Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

996 vervelend weggedrag

28 aug 2012 20:34

Sinds een maand een 996 coupe (1998) erbij gekocht om de SC wat te ontlasten. 144K op de teller, 30K geleden een nieuwe motor (Porsche Rotterdam) en 20K geleden automaat gereviseerd. Super strakke auto met alles erop en eraan.

Maar nu; de auto trok naar rechts, stuur stond niet recht en trilde iets. Laten uitlijnen en balanceren dacht ik. Niet tevreden. Terug, Opnieuw uitlijnen balanceren, weer niet tevreden. Auto trok nog steeds naar rechts. Banden (Conti's + N-codering) zijn gewisseld van L naar R en andersom, geen verschil. Banden omgedraaid op de velg (tegen rijrichting in om te testen), gaf een verbetering. Advies: nieuwe banden. Twee nieuwe Michelins met N-codering erop en het resultaat: P trekt NOG STEEDS naar rechts. Bovendien vind ik het net een wasmachine om in te rijden (overdreven gezegd). Stuur trilt ook nog steeds.

Erg frustrerend, helemaal als ik lees wat mogelijke oorzaken kunnen zijn; uitwegen kan een oplossing zijn, nieuwe schokbrekers, wellicht kromme draagarm of stuurstang, aanlopende rem (men geeft mij terug dat dit gecontroleerd is), Rubbers veerschotels (?) uitgescheurd? Het is 100% geen schadeauto, dus slecht herstelde schade is uitgesloten. Iemand tips hoe aan te pakken, of bijv. adres in de buurt van Breda?

PS, Erg tevreden over de service van de bandenspecialist (hebben nu contact opgenomen met Porsche of een specialist om met een oplossing te komen), alleen ontbreekt het gewenste resultaat nog :(
Laatst bijgewerkt door horch op 28 aug 2012 20:55, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: 996 vervelend weggedrag

28 aug 2012 20:37

2 of 4 Wielen aangedreven :?:

Re: 996 vervelend weggedrag

28 aug 2012 20:44

Type Carrera 2

Re: 996 vervelend weggedrag

28 aug 2012 20:44

het feit dat ze de banden 'gewoon' hebben omgedraaid zegt wel iets over de kwaliteit van de tent: dat moet je dus nooit doen.

goed uitlijnen is een vak voor specialisten, niet voor bedrijven die heel veel werken aan gewone auto's.
welk bedrijf dat bij jou in de buurt is: ?

Re: 996 vervelend weggedrag

28 aug 2012 21:05

eerst maar eens onafhankelijk laten vaststellen wat de kwaal nu is; ik zou zeggen Lothar van Rennsport in Breda!
succes, maar met Rennsport komt dat wel goed :thumleft:

Re: 996 vervelend weggedrag

29 aug 2012 8:52

Klachten kunnen veroorzaakt worden door "kromme" velgen. Zou echter verwachten dat dit bij het balanceren ontdekt zou worden.

Heb helaas ook wel eens meegemaakt dat een gloednieuwe wielen set met nieuwe banden bij dealer (DD) toch niet helemaal goed was.

bij andere dealer wel vastgesteld dat 1 velg toch een kleine onbalans had.

Suggestie velgen goed laten checken en laten richten.

Re: 996 vervelend weggedrag

29 aug 2012 10:13

MGB schreef:Klachten kunnen veroorzaakt worden door "kromme" velgen. Zou echter verwachten dat dit bij het balanceren ontdekt zou worden.

Heb helaas ook wel eens meegemaakt dat een gloednieuwe wielen set met nieuwe banden bij dealer (DD) toch niet helemaal goed was.

bij andere dealer wel vastgesteld dat 1 velg toch een kleine onbalans had.

Suggestie velgen goed laten checken en laten richten.


Heb hetzelfde gehad ooit, een optie die mij toen geboden was om de wielen op de auto te balanceren

Re: 996 vervelend weggedrag

29 aug 2012 10:19

Er zit haast geen lood op de velgen, maar interessante suggestie.

Re: 996 vervelend weggedrag

29 aug 2012 10:24

horch schreef:() uitwegen kan een oplossing zijn ()

Voor zover ik weet kan een gewone 996 niet uitgewogen worden.
Succes :!:

Re: 996 vervelend weggedrag

29 aug 2012 11:59

Precies, dat dacht ik dus ook al, maar ben technisch niet erg maatgevend, dus wilde dit niet blind roepen....

Re: 996 vervelend weggedrag

29 aug 2012 20:52

Wat mbembe zegt, Rennsport in Breda.
(en een neiging naar rechts is altijd beter dan naar links... :mrgreen: )

Re: 996 vervelend weggedrag

29 aug 2012 21:16

je eigen koers volgen, dat lijkt mij het optimum :idea: :lol:

Re: 996 vervelend weggedrag

29 aug 2012 21:49

Onlangs een proefrit gemaakt in een boxster (986) met ongeveer hetzelfde probleem, namelijk trillen in het stuur, licht naar rechts trekken en klapperen van de vootrein bij het nemen van een drempel. De verkopende partij gaf aan dat er speling op de reactiestangen zit die dit veroorzaakt. Bij navraag bij Porsche Centrum Groningen werd dit bevestigd. Porsches zijn niet gemaakt voor drempels en daardoor slijten de kogels van de reactiestangen snel en ook de rubbers van de stabilisatorstang. Mijn advies is om dit even te laten checken. Nieuwe Reactiestang kost circa 75 euro en rubbertje 7 euro. Zeer makkelijk zelf te monteren, anders even laten doen. Controleer ook even of de velgen origineel van Porsche zijn, sommige immitatie zijn al krom affabriek. Zie elders op dit forum.

Re: 996 vervelend weggedrag

29 aug 2012 22:46

Toevallig vorige week reactiestangen vervangen. Easy job en niet duur. Klapperen (alleen indien meerdere km's gereden) is minder, maar niet weg (schokbrekers, veerpoten?). Velgen zijn org 17 inch carrera 4 velgen, absoluut geen imi's. To be continued. Vrijdag gaat de auto weer terug voor nog een poging...

Re: 996 vervelend weggedrag

29 aug 2012 23:19

Hé Horch, toevallig dat je ze net vervangen hebt en dat ik er nu over begin. Vervang de rubbers van de stabilisatorstang ook als je toch bezig bent en check de draagarm rechtsvoor even op horizontale speling (met een metalen stang of breekijzer). Schokdemper kan je kontroleren door een paar keer flink op het zijscherm te drukken. Na loslaten moet het dijnen vrijwel gelijk stoppen (de neus mag ook niet te veel duiken bij remmen). Bij versleten draagarmen of schoks zowel L als R vervangen. Anders rijdt het nog voor geen meter.

Re: 996 vervelend weggedrag

30 aug 2012 8:38

Één draagarm is vorig jaar vervangen (10K geleden). De andere het jaar ervoor. Allebei bij de vorige eigenaar. Zou toch niet moeten kunnen, maar ik ga kijken. Thanks voor de tip.
Plaats een reactie