Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
12 jun 2011 12:03
Tijdens een recente aankoopkeuring van een 993 waar ik geinteresseerd in ben, kwam naar voren dat de draagarm rubbers van beide draagarmen voor niet geweldig meer waren (vertonen kleine scheurtjes, ondanks relatieve lage km's).
Draagarmen vervangen kost ongeveer Euro400 per kant alleen al aan de kosten van de onderdelen (ze bestellen volgens mij een compleet nieuwe arm), maar er zijn schijnbaar ook bedrijven die er nieuwe rubbers in kunnen persen (voor een aanzienlijk lager bedrag).
Daarnaast heb ik in het verleden ook wel eens iets gehoord om deze rubbers te vervangen door kunstof bussen..??
Heeft iemand hier wel eens; of de rubbers in de bestaande draagarmen vervangen door vergelijkbare rubbers of deze vervangen door kunstof bussen en hoe zijn de ervaringen hiermee (qua rijden,sturen, trillingen, heftigere slijtage op andere delen?)?
12 jun 2011 12:17
Bel eens met frank schmidt in Oss. Van mijn 993 moesten ze ook vervangen worden. Alleen bij hem moet je dan je oude inruilen.
12 jun 2011 18:36
Ik heb de draagarmen wel een laten vervangen met ruil draagarmen,
Dat waren dan draagarmen waar een nieuwrubber in is geperst.
Dat is iets goedkoper maar scheelt niet veel, het is ook best werk om te doen,
De oude er uit bikken de stalen ring voorzichtig doorzagen, eruit persen schoonmaken en de nieuwe erin persen.
Voor een garage is het niet interressant om bij jou draag armen er nieuwe in te persen omdat ze dan langer bezig zijn met jou auto dan gelijk de ruil armen ( gebruikt of nieuw) te monteren.
Dan kunnne ze in de rustige uren weer nieuwe in die van jou maken.
Zo kan het een beetje leuk zijn voor de garage maar ze zijn er best even mee bezig.
Met kunstof bussen heb ik geen ervaring, zou wel opassen want kan me voorstellen dat het niet helemaal bekend is welke kwaliteit je koopt omdat er niet heeelveel ervaringen te vinden zijn.
12 jun 2011 20:08
"Revisie" van draagarmen is voorzover ik weet zeer gebruikelijk bij 964/993. Speedservice, VD Gugten, etc doen dit ook en het scheelt merkbaar in kosten.
12 jun 2011 20:59
rob964.c4 schreef:Met kunstof bussen heb ik geen ervaring, zou wel opassen want kan me voorstellen dat het niet helemaal bekend is welke kwaliteit je koopt omdat er niet heeelveel ervaringen te vinden zijn.
Hier op het Porscheforum zijn weinig ervaringen met die dingen te vinden, maar op buitenlandse fora destemeer.
Ik heb verleden jaar de draagarmrubbers van mijn 964 laten vervangen door kunststof bussen van powerflex en dat bevalt goed. Stuurt net wat strakker, geen gepiep of gekraak en het is wat goedkoper.
12 jun 2011 21:40
Allen, dank voor de info.
Eric, op welke buitenlandse fora kan ik hier wat meer over lezen?
13 jun 2011 9:48
Rennlist.com
Pelicanparts.com
13 jun 2011 19:08
phv schreef:op welke buitenlandse fora kan ik hier wat meer over lezen?
Op Rennlist zijn met name de bussen van Chris Walrod populair, Chris is manager bij
http://www.swiftengineering.com/ en laat de bussen bij één van hun suppliers maken.
Carnewal in Belgie levert deze bussen voor een bedrag van om en nabij € 85. Montage is best een klus, om die reden bestaat er ook een ruilsysteem waarbij je netjes gestraalde armen met voorgemonteerde bussen krijgt.
Hope this helps....
13 jun 2011 22:59
964HP en Rob964.C4, allen,
Wederom dank voor de info, ik ga de sites en verschillende links eens bekijken.
Als ik het zo lees is de ervaring met deze bussen hier wellicht beperkt tot de 964, ik ben heel nieuwsgierig naar 1e hand ervaring mbt een 993, en ook of iemand inderdaad weet of het wisselen naar bussen nog ergens anders impact op heeft.
mocht ik nog iets interessants vinden op andere fora, meld ik het.
13 jun 2011 23:53
De 993 heeft dezelfde draagarmen aan de voorzijde als de 964.....
http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... ost4946944Een mogelijk nadeel van urethaan bussen tov van rubber is een verhoogd niveau van NVH (noise vibration harshness). Om die reden hebben auto's standaard vaak rubber....rijdt lekker soepel en isoleert de carosserie van trillingen en vibraties in het onderstel.
Raceauto's gebruiken vaak metalen kogelgewrichten om speling effectief te elimineren en een zo strak mogelijk weggedrag te krijgen. Deze gaan op een straatauto niet erg lang mee (slijtage oiv water, stof, zand etc.).
Urethaan bussen zijn voor een sportief ingestelde straat-rijder wellicht best of both worlds aangezien je in de praktijk nauwelijk iets merkt van toegenomen NVH maar de auto wel aanmerkelijk strakker stuurt.
Naast Walrod levert ook Powerflex een eigen fabricaat urethaan bussen. FVD e.a. leveren rubberen vervangingsbussen voor degenen die dit als voorkeur hebben.
Succes met je beslissing!
19 jun 2011 17:20
Het zijn de bussen van Chris Walrod geworden. Ik kan ze er pas onderzetten over een paar weekjes, maar zo snel als ze er onder zitten en ik wat ervaring met het rijden heb, meld ik me hierover weer....
15 feb 2012 14:25
Update;
Ik heb de bussen van Chris Walrod er onder zitten, complete armen omgeruild bij Carnewal, en in juli/augustus vorig jaar deze draagarmen laten monteren bij de Porsche Dealer (en uitlijnen).
Sinds dat ze gemonteerd zitten heb ik zo'n 4000km gereden, en ik vind het persoonlijk een duidelijke verbetering.
Ze stuurt merkbaar strakker, geen merkbare trillingen in het stuur, en ik heb nog geen piep, kraak of knak gehoord. Ik moet er wel bij zeggen dat ik ook nog geen meter met de bussen in de regen heb gereden, maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dit uit zou maken.
Van de porsche dealer kreeg ik te horen dat er mogelijk dikte-verschil zou zitten tussen de 964 en 993 draagarmen, alhoewel de meeste "experts" die ik buiten de dealer om heb gesproken aangeven dat er volgens hen geen verschil tussen is. Ik vermeld dit omdat het volgens mij gebruikelijk is dat bij het omruilen van je draag-armen op sommige plekken niet gekeken wordt of het een 964 of 993 onderdeel-nr. is wat je inlevert of terugkrijgt
Grt, phv
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.