Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
22 dec 2011 13:52
Ik ben altijd redelijk voorzichtig om ruim binnen de grenzen van het onderstel van mn 3.2 te blijven. Ik wil altijd nog eens op een veilige baan met instructie leren omgaan met "tot het randje gaan".
Gisteren de auto even uit winterstalling gehaald in verband met taxatie vrijdag; net weggereden bij stoplicht buiten de bebouwde kom op een natte weg; trap ik 'm bij 60 km/h in zn 3 iets te hard in, begint de achterkant druk te zwieberen. Wel een aparte ervaring.
Bij mn voorwielaandrijver gaan de voorwielen in zo'n situatie alleen maar doorslaan en verder niks.
Iemand tips voor een praktijktraining om eens wat meer te leren rond het grensbereik van mn 911 ? Veel trainingen zijn ge-ent op voorwielaandrijvers lijkt me, en dat reageert geheel anders, zeker gelet op het hoge gewicht achterin. Wat je in een Golfje wel & niet moet doen staat volgens mij haaks op de aanpak met een 911...
22 dec 2011 13:56
Ik heb via Eric Wolbert een training gedaan bij GP Elite, specifiek voor Porsche....
22 dec 2011 14:39
Tja van mijn kant valt het volgende advies te verwachten: driften
Ik zou wachten op een dag specifiek voor Porsche / andere duurdere autos.
22 dec 2011 14:56
bij 60 in z'n 3 zit je veel te laag in de koppelcurve om uitbraak te krijgen of het moet heel glad zijn.
22 dec 2011 15:23
olie.......
22 dec 2011 16:45
wolf schreef:bij 60 in z'n 3 zit je veel te laag in de koppelcurve om uitbraak te krijgen of het moet heel glad zijn.
zal wel in zn 2 geweest zijn dan ...
22 dec 2011 17:35
Ooit bij prodrive een cursus gedaan met het klassieke elfje, erg leerzaam, een aanrader! Cursus van een dag wordt gegeven op de RDW testbaan te Lelystad, een uitstekende locatie die natgespoten kan worden (op diverse plaatsen meen ik)
Alles was toen door de club (Klassieke 911&912 club) geregeld, maar ik zie dat je ook zelf kunt inschrijven:
http://www.prodrivetraining.nl/pdt_trn_rijvaardig.php?taal=NL&gclid=CICLsdj_la0CFYOEDgodfT9-ng
22 dec 2011 18:03
Heb ik ook gedaan, alleen die gladde rotonde
en die remproef vond ik heffie
22 dec 2011 18:41
Ik heb ze net even een mailtje gestuurd; lijkt me inderdaad wel wat !
22 dec 2011 20:57
outletvalve schreef:Ooit bij prodrive een cursus gedaan met het klassieke elfje, erg leerzaam, een aanrader! Cursus van een dag wordt gegeven op de RDW testbaan te Lelystad, een uitstekende locatie die natgespoten kan worden (op diverse plaatsen meen ik)
Heb ik eerder ook gedaan. Was een
"PF-evenement" Leuk en best leerzaam, maar voor echte voertuigbeheersing
sluit ik me bij Denis aanTrainingen zoals die o.a. door Prodrive worden gegeven zijn gericht op het voorkomen van een slip. Als je daar toch onverwachts in terecht komt is het belangrijk(er) om te weten wat dán (niet) te doen
. Die voertuigbeheersing leer je het beste tijdens een driftdag. Mijn ervaring
23 dec 2011 22:30
Ik heb met mijn E30 M3 wat driftcursussen en circuitdagen gedaan. De driftcursussen werden begeleid door John Sinkgraven die ook cursussen geeft voor 911's:
http://www.sinclairtraining.nl/Hij is actief op het E30 M3 forum, we gaan eens een E30 M3 pakket organiseren voor een stuk of 5 auto's op een trackday. Dan huren we hem met zijn 5-en een ochtend en wisselt hij steeds van auto. Misschien kunnen we zoiets ook eens doen met een setje 911's. Dan kan ik 2x mee
30 dec 2011 0:25
Ik zelf ben van plan komend voorjaar een training via GP Elite te gaan doen, na goede dingen gelezen te hebben hier, even contact met ze opgenomen. Als ik je post zo lees, lijkt me dit ook iets voor jou:
Beste Ton,
Bedankt voor uw email en de duidelijk omschrijven wat betreft uw doel.
De eerste stap voor u is het volgen van de Rijvaardigheidstraining. U wordt in kleine groepjes getraind op de volgende onderdelen:
- onder- en overstuur (natte asfalt)
- rem- en uitwijkproef (glad)
- elandpref en lane change
- "te hard de bocht in"
- rem- en uitwijkproef (droog asfalt)
- bochtentechniek
- slalom
Na het volgen van deze training weet u de auto in natte en onverwachte situaties te beheersen. Tevens krijgt u veel meer gevoel met de bochtentechniek. Dit is een zeer intensieve en uitdagende training. Het imago van "een" rijvaardigheidstraining is inderdaad "tam" maar bij ons is deze verre van tam. Wij passen per rijder het niveau aan. Als u al verder bent dan de gemiddelde cursist maken wij het per oefening wat moeilijker/uitdagender voor u!
De data voor 2012 zijn aangevraagd maar nog niet terug gekoppeld. Houd rekening met april 2012.
De Basis-circuittraining is een mooie en leerzame volgende stap. Tijdens deze training ligt de nadruk op het vloeiend en beheerst "sporten" met de auto. Of dit nu op de openbare weg gebeurd of later op het circuit, wij verankeren in ieder geval een belangrijke basis tijdens deze training.
Mocht u nog vragen hebben, ik beantwoord deze graag!
Met een sportieve groet,
Marc Schipper
31 dec 2011 14:22
Ik heb 2 opties voorgelegd gekregen van ruwweg EUR 1.500 resp EUR 150 ex BTW. Jammer dat er niks tussen zit. Wat dat betreft ben ik wel in voor een forum dag, waarbij we iets mee Porsche aandacht krijgen, een EUR 500 wil ik er wel voor neertikken; die 1.500 vind ik te ver gaan.
Zo'n algemene dag met een groep heeft een wat braaf en tam imago inderdaad, maar ik moet me ook niet stoerder voordoen dan ik ben. Ik heb de 911 tot nu toe alleen maar braaf / hard rechtdoor gereden...
31 dec 2011 14:38
Zo'n training is altijd nuttig en best leuk om te doen inderdaad. Het beste leer je het toch gewoon op de openbare weg zelf vind ik. Natuurlijk wel op plaatsen waar het kan en je geen of weinig kans op brokken kan maken. Zo doe ik het zelf nu ook. Kom uit een 325pk AWD dus de overgang naar 300pk op alleen de achterwielen vereist wel een heel andere rij-methodiek. Gewoon voorzichtig in diverse (weers-) omstandigheden bepaalde situaties uitproberen of nabootsen bij lage snelheden en de snelheid na verloop van tijd wat opvoeren. Je komt er vanzelf achter wat en wanneer er iets gebeurd en wat je wel of niet kunt doen. Je kan beter zelf vooraf goed geinstrueerd zijn en wat uitproberen dan dat het je onverwachts verrast. Ook door deelname aan Trackdays leer je je auto (gecontroleerd) beter kennen en zijn erg leuke dagen!
31 dec 2011 15:24
Wat mij betreft altijd leuk en best nuttig om te doen
Buco schreef:Kom uit een 325pk AWD dus de overgang naar 300pk op alleen de achterwielen vereist wel een heel andere rij-methodiek.
In jouw geval is er nog sprake van "verzachtende omstandigheden" met middenmotor
.
Op de openbare weg heb je over het algemeen niet de benodigde ruimte en levert het dus risico op. Tijdens een driftdag heb je wel de ruimte om zonder risico zelf de grenzen op te zoeken en er over heen te gaan om dat ook eens te ervaren en ervan te leren.
Waarschijnlijk zal Joost in 2012 wel weer een driftdag organiseren. Zie
hier voor dit Renntech-evenement in 2011.
31 dec 2011 19:09
Daar heb je helemaal gelijk in Eric, alleen het tijdsbestek tijdens een driftdag/Prodrivedag is daar wat (erg) kort voor om het enigzins onder de knie te krijgen. Meestal ga je van oefening naar oefening en sta je relatief lang te wachten op je voorgangers. Hier in Braboland hebben we gelukkig nog lekker de ruimte om zulke dingen uit te proberen [url]mits de situatie het toe staat.
01 jan 2012 12:00
Buco schreef:..... het tijdsbestek tijdens een driftdag/Prodrivedag is daar wat (erg) kort voor om het enigzins onder de knie te krijgen. Meestal ga je van oefening naar oefening en sta je relatief lang te wachten op je voorgangers.
Wat Prodrive-dag heb je gelijk, wat driftdag betreft niet. Vandaar ook dat die (invulling van de) dag mijn voorkeur heeft
01 jan 2012 13:05
+1
Dat is ook mijn ervaring met zo'n driftdag. Ruim voldoende tijd om te sturen/driften.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.