Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
23 jan 2012 14:59
Hallo,
Ik heb een vraagje over mijn '78 911sc. Heb hem gisteren voor het eerst sinds enkele maanden uit de stal gehaald en het viel mij op dat (zeker in het begin van de rit) bij elke oneffenheid ik een tsjilpend / piepend geluid hoorde komende van ongeveer alle schokbrekers.
Er zit geen mus in dus denk ik dat er misschien iets van de vering smering nodig geeft? Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn?
Bruno - Bredene - Belgie
23 jan 2012 15:18
Ik zit te denken aan de oude draagarm en veerplaat rubbers die bij inveren een piepend geluid kunnen geven.
Niet (makkelijk) te smeren, zou eigenlijk ook niet moeten.
Als het echt de rubbers zijn, en het piepen gaat ook na langere tijd of warmer weer niet over, kun je overwegen om deze rubbers te vervangen door nieuwe soepele rubbers.
Schokdempers die piepen? Komt minder voor. Misschien eens een beetje kruipolie op de zuigerstang spuiten bij opgekrikte auto. Als daarna het geluid weg is weet je dat de keering waar de zuigerstang in schuift het geluid heeft gegeven.
Maar ik gok dat het de veerplaat en draagarm rubbers zijn. Of de stabilisatorstang rubbers. ( kun je wel wat teflonspray spuiten tussen de rubbers en de stabilisator stang)
23 jan 2012 16:02
Ben niet zo'n techneut..
als je spreekt van draagarm en veerplaat rubbers is dat dan de vering vooraan of achteraan? Ik Dacht dat het 2 verschillende sytemenn waren?
23 jan 2012 17:24
vooraan én achteraan
28 jan 2012 13:51
Bij mij komt gepiep van de rubbers in de veerplaten achter.
Deze zijn doorgezakt en aan vervanging toe; bij een SC zou dat gezien de leeftijd ook zomaar het geval kunnen zijn. Normaal horen de rubbers aan binnen en buitenkant vast te zitten; de draaibeweging van de ophanging kan dan door het torderen (vervormen) van het rubber; zo hoort dat te zijn.
Als het rubber loslaat na jaren, kan het rubber gaan draaien ten opzichte van het metaal; ik vermoed dat dat dan het piepen veroorzaakt.
Of de rubbers zijn doorgezakt kun je zien aan of de ruimte rondom de metalen afdekkap rondeom gelijkmatig is of niet. Zie footootje. Bij mij heb ik al metaal op metaal ...
28 jan 2012 17:21
dat ziet er bij mij nog erger uit...ik weet weer wat doen op de volgende koude winteravonden....iemand ervaring met deze ingreep ? of speciale toips?
28 jan 2012 18:34
Geen makkelijk klusje; vaak zijn de torsieveren lastig los te krijgen.
http://www.pelicanparts.com/techarticle ... shings.htmMittelmotor bood de klus aan voor rond EUR 1.500 inclusief opnieuw uitwegen van de auto (=noodzakelijk).
29 jan 2012 1:03
lindemans schreef:Als het rubber loslaat na jaren, kan het rubber gaan draaien ten opzichte van het metaal; ik vermoed dat dat dan het piepen veroorzaakt.
Onmogelijk dat het rubber van de veerplaat loslaat
30 jan 2012 0:11
Nieuwe rubbers monteren met talkpoeder en je bent er weer voor 20 jaar vanaf...fluitje van een cent.
30 jan 2012 0:32
Precies, fluitje van een cent. Jij hebt er verstand van.
Het zijn afzetters daar bij Mittelmotor. Voor zo'n klein klusje Euro 1500,- rekenen
30 jan 2012 13:08
Als je een beetje handig bent dan doe je dit thuis in de garage op echt op je gemak binnen een dag.
Heb je een brug, luchtgereedschap en een digitale hoekmeter/ waterpas APP dan doe je er max. een uurtje of 3 over.
Bij goed aftekenen van de as hoeft er dus niets uitgelijnt te worden of uitgewogen te worden.
Tip: geen urethaanrubbers maar uitsluitend originele monteren met: talkpoeder!
Geen vet o.i.d. want dat lost de rubbers juist op en dan is het euvel zo weer terug.
Prettige bijkomstigheid: een wereld van verschil in rijgedrag.
30 jan 2012 14:52
als ik het goed begrijp talkpoeder en lijmen?
de lijm om de rubber aan het ijzer van de "spring plates" te fixeren en het talk......
30 jan 2012 15:36
Erwin schreef:Precies, fluitje van een cent. Jij hebt er verstand van.
Het zijn afzetters daar bij Mittelmotor. Voor zo'n klein klusje Euro 1500,- rekenen
Goed dat je me er aan herinnert, die EUR 1.500 was inclusief nieuwe verplaten met (zoals het hoort) daaraan vast gevulcaniseerde rubbers volgens originele spec.
30 jan 2012 22:57
lindemans schreef:Erwin schreef:Precies, fluitje van een cent. Jij hebt er verstand van.
Het zijn afzetters daar bij Mittelmotor. Voor zo'n klein klusje Euro 1500,- rekenen
Goed dat je me er aan herinnert, die EUR 1.500 was inclusief nieuwe verplaten met (zoals het hoort) daaraan vast gevulcaniseerde rubbers volgens originele spec.
Grappig. Ik zie deze niet aan een veerplaat vast zitten.
http://nl.parts-wise.com/porsche-911/re ... er/p48048/Er zit er een aan de binnenkant en aan de buitenkant van de veerplaat en de veerplaatas beweegt daar juist in. Aan de buitenkant zit het buitenste rubber opgesloten door het torsiestaaf deksel. Niks lijmen dus.
30 jan 2012 23:07
als ik de handleiding lees van de bushings van vb elephant racing
http://www.elephantracing.com/documents ... ctions.pdf dan spreken die toch over een lijm die moet aangebracht worden?
31 jan 2012 13:28
lindemans schreef: Goed dat je me er aan herinnert, die EUR 1.500 was inclusief nieuwe verplaten met (zoals het hoort) daaraan vast gevulcaniseerde rubbers volgens originele spec.
Weet ik, was ook een cynische post
Jij en ik weten dat het wel een grote klus is, en niet zoals bij een kever een stuk eenvoudiger met losse rubbers
31 jan 2012 13:44
Rubbers horen gelijmd te zitten op de ronde buis van de torsieveer; en vastgeklemd te zitten in het lagerdeksel. Op zie manier wordt de draaibeweging volledig opgenomen door vervormen (torsie) van het rubber; Het is juist niet de bedoeling dat het rubber lager kan glijden op die buis / in het deksel.
Vandaar dat aftermarket rubbers gelijmd horen te worden; beter is een goed lijm/vulkaniseerproces in een controlled environment (fabriek). Vandaar veerplaten + rubbers als een geheel:
http://www.mittelmotor.de/content/news/ ... ticleID=50
31 jan 2012 13:53
lindemans schreef:
Rubbers horen gelijmd te zitten op de ronde buis van de veerplaat; en vastgeklemd te zitten in het lagerdeksel. Op die manier wordt de draaibeweging volledig opgenomen door vervormen van het rubber; Het is juist niet de bedoeling dat het rubber lager kan glijden op die buis / in het deksel.
Bingo, jij snapt hem
Niks talkpoeder of wat dan ook.
31 jan 2012 15:33
Vind het maar geklooi met dat rubber. Goedkoper en technisch erg ok zijn de polybronze bushings van elephant racing. Gewoon op vet gelagerde bussen van een metaal legering. Geen frictie en erg stijve verbinding.
http://www.elephantracing.com/suspension/bushings/911bushings.htmIk zit erover na te denken om mijn nu neatrix rubbers ook weer te vervangen door deze polybronze bussen.
My 2 cents....
31 jan 2012 23:49
Lagers zijn heel geschikt om draaiende belastingen te verwerken.
Probleem met de achterwiel opganging is dat je een belasting hebt met nauwelijk draaiing; daardoor gaan lagers snel "inslaan" op de plek waar ze (vrijwel) stil staan.
Je krijgt dan al gauw een lokale slijtplek en daardoor frictie (wrijving) waardoor het draaipunt gaat "plakken": er is dan eerst een bepaalde minimum kracht nodig voordat de zaak pas begint te draaien. Daardoor spreekt de vering slecht aan en wordt het er absoluut slechter van.
03 apr 2012 9:18
heb dus de voorste rubberen bushings vervangen met nieuwe rubberen, alles proper gemaakt, A-armen opnieuw geverfd en de eerste testrit was great: geen getsjilp meer en een iets starkker sturen. Hen ook alles in huis gehaald om de achterste bushiungs te doen maar durf er niet aan te beginnen...vooral de afstelling /uitlijning na afloop baart me zorgen
03 apr 2012 11:23
... al overwogen om alles voor demontage goed met 'n kras-pen te markeren
03 apr 2012 23:49
B61,
als je de moed al had om voor te beginnen, kun je je ook aan de achterzijde wagen. Duidelijk veel meer werk maar zeker goed te doen.
Het schoonmaken van de veerplaten is nog het meeste werk (dwz als je geen "nieuwe" met vast gevulkaniseerde rubbers koopt). Ik zou nu voor de laatste optie gaan. Misschien een stuk duurder maar dit werkt veel sneller en de rubbers zitten ook echt vast hetgeen met lijmen nog maar te bezien valt.
En daarna uitlijnen en uitwegen door een specialist schaadt natuurlijk sowieso niet na zo'n lange tijd. Reken op 200 tot 300 euro. Je hebt sterke argumenten om een bijzondere prijs te krijgen omdat de hele zaak net helemaal los is geweest!!!! Ik zou ook meteen de remleidingen eens goed controleren, kan ook geen kwaad.
Groet, Theo
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.