Ik had hetzelfde probleem met mijn voorbanden. Met een beetje goeie wil kun je zelf ook de uitlijning en camber controleren:
Voor de iPhone is een app te downloaden, waarmee je een electronische waterpas hebt. Wat je verder nodig hebt is een garagevloer die (bijna)waterpas is. Om te compenseren voor een vloer die evt. niet helemaal waterpas ligt, calibreer je je iPhone waterpas op de vloer waar je voorwielen komen te staan. Mooiste is met lange metalen rei van de stucadoor, voor een paar Euro bij Gamma, altijd handig.
Als je de naafdoppen van de fuchs velgen demonteert, heb je een perfecte flens waar je de metalen rand van je iphone tegenaan kunt zetten om de camber te meten. Omdat je de iPhone hebt gecalibreerd op de ondergrond waar de auto op staat, meet je de juiste hoek. Bij mij was dit (een beetje tot mijn verbazing) binnen spec, terwijl ik er van overtuigd was dat de slijtage te wijten zou zijn aan te veel camber voor.
Toen de uitlijning zelf nagemeten:
Met een goede laserwaterpas tegen de wielnaaf (naafdoppen verwijderen) en 2 latten op assteunen parallel aan de voor- en achteras kun je het toespoor nauwkeurig bepalen. Op de latten markeer je waar de laser uitkomt op alle 4 de punten. Door de afstand tussen de punten voor en de afstand tussen de punten achter te meten, en dit te relateren aan de afstand tussen de latten, kun je met HAVO wiskunde het toespoor makkelijk uitrekenen.
Ik had dus te veel toespoor; was met deze opstelling keurig bij te stellen met de stuurstangen. Meteen ook het stuur echt in het "midden" kunnen afstellen. Met nieuwe banden na 10.000 km nog helemaal zoals het hoort
Laatst bijgewerkt door
lindemans op 15 jul 2012 16:14, in totaal 1 keer bewerkt.