Het voor ons nieuwe Falken timmert enorm aan de weg door veel series te sponseren in de autosport wereld. Het is het high performance merk van een japanse banden fabrikant die ook Dunlop maakt.
Of ze goed zijn? Henk, gewoon proberen, 5000 km later moet je toch weer nieuwe.
Ongeveer 25+% van het Subaruforum rijd op Falken's.
Heb zelf ook zo'n 35K met de Falken FK451 onder de WRX (awd) gereden. Maar dat is eigenlijk meer een compromis-band. Niet te duur, slijt niet te snel, redelijke grip bij goed/slecht weer en niet al te veel rolgeluid. Niet echt voor de heel sportieve rijder dus, maar meer voor de gebruiker die er dagelijks mee over de weg rolt en af en toe eens door trapt. Ik zelf was er niet echt weg van en hou het liever bij Bridgestone Potenza's.
Voor echt sportief straatgebruik en/of circuit was blijkbaar de RT615 een echte aanrader en meer semi-slick. Heb daar alleen maar positieve berichten over gelezen. Niet echt goedkoop, maar wel heel erg goede grip. Blijft altijd persoonlijk zoiets natuurlijk en 't is maar net waar je voorkeur of prioriteit ligt.
Laatst bijgewerkt door Buco op 17 sep 2011 19:47, in totaal 1 keer bewerkt.
Ik zocht zojuist bij Falken naar een 295/30 R19 100Y (997S) maar vond ze niet. Vanwege het informatieve karakter, alvast bedankt mocht iemand me hieraan helpen.
Heb sinds een maand 20 inch Falken banden onder de A8 van mijn vrouw, daarvoor Bridgestone Potenza, mijn vrouw vind ze stiller en rustiger in het stuur. Slijtage hebben we natuurlijk nog niet kunnen beoordelen, grip is bij een 2.5 TDI Quatro met 180 PK natuurlijk niet een erg groot issue.
Ik zou ze niet onder m'n Porsche leggen maar dat verhaaltje op speedonline hoeft natuurlijk helemaal niks te betekenen. Die meneer laat 4 nieuwe Falken banden eronder leggen en vindt dat z'n wagen de eerste 50kilometers aanvoelt alsof hij op eieren rijdt (vrije vertaling van jelly donuts). Dat verschijnsel is bij nieuwe banden natuurlijk niet zo vreemd.
M a r c schreef:Mooi verhaal Ik neem wel aan dat je niet op +10 jaar oude banden aan het rondrijden bent?!
Zeker niet, ik heb een setje Falken 452 sport erop gezet.
Hele fijne sportieve band, ook erg stil (weinig afrolgeluid). Wel gevoelig voor cuppen.... Wij werken standaard met Falken tenzij de klant persé wat anders wil....
Er zijn zo'n twee jaar geleden een aantal serieuze klachten geweest over de Falken 452. Er zijn namelijk een aantal gevallen geweest waarbij het loopvlak van deze band losliet. Onlangs is er weer zo'n geval geweest waarbij er dus geconcludeerd mag worden dat dit probleem nog steeds niet aangepakt is.
Dat zou ik niet weten. De problemen met deze banden werden hoofdzakelijk besproken op tdi-club en seat-online na aanleiding van een aantal gevallen met dit type band. Jos Bruyninckx van JB Autoservice heeft hier in 2008 ook mee te maken gehad en heeft hierover contact proberen te leggen met de Nederlandse importeur van Falken. Hier werd zeer laconiek op gereageerd door de importeur en men heeft hierover niets meer vernomen. Zeer kwalijke zaak omdat het hier om een serieus probleem gaat die tot gevaarlijke situaties kan leiden. Uitleg van de importeur was uiteindelijk dat het zou liggen aan de montagebedrijven van autobanden die de band op een verkeerde manier zouden monteren. Ook op andere websites las je problemen over deze band. Uiteindelijk zijn er moeizaam twee gevallen opgelost door de importeur om alles maar zo snel mogelijk in de doofpot te stoppen. Hopelijk dat het hier ging om een bepaalde productiefout maar eind vorig jaar is er weer een probleemgeval opgedoken. Losstaand van heel dit verhaal betaal ik liever een paar centen meer voor een A-klasse band, zeker onder m'n Porsche, maar iedereen is hier vrij in natuurlijk.
Franz schreef:Er zijn zo'n twee jaar geleden een aantal serieuze klachten geweest over de Falken 452. Er zijn namelijk een aantal gevallen geweest waarbij het loopvlak van deze band losliet. Onlangs is er weer zo'n geval geweest waarbij er dus geconcludeerd mag worden dat dit probleem nog steeds niet aangepakt is.
Ik rijd ondertussen een 10k-tal km op Falken FK452 (205/50/17 255/40/17) en ben er héél tevreden van. Gebruik van de wagen is voornamelijk in het weekend vlot toeren en af en toe circuit dus rolgeluiden, slijtage etc. zijn minder belangrijk voor mij. Grip nat/droog is goed tot zeer goed (vergelijkbaar met de duurdere Dunlops, Michelins,...) met als voordeel dat ze toch een stuk goedkoper zijn dan die vorige. Ik bestel ze binnenkort opnieuw!
Franz schreef:Losstaand van heel dit verhaal betaal ik liever een paar centen meer voor een A-klasse band, zeker onder m'n Porsche, maar iedereen is hier vrij in natuurlijk.
+1
Lekker idee ook met je bandjes waar je een paar honderd euro op hebt bespaard met +250kmu over de autobahn.
We geven zo veel geld uit aan aanschaf en onderhoud van onze wagens maar als het op de banden aankomt ... Je koopt toch ook geen top/A-merk versterker met een paar goedkope luidsprekers?