Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Schokbrekers voor Porsche 911 Carrera 3,2 uit 1987

05 apr 2012 16:38

Hallo Porsche liefhebbers,

Ik wil graag nieuwe schokbrekers onder mijn auto zetten, maar weet eigenlijk niet zo goed welke het beste onder een 911 Carrera 3,2 uit 1987 passen!!!
Is er iemand die een idee heeft en eventueel een richtprijs kan noemen incl. montage?
Alvast bedankt.

Re: Schokbrekers voor Porsche 911 Carrera 3,2 uit 1987

05 apr 2012 18:29

Bilstein geel achter ...
Bilstein groen voor ...

materiaal zo'n 1000 Euro
werk - 'n dag - of iets meer, als het tegen zit

Re: Schokbrekers voor Porsche 911 Carrera 3,2 uit 1987

05 apr 2012 19:13

Ok, bedankt!
een mix van groen en geel had ik niet aan gedacht.
Wat is de achterliggende gedachte hiervan?

Re: Schokbrekers voor Porsche 911 Carrera 3,2 uit 1987

05 apr 2012 19:49

Maakt wel een enorm verschil - dus doen! Bij mijn vorige '86 er nieuwe Boge's laten monteren en die reed daarna zo enorm veel beter! Je kunt er verschillende units op zetten maar zou het lekker origineel houden. Zoals hij uit defabriek kwam. Inclusief arbeid was ik iets van 1750 kwijt.

Re: Schokbrekers voor Porsche 911 Carrera 3,2 uit 1987

05 apr 2012 21:30

Ik heb bij mijn Targa recent Bilstein groen eronder gezet. Van Boge naar deze een wereld van verschil. Niet te stug.

Middagje sleutelen en en ze zitten eronder.

Tip. Koop ze bij van Kessel in Deurne. Kosten net iets meer dan 600€ rondom.

Re: Schokbrekers voor Porsche 911 Carrera 3,2 uit 1987

05 apr 2012 21:35

Heb je dan de sport - of de serie - Jos :?:

Voor de serie klopt dat bedrag wel .. :wink:

Re: Schokbrekers voor Porsche 911 Carrera 3,2 uit 1987

06 apr 2012 0:27

mijn '87-er heeft in september 2011 nieuw setje gekregen.

Je hebt 3 setjes:
- standaard
- sport
- club sport

De mijne had af fabriek al sport van bilstein en die heb ik laten vervangen + een setje turbo stuurstangen. Wereld van verschil. Met uitlijnen en uitwegen ca. 1450.

Rijdt super, strak maar wel comfortabel, ik heb 15" fuchsen, 7j en 8j.

Re: Schokbrekers voor Porsche 911 Carrera 3,2 uit 1987

06 apr 2012 8:25

Olaf schreef:Heb je dan de sport - of de serie - Jos :?:

Voor de serie klopt dat bedrag wel .. :wink:


Het is dezelfde setting die de Turbo uit die jaren had. Dus volgens mij standaard.

Ik moet even kijken welke. Ik weet wel dat ik het een heel gepuzzel vond. er zijn nogal wat mogelijkheden.

Voor mijn Targa is het helemaal perfect. Stugger zou een hoop gerammel geven.

Voor een coupe had ik wellicht inderdaad een tandje stugger gekozen.

Re: Schokbrekers voor Porsche 911 Carrera 3,2 uit 1987

06 apr 2012 9:41

Die turbo stuurstang die krijg ik er binnen 2 weken ook op, vanwege speling in de originele.
@porsche964: Is die €1450,- het totaalbedrag incl. stuurstang, uitlijnen en montage?
Als dat zo is, dan laat ik het ook gelijk doen.
Waar heb jij het laten doen?

P.s. welke kleur heeft de Bilstein sport?

Re: Schokbrekers voor Porsche 911 Carrera 3,2 uit 1987

06 apr 2012 9:54

Raymond911 schreef:
P.s. welke kleur heeft de Bilstein sport?


:arrow: :arrow: :arrow:

Olaf schreef:Bilstein geel achter ...
Bilstein groen voor ...


Als je Boge' veerpoten (voor) hebt ...

Afbeelding

... heb je Billstein veerpoten (voor), dan ziet de set er zo uit:

Afbeelding

Re: Schokbrekers voor Porsche 911 Carrera 3,2 uit 1987

06 apr 2012 10:06

Ok! thanx Olaf.
En jij opteerd voor de eerste set.
De groene Boge voor en de gele Bilstein achter?

Re: Schokbrekers voor Porsche 911 Carrera 3,2 uit 1987

06 apr 2012 10:17

't is allemaal Bilstein - maar nu heb je waarschijnlijk Boge' veerpoten voor - en daar komen die rakkers dan IN - je ziet er dus niks van, wat kleur betreft ...

De tweede set is als je er Bilstein veerpoten onder hebt ... is een andere insert, maar met dezelfde eigenschappen :idea:

Veerpoot :arrow:

Afbeelding

Re: Schokbrekers voor Porsche 911 Carrera 3,2 uit 1987

06 apr 2012 10:29

Dan begrijp ik het nu........ :lol:
Ik heb nu inderdaad Boge eronder zitten.

Heb jij enig idee wat de kosten zullen zijn door het laten monteren van deze Bilstein (sport) samen met een turbo stuurstang?

Re: Schokbrekers voor Porsche 911 Carrera 3,2 uit 1987

06 apr 2012 10:32

Neen -

Deze schokbrekers set kost rond de 1000 Euro.
+ de kosten van Tujboo stuurstang(en)

+ arbeid :arrow: de ene keer zit het mee, de andere keer zit het tegen ... reken op 'n dag werk (arbeid) - kan volgens mij niet minder zijn, maar wel meer als de boel erg vast zit of als ze tegen andere manken aanlopen.

Re: Schokbrekers voor Porsche 911 Carrera 3,2 uit 1987

06 apr 2012 10:39

Heb toch al een afspraak staan bij Speedservice voor de stuurstang.
Ik ga hem eens bellen en enkele vragen stellen, waarschijnlijk vervang ik ze gelijk.
Voor moet er toch al het een en ander los, dus!

Re: Schokbrekers voor Porsche 911 Carrera 3,2 uit 1987

06 apr 2012 11:16

Olaf schreef:Neen -

Deze schokbrekers set kost rond de 1000 Euro.
+ de kosten van Tujboo stuurstang(en)

+ arbeid :arrow: de ene keer zit het mee, de andere keer zit het tegen ... reken op 'n dag werk (arbeid) - kan volgens mij niet minder zijn, maar wel meer als de boel erg vast zit of als ze tegen andere manken aanlopen.


Heb het even op mijn factuur nagekeken:
Schokkers kosten: 650 inclusief BTW
stuurstangen: 170 incl btw

Verder had ik nog wat kleine dingen op de factuur: maar dit dus + uitlijnen en uitwegen was net geen 1600 (eerdere bedrag wat ik noemde was ex btw)

Kan voor jouw iets schelen, omdat je van Boge naar bilstein wilt, dat zijn de schokkers iets duurder, ik had al bilstein.

Re: Schokbrekers voor Porsche 911 Carrera 3,2 uit 1987

06 apr 2012 11:30

Raymond,

ik weet niet hoe handig jij bent maar het is een vrij eenvoudig klusje.
En hoe vast alles zit, hangt van je voorbereiding af. Een dag voor je gaat beginnen alles in de kruipolie en sleutelen maar. Voor hoef je bijna niets los te maken. Alleen de bovenste moer op de poot. Dan de zaak met een krik onder de draagarm langzaam laten zakken, afhankelijk van je demper deze ingedrukt vasthouden om een uitzetten en daarmee beschadiging van je scherm te voorkomen en je kunt het bovenste deel eraf halen. Dempers wisselen (beetje olie onderin de veerpoot) en ja, deze zitten beneden niet vast, bovenste deel erop en omgekeerd weer inbouwen.

Achter is het echt kinderspel. Twee grote bouten onderaan en de dubbele moeren bovenop in de motorruimte. Bewegingsbeperking is je grootste probleem. En zelfs dit valt mee na het uitbouwen van je blower/ slangen links.
Gewoon rustig aan doen.

Heel leuk projekt om zelf te doen. Dan naar Speedservice voor de Turbostangen (kun je ook prima zelf, alleen heb je een heel platte steeksleutel
-afdraaien of lenen bij SpSv- nodig) en laten uitlijnen/ uitwegen. Eventueel nog wiellagers voor afstellen!

Veel plezier ermee.

Groet, Theo

Re: Schokbrekers voor Porsche 911 Carrera 3,2 uit 1987

06 apr 2012 11:57

Hallo Theo,

Ik heb géén idee hoe handig ik met auto's ben...........?
Om eerlijk te zijn heb ik het nooit geprobeerd, maar zou het wel willen proberen natuurlijk.
Alleen; Ik ga in Mei naar Oostenrijk met vrouw en dochtertje van 4 en dan moet het natuurlijk het liefst wel op z'n plaats blijven :| :popcorn:
Ik zal eerst eens ernaar kijken, om te bepalen of ik het zelf kan doen :scratch:

Bedankt voor de uitleg iig.

Re: Schokbrekers voor Porsche 911 Carrera 3,2 uit 1987

06 apr 2012 11:58

Ik kan het natuurlijk ook proberen en daarna naar Speedservice rijden met de vraag of alles goed zit.......... :mrgreen:

Re: Schokbrekers voor Porsche 911 Carrera 3,2 uit 1987

06 apr 2012 12:55

Of op 'n zaterdag met de hele santenkraam naar de meest goedkope sleutelplaats in het land :arrow: De Loods :idea:

Daar staan ze je dan bij met gereedschap en ervaring ;)

Re: Schokbrekers voor Porsche 911 Carrera 3,2 uit 1987

06 apr 2012 23:20

Hallo Raymond,

Gewoon even rustig over nadenken of je dit "aandurft" en dan kom je tot de conclusie dat het rijden in dit kreng veel meer risico oplevert dan er aan sleutelen. En het is zo leerzaam, leuk en dankbaar, geloof me (voor de goede orde: ik ben verder geen lid van de een of andere gemeenschap).

Wat kan er misgaan? Dat er iets losgaat? De meeste bouten en moeren worden te vast aangedraaid dus daar zou ik me niet druk om maken.
En inderdaad, daarna laat je SpS even de zaak nalopen (kleine moeite tijdens het uitlijnen/ uitwegen) voor je gemoedsrust.

En ik denk dat Olaf het positief bedoelt. :wink: :mrgreen:

Vraag eens hier op het forum wie er in de buurt van de zuidelijke Maas woont om jou een handje te helpen. Ik denk dat er genoeg zijn die dit graag doen.
Voor mij is het bijna 400 km, dat gaat (is) me een beetje te ver.

Groet, Theo

Re: Schokbrekers voor Porsche 911 Carrera 3,2 uit 1987

07 apr 2012 10:11

supercarrera schreef:En ik denk dat Olaf het positief bedoelt. :wink: :mrgreen:



Zeker :!:

- KLIK -

.. even van te voren doorspreken wat je wilt doen .. nieuwe schokbrekers in de auto gooien - naar het midden van het land rijden met de oude "shocks" onder de Porsche - en aan het eind van de dag weer terug ..

Is meteen een mooie gelegenheid om het verschil te (be)merken :wink:

Re: Schokbrekers voor Porsche 911 Carrera 3,2 uit 1987

07 apr 2012 10:54

En wat betreft de prijs voor de 4 genoemde dempers (Sportlich Strasse van Bilstein) moet je voor ongeveer 600 euro klaar zijn. Een setje Turbostangen (denk aan de sleutel - maar die heeft de loods vast wel-) zoals al eerder vermeld voor 150 tot 200 euro. Dan kar je naar de loods, geen huur in de maand april en 34 rechterhanden (17 meedenkers) om je te helpen, wat wil je nog meer?!

Rest alleen nog uitlijnen en uitwegen....................dat kan de loods -nog- niet.

Gewoon aan beginnen.

Fijne pasen,

Theo

Re: Schokbrekers voor Porsche 911 Carrera 3,2 uit 1987

07 apr 2012 11:22

Goed dat jullie willen meedenken, maar stel dat ik daar aan kom en er is helemaal niemand!? :|
Of komt dat écht niet voor :oops:

Ik wil eerst eens weten wat het me kost om het te laten doen en dan afwegen tegen de kosten als ik het "zelf" doe.

Ben om eerlijk te zijn nog niet zeker van MIJN zaak..... :?

Re: Schokbrekers voor Porsche 911 Carrera 3,2 uit 1987

07 apr 2012 13:28

Je moet het afwegen tegen wat het oplevert als je het zelf doet .... daar kan geen €uro tegen op :idea:


:arrow: heb ooit een uitlaat aan een forummer verkocht die voor z'n werk de gehele dag in 'n pak rond liep - en nooit een vuiltje onder z'n nagels had gehad ..

:res: .. voor die man, die in mijn (niet al te grote en beperkte) garage zelf zijn uitlaat heeft vervangen .. zonder een overal aan te willen en zonder ooit een ring- of steek- sleutel in z'n handen te hebben gehad :!:

- het enige waar ik 'm bij geholpen heb (op het geven van aanwijzingen en instructies na) is het doorslijpen van 'n bout die echt niet los wilde ... het hanteren van de slijptol ging 'm toch net even iets te ver :wink:
Plaats een reactie