Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
11 mei 2012 14:28
Ik heb 15" fuchsen in de maat 7j voor en 8 j achter.
Er ligt nu 195//65 r 15 voor en 215/60 r15 achter P6000 N1
Er past op volgens advies: 195 -> 6 tot 8J; 205 -> 7 tot 8,5J; 225 -> 7,5 tot 9J.
Ik wil na 205 voor en 225 achter, dus beide 10mm breder. Hoef hier geen discussie over dat het nog breder kan, hoeft niet voor mij.
Wat ik wil weten is welke hoogte ik dan moet nemen? voor beide 60? of iets anders?
thx
11 mei 2012 14:41
hier kun je de verschillende maten zoals hoogte etc berekenen. Ook je afwijking tov orginele banden
Mischien helpt het
http://www.kfztech.de/kfztechnik/fahrwe ... echner.htmgr.
Arno
11 mei 2012 14:45
Als je voor en achter verschillende breedtes hebt, moet je niet het dezelfde hoogte getal nemen. Hoogte is namelijk percentage van de breedte, dus een 225/60 R15 heeft een grotere diameter/omtrek dan een 205/60 R15. Je zult dus de voor de bredere band een lagere hoogte moeten nemen om op een gelijke omtrek uit te komen. Volgens mij heb ik al verschillende rekenhulpjes gezien op het forum, maar het gaat erom dat breedte x hoogte ongeveer op het zelfde getal uit komt: Dus 205 x 60% = 123 mm is ongeveer 225 x 55% = 123,75 mm
11 mei 2012 16:44
Ik gebruik
deze site vaak.
(de door arnott aangegeven kfztech.de site kan natuurlijk ook)
11 mei 2012 19:34
Heinz schreef:Als je voor en achter verschillende breedtes hebt, moet je niet het dezelfde hoogte getal nemen. Hoogte is namelijk percentage van de breedte, dus een 225/60 R15 heeft een grotere diameter/omtrek dan een 205/60 R15. Je zult dus de voor de bredere band een lagere hoogte moeten nemen om op een gelijke omtrek uit te komen. Volgens mij heb ik al verschillende rekenhulpjes gezien op het forum, maar het gaat erom dat breedte x hoogte ongeveer op het zelfde getal uit komt: Dus 205 x 60% = 123 mm is ongeveer 225 x 55% = 123,75 mm
Weer wat geleerd!
Dus 195/65 is 205/62, dat bestaat echter niet dus 205/60 lijkt meest logisch
En 215/60 is 225/57, dat bestaat echter niet dus 225/55 lijkt meest logisch
Blijft vraag staan rond je af naar boven of naar beneden?
11 mei 2012 19:43
Als je ze zo allebei naar beneden afrond en dan even mijn rekenvoorbeeld volgt dan zie hoeveel mm het scheelt in de banden hoogte. Je kunt dan ook even de omtrek berekenen (velgmaat maat x 2,54 plus 2x banden hoogte maal 3,14) en kijken hoeveel het afwijkt van de omtrek van de bandenmaat waar de auto origeel op is afgeleverd. Je snelheidsmeter zal gecalibreerd zijn op de orginele omtrek (minus 10%). Als je iets hoger of lager uitkomt maakt niet zoveel uit, maar dan kun je er rekening mee houden als oom agent langs de kant staat.
11 mei 2012 20:03
de voorbanden 195/65 15 zijn bijna gelijk aan de achterbanden 215/60 15
Dus ik zou de achterbanden naar voor verhuizen en voor achter 235/55 15 aanschaffen
11 mei 2012 23:58
Waarom niet 205/50-15 en 225/50-15
12 mei 2012 9:58
205//50 wijkt toch sterk af van 195/65, is 7% En 225/50 wijkt toch ook sterk af van 215/60, is 5%?
Wat rijden anderen hier met breedte 205 en 225, ik hoor het graag?
12 mei 2012 10:32
5%
.. heb je al eens uitgerekend hoeveel het verschil is met nieuwe banden en banden die nog net APK goedgekeurd worden
Je mag best wel (eens) aannemen dat Erwin het weet ..
12 mei 2012 13:58
Wat ik niet lees is waar de banden en velgen onder zitten of moeten.
Is het van voor het oude model tot ongeveer 1976 zou ik voor hogere banden gaan en is het een sportiever later model,
dan is 205/50 en 225/50 ook een mooie keus en heb je het zoals het in die tijd ook als optie af fabriek werd geleverd.
En nu Porsche niet gaan mailen dat ze het in die tijd niet goed gedaan hebben met de hoogte breedte verhouding voor en achter
(205/55-15 was misschien een betere keus, maar ik denk dat die bandenmaat toen nog niet bestond en daarom de keus viel op 205/50)
12 mei 2012 18:26
Het is voor een 3.2. Snelle check leert dat met hoogte 50 toyo proxes naar voren komen en bij hoogte 60 conti premium contact 2. Toyo kosten ongeveer dubbele van conti's
12 mei 2012 18:28
zou ik lekker 4 conti's nemen ipv 2 toyo's
12 mei 2012 20:11
horn schreef:zou ik lekker 4 conti's nemen ipv 2 toyo's
Mijn idee!
En conti's beter bij nattigheid en daar hebben we helaas toch niet iets teveel van.....l
12 mei 2012 20:22
ben altijd erg enthousiast geweest over mijn conti's.
13 mei 2012 15:17
Hier vind je een mooi lijstje "werksgfreigaben" met daarin oa 205/50/15 en 225/50/15 ...
http://www.mittelmotor.de/content/infor ... ticleID=24
13 mei 2012 15:37
Je mag best wel (eens) aannemen dat Erwin het weet .
Denk dat Erwin er een inch naast zit.
205/50-15 en 225/50-15
Ik heb 16 inch met die maat.
Wat ik wil weten is welke hoogte ik dan moet nemen? voor beide 60?
Yep, staat het mooist.
13 mei 2012 15:59
bully schreef: Denk dat Erwin er een inch naast zit.
Ik heb 16 inch met die maat.
Met 16" heb je geen 205/50-16 maar 205/55-16
Of je hebt het verkeerd, of gewoon een erg vreemde maat voorop liggen
@Horn,
Als ik eerder moest kiezen tussen Conti en Toyo werd het altijd Toyo.
Tegenwoordig maakt Coni wel erg fijne banden maar Toyo ook nog steeds.
Laatst bijgewerkt door
Erwin op 14 mei 2012 1:15, in totaal 1 keer bewerkt.
13 mei 2012 16:31
Er ligt nu 195//65 r 15 voor en 215/60 r15 achter
Daar werden de 3.2tjes op afgeleverd. Of op 185/70/15 voor en
215/60/15 achter. Maar voor kon ook eventueel 195/65/15 gemonteerd worden.
Dus je kan naar 205-60-15 en 225-55-15 of achter gelijk houden op 225-60-15. Bij gelijke hoogte oogt het voorwiel wat kleiner dan het achterwiel en dat ziet er gaaf uit.
15 mei 2012 20:24
Een 205-60-15 is ook inderdaad kleiner dan een 225-60-15 ....
15 mei 2012 20:32
Gaat dan toch 205-60 worden Àls vervanger van de 195-65
En 225-60 Àls vervanger van 215-60
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.