Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
12 jul 2011 23:05
Hallo,
weet iemand misschien op welk moment de moment sleutel gezet moet worden om mijn wielbouten goed vast te draaien.
Ik heb een 930 turbo uit 1976 met naar ik begrepen heb titanium velgmoeren. Misschien heeft elke turbo dat, dat weet ik niet.
Ik hoor het graag van jullie,
gr e
12 jul 2011 23:24
kwam dit in een ander topic tegen, wellicht dat je er wat aan hebt
http://www.turmpresse.de/atlascopco/nl/ ... 206_NL.pdfen volgens deze lijst zou het 130 moeten zijn
http://www.gbshop.nl/content/informatie ... llijst.htm
13 jul 2011 5:14
e_930_T schreef:...naar ik begrepen heb titanium velgmoeren.
aluminium, magnesium, titanium... als er maar een um in zit
13 jul 2011 8:26
Heb net een nieuw setje van Plumbum.
13 jul 2011 8:50
2000 gtv schreef:Heb net een nieuw setje van Plumbum.
Hoe is het met die "ster"
nog steeds voor je voorruit
13 jul 2011 12:35
@ Horn,
Bedankt voor de info
Ik heb begrepen dat bij "normale" auto's de momentsleutel op 125 gezet werd en dacht zelf dat het bij de porsche misschien wel minder moest zijn om dat de bouten dus van magnesium of aluminium zijn.
Ik ga het proberen op 130.
Gr e
13 jul 2011 16:19
125 is ook goed .. of 120 ...
Wiel valt er echt niet zomaar vanaf
13 jul 2011 16:36
let op, het is wel 130 Nm en niet 130 lb/ft
13 jul 2011 17:23
.. hier denken we toch alleen in SI
't zijn tenslotte Porsches en geen Jaguars
13 jul 2011 17:34
ligt er net aan wat voor moment sleutel je hebt
13 jul 2011 18:09
Heren,
Bedankt voor de info, ik weet genoeg
met vriendelijke groet,
E
13 jul 2011 19:02
reactie van IWAB [size=50](ik weet alles beter):[/size]via het aanhaalmoment willen we een bepaalde boutkracht bereiken; de bereikte boutkracht bij een bepaald aanhaalmoment is sterk afhankelijk van de wrijving tussen bout en velg/naaf. Bij normale bouten gaat zo'n 25 % verloren in schroefdraadwrijving, en nog eens 25 % in de wrijving tussen moer en tegenvlak, en dit geldt bij goed gangbare en goed gesmeerde draad en aanlegvlak.
Er is een enorme spreiding in uiteindelijke boutkracht door bovenstaande.
Lig dus niet te veel wakker van het verschil tussen 125 of 130 N.m.
13 jul 2011 20:49
Met een goede moer is 140 ook prima. Let absoluut op dat je een goede trekdop hebt. De huistuinkeuken shit trekt je moer kapot omdat ie teveel kanten heeft. Zo heb ik een trekdop waar de wielmoer echt niet meer uitkomt
16 jul 2011 0:16
Wat is een trekdop?
Is dat Belgisch?
Laatst heb ik mijn wielmoeren eens met een momentsleutel vastgezet op 120 Nm. Dat was toch wel schrikken, vroeger zette ik ze veel vaster, ondanks dat ik dacht dat ik ze helemaal niet te vast aantrok.
16 jul 2011 11:35
daarom zijn er momentsleutels
juiste koppel dus 130 Nm/13 kg/m, beter niet minder doen!
invloed van smeren is er zeker:
schroefdraad moet gesmeerd worden, bij bouten van de 997
evenals vlak tussen boutkop en losse ton op de bout, maar NIET het aanlegvlak tussen dit tonnetje en de velg!
handleiding geeft alle details, tekening
16 jul 2011 16:48
Ik dacht dat je de draad nooit moest invetten?
16 jul 2011 18:02
check de handleiding; bij bouten (van 997) zeker wel.
door dit invetten wordt de bout iets meer gespannen met voorgeschreven koppel waardoor klemkracht groter; belangrijk dus!
16 jul 2011 18:09
Hmm, als werktuigbouwer vind ik dat persoonlijk een beetje overdreven. Als je er echt op staat, kun je net zo goed 5 meer spannen. Je draait met je momentsleutel echt wel door de wrijving van de schroefdraad heen. Kan me wel voorstellen dat de materiaalcombinatie vraagt om wat smering tegen vreten ?
Het meest kwalijke wat je kan doen is in ieder geval te hard vastdraaien. Je loopt dan het risico een van de delen door de elastische vervorming van het metaal te draaien. Hierdoor zal hij plastisch vervormen, hetgeen niet altijd goed is (in dit geval dus niet).
06 aug 2011 13:20
Laatst op Zandvoort nog gevraagd bij de Porsche pit, 130 nm en geen vet op de draad,
die jongens weten het echt wel.
06 aug 2011 15:17
Zo werd het mij ook verteld door een goede Porsche specialist
waar ik mijn 3.2 gekocht heb
06 aug 2011 16:33
ik weet het niet ...
maar de handleiding wel
betreft 997 zoals geschreven
benieuwd wat er in de handleidingen van 3.2, 964 en 993 staat.
meen dat het bij de laatste - meest recent
- ook al aan de orde was......
06 aug 2011 17:15
Zal allemaal wel zo zijn, maar ik doe er ook altijd wat vet op, en om het nog gekker te maken ga ik regelmatig met een tapper over de schroefdraad om deze mooi schade en braam vrij te houden.
Maar daar kunnen we ook weer 8 pagina's aan wijden.
06 aug 2011 18:03
ik wou net zeggen... 't is toch geen f-ing rocket science
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.