Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

993 verlagen

02 maart 2012 19:43

Ik heb de afgelopen dagen het PF afgestruind naar berichten over het verlagen van een 993. Het is me na het lezen van allerlei berichten over het onderstel van een 993 en de verschillen tussen een Europese en een USA opgevallen dat mijn USA 993 "hoog" staat.
Vraag: Kan ik ongestraft kortere veren (laten) monteren met behoud van de huidige veerdempers. Ik rij niet op circuits, ben geen klaverbladrondjesrijder en heb geen enkel probleem met de huidige wegligging, dus het hoeft niet stugger, sportdempers of wat al niet meer zij. Ik wil alleen maar de boel verlagen voor het mooie. De wielkasten zijn dan net even mooier gevuld dan nu.
Laatst bijgewerkt door bjft op 02 maart 2012 20:17, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: 993 verlagen

02 maart 2012 19:58

Met behoud van bestaande dempers bedoel je...
Natuurlijk kan dit, wel opnieuw uitlijnen, maar de 993 kenners zullen ongetwijfeld een gefundeerde mening hebben.

Re: 993 verlagen

02 maart 2012 20:16

Ja Remmel. Scherp opgemerkt. Ga het even aanpassen. Bedankt. Wordt het verhaal weer duidelijker van.

Re: 993 verlagen

02 maart 2012 21:40

De kortere veren zullen wel stugger zijn,
Dan zijn bestaande dempers waarschijnlijk te zacht.
Je hoeft geen circuit rijder te zijn om het voordeel te merken van een set die op elkaar is afgestemd,
Kocht die van mij en vond die hherlijk strak sturen totdat ik bij hogesnelheid rechtuit een slecht stuk asfalt tegen kwam,
De auto werd bijna onhoudbaar.
Je dempers als ze niet in de afgelopen paar jaar vervangen zijn, zijn wel op.
Ook al staan er niet zoveel km op de teller.
Laatst bijgewerkt door rob964.c4 op 02 maart 2012 23:06, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: 993 verlagen

02 maart 2012 22:27

Rob. Met zoveel info kun je me misschien ook wel adviseren wat ik dan wel het beste kan monteren. Of misschien dat anderen ook nog tips hebben. Alle adviezen zijn welkom.

Re: 993 verlagen

02 maart 2012 23:14

Dat vind ik moeilijk, zeker omdat ik een 964 rij en geen 993.
Daarbij is het voorieder weer anders,
Ik rij turbo veren op dempers van koni sport, die zijn nastelbaar in de uitgaande demping.

Er zijn wegen waar ik het echt stugger zou willen maar ook zat wegen waar het al te stug is.
Als ik van 18" zomder banden overstap op 17" winter banden is het comfort van de winterbanden en genot,
Echter ga ik weer over naar de zomerbanden is het weggedrag van die banden een en al fun.

Het mooist zou zijn als je met 2 forummers een stukje zou mee kunnen rijden om hun setup te voelen,
Tevens denk k, dat als je een standaard setup zou kiezen of beperkte upgrade ( niet de duurste volledig instelbare)
Het al een hele verbetering zou zijn en dan de juiste rijhoogte.

Bij een 964 kan je de hoogte iets aanpassen op de dempers, niet om echt te verlagen maar misschien staat jou 993 wel te hoog, weet niet of dat bij een 993 ook de mogelijkheid is om dat zo aantepassen.

Re: 993 verlagen

02 maart 2012 23:22

Ik zie bv op de site van renntech.info
Dat je sets hebt met extra schroefdraad voor meer verlaging 3 cm dan normaal

Re: 993 verlagen

02 maart 2012 23:42

de beste site met alle info:
http://www.jackals-forge.com/lotus/

Volgens hem:


M033 springs + standard dampers....................................lowering springs only + std dampers
M030 springs + M030 dampers.........................................stiffer springs, firmer dampers (red in colour)
M030 springs + Bilstein HD dampers...............................adjustable platforms
H&R springs + Bilstein HD dampers................................H&R springs not as stiff as M030 above
H&R springs + H&R dampers ......................................... based on Bilsteins
KW variant 3..........................................................................adjustable platforms, bump & rebound
Bilstein PSS-10 (or PSS-90................................................adjustable platforms, bump & rebound

overigens Carnewal kan je ook van prima advies dienen.
http://www.carnewal.com/

Re: 993 verlagen

03 maart 2012 7:38

gewoon even inlezen. viewtopic.php?p=912147#p912147 hier en verder. Kijk in het 'onderstel en remmerij' subforum :idea:

Re: 993 verlagen

03 maart 2012 10:37

Ja dit hele scala aan alternatieven had ik gelezen. Maar daar zat nou net niet het antwoord bij waar ik gelukkig van werd. Ik zal eens kijken dat ik eens met een verbeterde 993 kan rijden. Omgeving "net over de IJssel" zeg maar. Dus als er iemand in het oosten een voorstelletje heeft????

Re: 993 verlagen

03 maart 2012 10:39

Vraag even na bij Joost993.
Heeft set van Carnewal er onder.

Re: 993 verlagen

03 maart 2012 18:53

Als de standaard dempers nog in goede staat zijn, kun je prima uit de voeten met stuggere veren.
Als het schroefdraad (aluminium bus) op de schokbreker gelijk is aan bij een 964 (60 of 64mm diameter op gedeelte zonder draad), kun je ook bussen op maat maken om hem nog lager te kunnen leggen (en ook de hoogte zoals hij zou staan met de standaard ringen) en alles gemonteerd te kunnen verstellen, mocht je hier behoefte aan hebben (had ik wel).
Afbeelding
(stuur maar pm als je dit wilt, moet binnenkort weer bij draaibedrijf voor de bussen zijn)

Re: 993 verlagen

08 maart 2012 1:12

Als je al het nodige hebt gelezen, dan zal je ook wel het nodige zijn tegengekomen over de wel en wee m.b.t. het onderstel van een 993.

Deze is niet eenvoudig (i.v.m. de nieuwe achteras constructie).

Ik zal je mijn verhaal maar besparen (staat al meerdere keren op het forum), maar ben ook via, zelfs nieuwe originele Monroe dempers, andere veren, bijna zelfs de 993 verkocht uiteindelijk op advies van een Porsche specialist bij KW Variante 3 terechtgekomen.

In een paar woorden, een waanzinnig goed onderstel.

Kan ik jou dus zeker adviseren.

Minder bekend dan Koni of Bilstein, maar minimaal net zo goed (zelfs beter) voor zelfs iets minder geld EN volledig RVS.
Goed laten uitwegen en uitlijnen (in mijn geval zelfs op RS specs) en je kent jouw 993 niet meer terug.

Re: 993 verlagen

08 maart 2012 16:51

Nine-Eleven. Inderdaad zijn er al heel wat adviezen voorbij gekomen. Hartelijk dank daarvoor. Ik heb ook de adviezen met betrekking tot KW Variante 3 gelezen. Ziet er prima uit. Ik ga me bezinnen. En hopelijk vind ik een mooie mix van datgene wat ik wil, dus verlagen voor het mooie, houd ik een comfortabele, maar sportieve auto, want ben wel sportief maar zoals gezegd is het wilde er wel van af en dan last but zeker niet tot least een betaalbare oplossing. Want ook al is het dan voor een Porsche, dat wil dan nog niet zeggen dat alles dan maar vanzelfsprekend duur moet zijn. Toch??

Re: 993 verlagen

08 maart 2012 18:47

Nine-eleven schreef:
Ik zal je mijn verhaal maar besparen (staat al meerdere keren op het forum), maar ben ook via, zelfs nieuwe originele Monroe dempers, andere veren, bijna zelfs de 993 verkocht uiteindelijk op advies van een Porsche specialist bij KW Variante 3 terechtgekomen.

In een paar woorden, een waanzinnig goed onderstel.


Onder mijn 993 zit ook een KW onderstel gemonteerd door de vorige eigenaar, en ook na mijn volle tevredenheid. :thumleft:
Plaats een reactie