Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
19 apr 2012 8:54
Nu is het echt tijd om de remvloeistof te gaan vervangen voor mijn 964.
Wat ik eigenlijk wil doen is de vloeistof weg laten lopen en dan eerst aan de slag gaan met de remklauwen.
Ik wil ze weer schoon en mooi hebben dus het gaat wel even duren voor ik weer kan vullen met remvloeistof.
Nu is mijn vraag; kan het kwaad om voor wat langere tijd (een paar weken) de remleidingen leeg te laten staan en
alle remklauwen eraf?
19 apr 2012 9:20
... die leiding is ook leeg voordat deze gemonteerd wordt ...
Beter leeg - dan gevuld met (te) oude vloeistof
19 apr 2012 9:59
Als je het hele systeem leeg laat lopen, incl ABS pomp dan zal je wel met een deugdelijk ontluchtingsapparaat moeten ontluchten.
19 apr 2012 10:04
Het systeem hoeft niet perse helemaal leeg maar wil voor wat langere tijd de remklauwen eraf hebben.
Is het anders geen optie om de remklauwen per stuk te demonteren zodat het hele systeem niet helemaal leegloopt ?
19 apr 2012 10:22
Eigenlijk moet je altijd met een goed ontluchtingsapparaat ontluchten

, ga in ieder geval niet klooien met pompen met de hoofdremcilinder ed.
Je kan de 'schade' beperken door de klauw eraf te halen en direct het leidinkje af te sluiten.......lucht zal echter altijd in het systeem komen.
19 apr 2012 11:25
Door een plankje of stokje tussen de stoel en het rempedaal te plaatsen, als de remklauw(en) er af zijn, sluit je de boel af en komt er geen drup meer uit de leidingen,natuurlijk wel ontluchten als alles weer geplaatst is.
19 apr 2012 11:36
Euh, begrijp even niet wat je hiermee bereikt
19 apr 2012 13:34
Als je , met behulp van b.v. een pijpje tussen de stoelzitting en pedaal, het rempedaal iets indrukt voor of na het losnemen van de remleiding, dan sluit de zuiger in de hoofdremcilinder het toevoergaatje ( compensatiegaatje) af en loopt het systeem niet leeg.
Loopt het wel leeg, niks aan de hand, ook zonder ontluchtingapparaat kun je een remsysteem altijd weer simpel ontlucht krijgen.
19 apr 2012 13:48
als je de remvloeistof vervangt moeten toch eerst de leidingen leeg zijn?
of zie ik dat verkeerd.
19 apr 2012 14:07
Dat kan, maar om na verversen het ontluchten te voorkomen vul je het potje met nieuwe vloeistof en laat je de oude vloeistof bij de ontluchtingsnippels wegstromen.
Zo komt er geen lucht in het systeem. Wel zorgen dat je het potje vol houdt.
19 apr 2012 19:19
Als je remolie wisselt , neem dan remolie met een kleurtje erin , dan kun je bij de remklauwen zien wanneer de nieuwe olie
eruit komt en weet je dat de oude olie eruit is.
Heb je een C2 of een C4 ?
Bij een C4 is het handig als je een Bosch hammer hebt om de kleppen te kunnen openen, het is niet noodzakelijk.
Je moet hier ook de nippel ontluchten onder de versnellingsbak voor de cilinder die in de versnellingsbak zit.
Zie mijn topic;
vervangen rembekrachtiger en hoofdremcilinder 964 C4H: topicnaam "klikbaar" als URL gemaakt.
19 apr 2012 19:53
Remolie bestaat niet en remvloeistof met een kleurtje is niet nodig omdat oude remvloeistof meestal al een kleurtje heeft ( bruin) of in ieder geval donkerder is dan nieuwe remvloeistof.
Zie je geen kleurverschil dan is de remvloeistof ook niet aan verversen toe en kun je de nippel dichtdraaien.
19 apr 2012 20:14
Jazeker, ik zou nooit de 24 uur van Le Mans rijden met gewone vloeistof.
22 apr 2012 9:44
Kan ik bovenstaande vloeistof gebruiken voor in de 964 ? Klopt het dat ik bij verversen 2 liter nodig heb ?
22 apr 2012 10:14
is volgens mij alleen maar beter dan gewone.
2 liter zou wel genoeg zijn denk ik.
14 okt 2012 22:54
We zijn weer een paar maanden verder maar die vloeistof moet nog steeds vervangen worden.
In het handboek staat wel een beschrijving hoe ik dit moet doen maar zie alleen uitleg met een pomp en zo.
Ik dacht dat voor een C2 hel eenvoudig was maar weet het nu niet zeker meer.
Zit ik een beetje goed met de volegde stappen:
1 - reservoir volgooien met remvloeistof in andere kleur
2 - ontluchtingsnippels rechtsachter als eerste openzetten
3 - lichtjes pompen met rem tot nieuwe vloeistof doorkomt
4 - ontluchtingsnippels dichtdraaien
5 - zelfde stap met linksachter, rechtsvoor en lnksvoor
Mis ik hier nog iets in of zou het zo moeten lukken ?
Hoor graag jullie tips.
15 okt 2012 6:20
porscheware schreef:Mis ik hier nog iets in of zou het zo moeten lukken ?
1 extra persoon - of hulp-gereedshap dat het rempedaal ingedrukt houdt terwijl jij nippels los en/of vast draait ...
Het snelste (en beste) doe je dit klusje gewoon met z'n twee'en - eentje in de auto en eentje onder de auto
.. en vergeet de koppelings-cylinder niet
15 okt 2012 11:03
Is het handig om zo'n power bleeder te halen zodat het alleen gedaan kan worden ?
Waar haal je zo'n ding eigenlijk ?
15 okt 2012 12:55
Als je ontlucht volgens methode, -rem intrappen en vasthouden, ontluchtingsnippel openen, ontluchtingsnippel sluiten, rem los-, wordt de hoofdremcilinder in een gebied gebruikt waar hij normaal gesproken niet gebruikt wordt waardoor mogelijk schade aan de remcilinder rubbers ontstaat.
Bovendien heb je hierbij hulp van een ander nodig.
Bij gebruik van een power bleeder wordt het rempedaal niet aangeraakt en kun je de klus alleen uitvoeren.
Bij mijn 993 ga ik de remvloeistof vervangen met een, nog zelf te bouwen, powerbleeder.
Het ontwerp is in gedachten gereed maar nu de realisatie nog!
01 nov 2012 9:01
Heb bij Brezan een bleeder gehaald a 30,-
Kom ik in een 964 bij de ontluchting van de koppeling door de bekleding weg te halen achter de voorstoelen ?
01 nov 2012 9:17
porscheware schreef:Kom ik in een 964 bij de ontluchting van de koppeling door de bekleding weg te halen achter de voorstoelen ?
Nee.
01 nov 2012 9:26
Ok dan zoek ik verder
01 nov 2012 14:36
De onluchtingsnippel zit op de slave cilinder. De slave cilinder is bovenop de wisselbak gemonteerd en kan alleen van de onderzijde benadert worden.
In onderstaande link wordt de koppelings bleeding van een 993 beschreven, deze is nagenoeg gelijk of identiek aan de bleeding van de 964.
http://www.pcarworkshop.com/index.php/993_-_Clutch_Slave_Cylinder_Flush
01 nov 2012 15:07
Geweldig, bedankt
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.