Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Remschijven krom na 5000 km (update)

05 jun 2012 15:08

Vorig jaar zijn de remschijven en blokken voor vervangen van mijn DD.
Na minder dan een jaar en 6000 km lopen ze aan (bij rangeren) en trillen (bij remmen). Bij remmen vanaf ong. 80 km is de trilling duidelijk voel- en zichtbaar in het stuur. Garage (merkdealer) stelt vast dat schijven krom zijn en weer moeten worden vervangen. Afdraaien doet hij niet.
Heb er niet uitzonderlijk mee gereden (1x op vakantie via Duitsland).
Ik rijd redelijk anticiperend en rem relatief weinig, zelfs met mijn automaat.
Enig idee waar dit aan zou kunnen liggen (suggestie garage was dat er met hete schijven in de regen kon zijn gereden). Garage zegt overigens dat op slijtageonderdelen 6 mnd/10000km garantie zit, maar vind 5000 km met een setje schijven wel wat weinig.

NB: het gaat dus niet om de P, maar om m'n Passat V6 DSG.
Hoop dat de moderators enige coulance betrachten en topic laten staan bij onderstel & remmerij :mrgreen:
Laatst bijgewerkt door Targa Floriaan op 15 jun 2012 15:01, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Remschijven krom na 5000 km

05 jun 2012 15:16

Ik hoop voor je dat het dezelfde coulance is die je bij de dealer krijgt. Conformiteitseis lijkt me hier van toepassing...

Re: Remschijven krom na 5000 km

05 jun 2012 15:35

Targa Floriaan schreef: Garage zegt overigens dat op slijtageonderdelen 6 mnd/10000km garantie zit, maar vind 5000 km met een setje schijven wel wat weinig.



Blijkbaar geen VW garage :?: - Volgens een SKODA forum geven die 2 jaar garantie - als het om kromme schijven gaat - op gewone slijtage kunnen ze natuurlijk geen garantie leveren :popcorn:

Re: Remschijven krom na 5000 km

05 jun 2012 16:10

Schandalig...... praten over dit soort auto's hier :mrgreen:

Je moet wel heel warme schijven hebben en in heel veel water gestopt zijn willen ze hierdoor kromtrekken IMHO. Denk eerder aan een wat matige kwaliteit schijf, niet ongebruikelijk bij VW. Ik zou je niet laten afschepen met zo'n K-verhaal. Suc6

Re: Remschijven krom na 5000 km

05 jun 2012 16:14

Ik denk eerder aan warme schijven en voet op de rem voor het verkeerslicht of zo iets. Regen lijkt me onwaarschijnlijk.

Re: Remschijven krom na 5000 km

05 jun 2012 16:48

Je schijnt het te kunnen krijgen na een noodstop als je op de rem blijft staan. Dus dat klinkt wel aannemelijker. Rijd zelf al jaren Alfa als dd, nog nooit last van gehad. Met mijn huidige zelfs een keer op het circuit gereden. Blauwe schijven, niet scheef. Even poetsen, nieuwe blokjes en al weer 4 jaar prima gefunctioneerd.

Re: Remschijven krom na 5000 km

05 jun 2012 16:49

remschijven trekken niet krom, broodje aap verhaal, lees dit maar eens, maar gevolg en oplossing verschillen desondanks niet veel

viewtopic.php?t=12606&highlight=schijven
Laatst bijgewerkt door Marcel op 05 jun 2012 16:50, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Remschijven krom na 5000 km

05 jun 2012 16:50

Niels schreef: Denk eerder aan een wat matige kwaliteit schijf, niet ongebruikelijk bij VW. Ik zou je niet laten afschepen met zo'n K-verhaal. Suc6
+2 :wink:

Re: Remschijven krom na 5000 km

05 jun 2012 16:50

Toevallig niet een keer de hogedrukspuit na een lange rit op je wielen/remschijven gezet?

Re: Remschijven krom na 5000 km

05 jun 2012 16:55

Kheb hetzelfde gehad met een nieuwe beamer en daarna nog een keer vernieuwd :!:
Dan zit gewoon de "nieges" erin :evil:
Was wel garantie, maar hij was gewoon nieuw :oops:

Re: Remschijven krom na 5000 km

05 jun 2012 17:06

Allen, dank voor de snelle reacties.
@ Sandelow: non confirmiteit was ook mijn eerste gedachte.
Coulance was niet aan de orde (volgens servicemonteur), ivm PON garantiebepalingen voor slijtageonderdelen.

@ Olaf: wel VW dealer. Had t Skoda verhaal ook al gezien. Heb me ook al verdiept in garantievoorwaarden dealer. Voer voor juristen (komt dat even goed uit :mrgreen: )

@ Niels: sorry :wink: Ga me zeker niet laten afschepen. Heb een reputatie op dat gebied :D

@ Subdriver: werk jij ook bij VW? kreeg ik nl ook al te horen :D

@ Marcel: thx, zal het doormailen aan de dealer :mrgreen:

@ RuBoxS: hebbiknie. doeiknie.

@ molen: nieges? Que?

Ik wacht morgen wel de reactie van de Service pipo af, die gaat me bellen.

Re: Remschijven krom na 5000 km

05 jun 2012 17:31

RuBoxS schreef:Toevallig niet een keer de hogedrukspuit na een lange rit op je wielen/remschijven gezet?



ja en wat dan nog, nooit in de regen gereden?

Re: Remschijven krom na 5000 km

05 jun 2012 22:29

ik zou de schijven een aan de binnezijde van de auto bekijken ,
ik denk dat daar roest is onstaan, die wat dieper is.

dat slijt lamngzaam weg maar misschien ook niet helemaal meer,
gewoon te weing mee gereden :mrgreen:

flink en lang remmen dan slijt het het snelst weg of word iets beter.

Re: Remschijven krom na 5000 km

07 jun 2012 21:01

Dat heb ik de afgelopen jaren ook meegemaakt op zowel de Porsche als een BMW 320. Het ligt inderdaad niet altijd aan de schijven.

Bij de Porsche 964 waren de wielnaven de boosdoener. Deze waren krom na een noodrem-actie vanaf 230 km/h. Aan de schijven (net nieuw) mankeerde niets.

Bij de BMW weet ik niet zeker wat de oorzaak is, maar lijkt een combinatie van een noodremactie van mijn echtgenote te zijn geweest met versleten draagarmrubbers. Na vervanging van de draagarmrubbers trilden ze nog iets. Dus nog maar een keer (na 3000 km) nieuwe schijven onder garantie er op. Nu al 10.000 km geen problemen meer.

Re: Remschijven krom na 5000 km (update)

15 jun 2012 15:08

Schijven inmiddels vervangen; betaald onder voorbehoud. Heb daarover net de dealer gesproken.
Schrijven krom doordat naaf krom is, of door snelle afkoeling bij hete schijven. Bekend verhaal dus.
Schijven zelf zijn niet meer te controleren, want door dealer weggegooid.
Kromme naaf wordt blijkbaar ook niet gecontroleerd (kunnen ze niet). Gewoon nieuwe schijven erop met het risico dat het na 5000 km weer feest is.
Dealer beroept zich op garantiebepalingen slijtage onderdelen, maar die heb ik nooit gekregen, dus ik ga uit van de algemene voorwaarden (2 jaar op reparaties). Heb aangegeven dat ik bereid ben 25% zelf voor m'n rekening te nemen, maar dealer bood slechts 30% van zijn kant.
Wordt vervolgd...

Re: Remschijven krom na 5000 km (update)

15 jun 2012 15:50

Is er dan geen verschil tussen 'normale' slijtage en 'abnormale' slijtage?
Begrijpt de dealer ook dat mensen facturen weg gooien?

Die 30% heb je al, maar ik zou toch vragen naar een grondige inspectie op zijn kosten. (is toch louter werkuren)
Je kan hem tevens op de hoogte stellen dat je bij hetzelfde probleem binnen 10000Km's het iets anders gaat verlopen.

Re: Remschijven krom na 5000 km (update)

15 jun 2012 17:10

Misschien terloops in het gesprek even laten vallen wat voor beroep je uitoefent, Floriaan :idea: :wink:

Re: Remschijven krom na 5000 km (update)

15 jun 2012 17:43

Naafslingering is voor een monteur een eenvoudige meting.
In principe meet ik altijd eerst naafslingering voordat ik nieuwe remschijven monteer bij 964 en 993.
Als de naafslingering buiten de tolerantiegrens valt wil dit niet zeggen dat daarna de remschijven altijd gaan trillen, maar de kans is wel groter.

Andersom gezegd, naafslingering nihil en onder de grens wil niet zeggen dat de remmen niet gaan trillen na duizenden kilometers.

Het blijft een lastig probleem bij 964 en 993 :cry:

Re: Remschijven krom na 5000 km (update)

15 jun 2012 18:24

@ Ewout: heb ik ook gedaan :mrgreen: Hij zou t aan de interne jurist voorleggen, wordt dus een legal battle :ba:

@ Erwin: denk dat P specialisten hier wat zorgvuldiger in zijn; het gaat bij mij echter om mijn DD, een Passat. Volgens VW dealer kunnen ze dit niet meten, zou om zulke kleine afwijkingen gaan. Zegt misschien iets over de garage? Ben er overigens wel tevreden over, zijn normaal wel zorgvuldig, itt sommige andere VW dealers...

Re: Remschijven krom na 5000 km (update)

15 jun 2012 18:51

Ja HALLO, zie een 993 in de avatar, zit op het Porsche forum, gaat het over een Passat :bang:

Als ik over dagelijkse auto's wil lezen ga ik wel naar www.grijze-dd.nl :shock:



:D

Re: Remschijven krom na 5000 km (update)

16 jun 2012 8:22

Targa Floriaan schreef:Heb aangegeven dat ik bereid ben 25% zelf voor m'n rekening te nemen, maar dealer bood slechts 30% van zijn kant.
Wordt vervolgd...


30-25%, over hoeveel euries verschil hebben we het dan nog?....Schatting
: 4 x 35 euro + 4 x 1uur @ 60 euro x 5% = 19 euro !!!


http://www.winparts.nl/632/remsysteem/r ... tAod1HoI1Q

Re: Remschijven krom na 5000 km (update)

16 jun 2012 10:08

rekening is eur 500: ik wil max 125 betalen, dealer biedt mij 150 korting. Verschil dus 350 - 125 = 225.

Re: Remschijven krom na 5000 km (update)

16 jun 2012 13:27

De volgende vraag komt toch in me op:
Wat kosten de schijven eigenlijk?

Zijn de schijven, na 5000 km, zo hard ingesleten dat de dealer geen aanspraak zou maken op garantie. (zonder dat jij er weet van hebt)

Ik heb de indruk dat hij je zelfs werkuren wil aanrekenen. Na 5000 km kromme schijven zou het mogelijk zijn dat er een montage-fout was?
Op lange termijn zou deze dealer wel eens goed zijn broek kunnen scheuren. mond op mond reclame kan positief werken maar evengoed averechts.

Hopelijk begrijpt de dealer goed dat hij de kennis en de kunde moet hebben en niet jij.

Andere schijven steken en een klant met een belabberd gevoel achterlaten, hoeft toch echt niet zo lang te duren. :shock:

Succes,

Re: Remschijven krom na 5000 km (update)

24 jun 2012 12:31

Ik heb fundamenteel met 2 dingen moeite:

- dealer meent coulant te zijn door een deel van de kosten te nemen. Dat is niet zo: jullie delen niet zijn KOSTEN maar jullie delen de normale verkoop factuurwaarde. Met de marge op parts verdient hij daar mogelijk dus nog steeds aan (of hij verliest er aanzienlijk minder op dan hij wellicht sugereert). Verdienen op een garante reparatie vind ik erg fout.

- als de oorzaak ligt in de naaf, dan is het tweede falen van de schijven dus te wijten aan het niet hebben verholpen van de werkelijke oorzaak; dat zou dan zowiezo nooit rekening klant mogen zijn. Garantie op slijtage delen (schijven) is dan helemaal niet relevant; het gaat er nu immers om dat slijtage delen voortijdig aan hun einde komen door een ander gebrek (naaf).

Daarnaast lijkt het me erg lastig om een V6 met DSG bak te verkopen, en dan de klant te instrueren dat hij moet rijden en remmen als in een Toyota Corolla. Zelfs bij bovengemiddeld zwaar gebruik moeten remmen normaal kunnen blijven functioneren.

Re: Remschijven krom na 5000 km (update)

24 jun 2012 13:18

Voer voor juristen (komt dat even goed uit )


Vraag eens aan de forum Jurist VM020, die geeft het ene gratis advies na het andere :mrgreen:
Plaats een reactie