Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Hoe werd een 993 Turbo Holle Spaak velg gemaakt..??

20 jun 2011 9:47

Na enige tijd turen naar onderstaand plaatje, kan ik niet begrijpen hoe deze Holle Spaak velgen gemaakt werden.

Ik dacht dat velgen meestal gietwerk waren of "billet" gefreesd in sommige gevallen (of soms misschien bij meerdelige velgen een combinatie van deze), maar ik snap dus niet hoe je de Holle spaak zou moeten fabriceren...??

Weet iemand hier dat?

Met dank aan "Paul II" voor het plaatje

Afbeelding

Re: Hoe werd een 993 Turbo Holle Spaak velg gemaakt..??

20 jun 2011 11:15

"Verloren was" methode?

Re: Hoe werd een 993 Turbo Holle Spaak velg gemaakt..??

20 jun 2011 11:33

Cloaca schreef:"Verloren was" methode?

Ja, maar met polystyreen ipv was!

Re: Hoe werd een 993 Turbo Holle Spaak velg gemaakt..??

20 jun 2011 12:00

Maar hoe krijg je dan de holtes??

Re: Hoe werd een 993 Turbo Holle Spaak velg gemaakt..??

20 jun 2011 13:16

Gebruik van kernen.

Re: Hoe werd een 993 Turbo Holle Spaak velg gemaakt..??

20 jun 2011 13:20

de geheimen van gietwerk gaan hier voorbij :lol:

heb het ooit wel geleerd, maar long time...

dit moet toch wel gietwerk zijn, smeedwerk kan dit niet maken, toch :?:

Re: Hoe werd een 993 Turbo Holle Spaak velg gemaakt..??

20 jun 2011 13:23

Er vanuit gaande dat ze 'uit één stuk' zijn, zijn ze naar mijn idee niet te smeden (als massaproduct).
Als ik de wanddiktes op het plaatje zie :roll: dan vermoed ik wel dat dit puur een PR-plaatje is, en niet een realistische weergave van de doorsnede.
Wellicht is er ergens een foto te vinden, van een doorgezaagd exemplaar? Daar is waarschijnlijk beter van af te leiden hoe ze exact gemaakt zijn.

Re: Hoe werd een 993 Turbo Holle Spaak velg gemaakt..??

20 jun 2011 16:57

Hier een stukje over de productie van (inderdaad dunwandige) holle spaak wielen ... Porsche Technology Design Wielen zullen daar niet ver vandaan zitten qua ontwerp en bewerking :wink:

Re: Hoe werd een 993 Turbo Holle Spaak velg gemaakt..??

20 jun 2011 17:00

Het gebeurt door te "lassen" door middel van frictie(wrijvingswarmte)! dus de spaken en de eigenlijke velg worden apart gemaakt en daarna aan elkaar gesmolten :salut:

Re: Hoe werd een 993 Turbo Holle Spaak velg gemaakt..??

20 jun 2011 17:19

Dank voor alle interessante info......

Als er dus compleet afgesloten luchtkamers in deze velgen zitten, dan neem ik ook aan dat er een risico is om ze bijvoorbeeld heet te stoken om poedercoating te verwijderen (ik heb ooit een rolkooi coating vrij laten stoken/branden, maar dat deed men niet voordat ik in iedere afgesloten buis wat gaatjes geboord had, om zo de druk te kunnen laten ontsnappen)...

Ik vraag dit omdat ik een set holle spaak velgen opnieuw wil laten coaten, en ik begrepen heb dat het bedrijf waar ik dit wil laten doen eerst de oude lak eraf brand.....??

Re: Hoe werd een 993 Turbo Holle Spaak velg gemaakt..??

20 jun 2011 17:25

op deze foto kun je goed zien hoe dit wiel in elkaar zit.
Afbeelding

Re: Hoe werd een 993 Turbo Holle Spaak velg gemaakt..??

20 jun 2011 18:31

denk dat plaatje in 1e bericht het ook goed laat zien - vergroot door klik!
ook lijkt daar te zien - door de kleuren rood en beige - dat het naaf-met-spaken deel aan het velgbed is 'gewrijvinglast' zoals araenarood beschrijft :idea:

Re: Hoe werd een 993 Turbo Holle Spaak velg gemaakt..??

20 jun 2011 18:39

arenarood schreef:Het gebeurt door te "lassen" door middel van frictie(wrijvingswarmte)! dus de spaken en de eigenlijke velg worden apart gemaakt en daarna aan elkaar gesmolten :salut:


Dat is één mogelijke optie voor het gewenste resultaat.
Heb je ergens gevonden dat de porsche velgen op deze manier zijn gefabriceerd?

Re: Hoe werd een 993 Turbo Holle Spaak velg gemaakt..??

20 jun 2011 18:45

Paul II schreef:denk dat plaatje in 1e bericht het ook goed laat zien - vergroot door klik!
ook lijkt daar te zien - door de kleuren rood en beige - dat het naaf-met-spaken deel aan het velgbed is 'gewrijvinglast' zoals araenarood beschrijft :idea:


Dat geldt idd voor de overgang van 'rood' naar 'beige'.
In de spaken zelf zitten (volgens dezelfde tekening) ook nog holtes.
Die zijn (nog steeds) volgens mij vervaardigd met kernen, waarbij de gaatjes van de 'pijlers' vermoedelijk na het gieten zijn verwijderd met een nabewerking.

Re: Hoe werd een 993 Turbo Holle Spaak velg gemaakt..??

20 jun 2011 18:47

thedutchguy schreef:op deze foto kun je goed zien hoe dit wiel in elkaar zit.
Afbeelding


Dit is wel een in één stuk gegoten velg, zonder (voor zover te zien op de foto) volledig omsloten holle ruimtes.
Qua gieting dus niet heel ingewikkeld.
De afbeelding van de porsche velg impliceert dat er in de spaken ook nog omsloten holle ruimtes zitten.

Re: Hoe werd een 993 Turbo Holle Spaak velg gemaakt..??

23 jun 2011 18:04

Net nog wat interessante info gevonden op een ander forum

I was installing some new tires on some wheels that were refinished in the past for a new customer. When I went to balance them they were needing 6+ ounces of weight on the inside of the wheel and 3+ on the outside (real bad). There was no sign of any imbalance when being spun, and I rotated the tire several times on the wheel to try and overcome any tire high weight spot. Then, when I was hand spinning the tire on the balancer it sounded like there was some rocks on the wheel. I could find nothing. Then it hit me. The sound was coming from inside the wheel. These were hollow spoke wheels. Hollow spokes have a special valve stem that runs though the hollow void in the wheel. This is how they remove the sand casting when the wheel is manufactured. However, if you refinish the wheel and do NOT cover this area when sand blasting all the sand will get into the wheel. This is what happened here. When I removed the valve stem, it looked liked an hour glass of sand pouring out from inside the wheel.


Dus bij het stralen van Holle Spaak wielen altijd het ventielgat blokkeren....?!

Re: Hoe werd een 993 Turbo Holle Spaak velg gemaakt..??

03 jul 2011 18:07

Afbeelding
Is dit niet toevallig een velg van een wiel waarvan de bandspanning te regelen is tijdens het rijden?
959 of zo?
Plaats een reactie