prima dus. Ligt echt aan de hoek waar de wind de voorkant pakt. Hoort volgens mij op de kofferklep te zijn, maar bij teveel hellen naar achteren pakt hij waarschijnlijk meer op de bumper onder en krijg je lift bij voldoende snelheid/wind.
@ wolf: zak zand of beton in de bumper is passe vanaf '66/'67
Waren ze in Zuffenhausen snel achter na vele bruine broek momenten van klanten
25 mei 2011 15:52
Hessel schreef:@ lindemans: Auto is helemaal uitgewogen met de juiste voor/achter verdeling (42/58) en 5kg verschil per kant. Prima dus. Ligt echt aan de hoek waar de wind de voorkant pakt...
Als 'ie is uitgewogen, en je gaat de rij-hoogte (voor) aanpassen, klopt je uitweging niet meer
25 mei 2011 16:13
Als je de stelbouten voor aan beide kanten evenveel uitdraait blijft de balans bij beperkte aanpassing wel in orde hoor ...
Sterker nog: je kunt 'm voor zo ver verlagenals je wilt - zolang je links voor en recht voor in gelijke mate verstelt, blijft de wieldruk gelijk aan hoe die nu is !
25 mei 2011 16:41
idd. de stelbouten voor evenveel draaien zodat links/rechts evenveel zakt en je hoeft niet opnieuw uit te wegen. Gewichtverdeling voor/achter zal minimaal veranderen.
25 mei 2011 19:32
Die verdeling verandert geheel niet ...
25 mei 2011 20:18
Natuurlijk wijzigt de verdeling wel...
25 mei 2011 20:21
.. net als de uitlijning
25 mei 2011 20:41
Jeroen914 schreef: Natuurlijk wijzigt de verdeling wel...
Nee hoor, in theorie wel, in praktijk echter niet, de hoek is hiervoor veel te klein. Test maar uit door je auto op de weegschalen te zetten en dan met een krik midden onder de achterzijde je auto maximaal op te krikken...
25 mei 2011 21:21
Verandert dan grammen, geen kilo's. Gaat hier idd om delen van graden.
25 mei 2011 22:04
Dus alle duur aangeschafte apparatuur is eigenlijk overbodig geweest voor alle PC's en P specialisten?
Zelf aan je onderstel sleutelen, ook als je alleen de stelboutjes voor beide een hele slag draait, heeft natuurlijk een desastreus effect op je uitlijning/ uitweging. Bij een laserwaterpas kan ik me nog iets voorstellen maar ook dan zal je alleen een grove benadering kunnen bereiken van de "ideale" uitlijning.
Een specialist met heel veel 911 uitlijnervaring zei ooit tegen mij dat een 911 alweer anders staat nadat je de auto de brug af en nogmaals op hebt gereden
(na het zorgvuldig uitlijnen dus).
Misschien rechtvaardigt dit juist weer wel het zelf klungelen aan de ophanging.
Ik zou iig een goede specialist de zaak laten instellen.
Groet, SC.
26 mei 2011 9:28
Natuurlijk moet de auto hierna weer worden uitgelijnd daar de toespoor wel wat wijzigd voor. Maar de gewichtsverdeling, als deze al wijzigd, hebben we het over hele kleine marges die je met een klassieke 911 toch niet kunt opheffen.
Laten we wel realistisch blijven. Mits je elk weekend op het circuit de ballen uit je broek rijd, ga je dit echt niet merken. Alleen als er op 1 kant een verschil van 15 kilo of meer is kun je dit gaan merken. Maar een kilootje of minder verschil merk je echt niet als hobbymatige rijder.
26 mei 2011 10:19
Ik heb mijn 3.2 ook voor wat naar beneden gedraaid.
Zou niet weten hoeveel, maar voor het oog mooi vind ik
Laatst naar Dinslaken nog de 260 aangetikt en hij ligt zo vast als een huis.
Het zal wel goed wezen dan
26 mei 2011 11:22
Even een paar kleine tips. Altijd eerst de hoogte instellen alvorens uit te lijnen. Je uitlijning veranderd als een gek als je het naderhand doet. Zoals velen terecht opmerkte, de gewichtsverdeling veranderd nagenoeg niet bij het aanpassen van de hoogte. (tenzij je de hoogte 20 a 30 cm gaat aanpassen
) Wel links en rechts evenveel aanpassen! De effecten van de wagenhoogte op de wegligging hebben nagenoeg allemaal te maken met aerodynamica en verplaatsen van het rollcenter. Er zijn een paar trucs om na een goede uitlijning de auto perfect uit te wegen zonder de hoogte en uitlijning aan te passen.
26 mei 2011 14:11
Blijco schreef:Ik heb mijn 3.2 ook voor wat naar beneden gedraaid.
.. de 260 aangetikt en hij ligt zo vast als een huis.
Het zal wel goed wezen dan
Heeft niet zo zeer met de wegligging te maken, danwel met de bandenslijtage
Eerder een 964 gehad die wel verlaagd was - maar niet uitgelijnd - vond de vorige eigenaar niet nodig om die kosten te maken - resultaat met circa 2500 Km de binnenkant van je banden tot het canvas op rijden - terwijl de buitenkant nog bijna max. profiel had ... ding lag ook als 'n skelter op de weg.Overigens is dat stukje uitlijning met een rolmaatje of touwtje goed te doen
10 maart 2017 20:54
Ik kom al zoekende dit oude topic tegen.
Mijn 911 staat nog in de amerikaanse "safaristand" en wil ik graag wat laten zakken naar europese rijhoogte. Als ik het zo lees is dit geen klusje om "even zelf" te doen.
Kan iemand mij vertellen waar ik in de omgeving Gelderland kan laten doen? Kan dit bij een betere bandenboer of is dat een doodzonde en is bezoek aan een dealer of specialist vereist?
Verneem graag!
10 maart 2017 21:29
Vandaag de hele handel laten doen en wat meetingen gedaan
betreffende hoogte en of dit betrekking heeft op uitweging en sporing van wielen.
Andwoord is heel simpel
Heeft weinig of te verwaarloos effect.
Zit wel wat verschil in maar valt nog geweoon binnen de marge'
Met met betreking op het zweven is een simpele remedie
Stel de stel schroeven een halve slag en doe een test of hij nog zweeft
Herhaal dit tot je tevreden bent.
Er is geen hooge wiskunde voor nodig . Heb ik ook gedaan bij dit probleem.
Enne je mag geen 140 in NL
Laatst bijgewerkt door
piewie op 11 maart 2017 9:01, in totaal 1 keer bewerkt.
10 maart 2017 22:39
MPH schreef:Kan iemand mij vertellen waar ik in de omgeving Gelderland kan laten doen? Kan dit bij een betere bandenboer of is dat een doodzonde en is bezoek aan een dealer of specialist vereist?
Is Steenwijk dichtbij genoeg?
Maar even serieus, niet naar een reguliere bandenboer gaan maar naar iemand die de 911 kent. Ga gewoon naar Erwin Jansen van Rebel Engineering. Oke, het is Steenwijk, maar tegelijkertijd een leuk ritje. Kun je gelijk mooi de situatie voor en na vergelijken.
Succes!
11 maart 2017 10:43
In gelderland zit ook erpa. Hebben wij goede ervaringen mee. En paul restaureert oud spul dus weet wel hoe of wat.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.