Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
01 okt 2012 20:14
Volgens het instructieboekje hebben de wielbouten van mijn Carrera S een aanhaalmoment van 130 Nm. Met een momentsleutel is dat goed te controleren.
Hoe gaat dat als je een slagmoersleutel op luchtdruk gebruikt? Zo'n slagmoersleutel kan je niet op een bepaald aanhaalmoment instellen. Loop je dan niet het risico dat de wielbouten te vast komen te zitten op de LM velgen? Kan dat kwaad?
01 okt 2012 20:19
Je geeft zelf het antwoord. Gewoon geen luchtsleutel gebruiken. Ook nergens voor nodig.
01 okt 2012 20:21
Zover ik weet wordt er zeer nadrukkelijk afgeraden om onze wielmoeren met een slagmoersleutel vast te zetten. Nu is het wel zo dat de 130Nm voor Porschevelgen in vergelijk wielen op andere auto's behoorlijk stevig is; bij mijn VW is dat bijvoorbeeld maar 80 of 90 Nm. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat en slagmoersleutel de zaak veel strakker aantrekt dan dat; maar zoals gezegd je kunt niets instellen / calibreren op zo'n ding. Loshalen lijkt me geen issue.
Een beetje serieus bedijf doet dat zoals het hoort met een momentsleutel; zelfs de kwikfit in Hillegom weet ik uit ervaring kun je nagaan
Draad goed invetten zodat de moer soepeltjes loopt, en in een vloeiende beweging zonder haperen aantrekken tot de klik !
01 okt 2012 20:25
Mijn moment sleutel ligt in de garage, zet hem na 3 x op 13 kg klik klik
Best pittig als je de lichte moertjes in je handen neemt
01 okt 2012 20:45
Heb de hazet 9012ul, 2 standen los, 3 standen vast, gebruik de middelste stand en trek em na op 160 Nm.
01 okt 2012 20:53
ik tel altijd af......zo van 3,2,1 en dan is het juiste moment
01 okt 2012 21:06
Ark schreef: .. de wielbouten te vast komen te zitten op de LM velgen? Kan dat kwaad?
... dat kan zeker kwaad
01 okt 2012 21:46
yep ,heb ook wel eens op me donder gehad van de specialist,
gebruik nu moment sleutel.
01 okt 2012 21:58
Slagmoersleutel is ontwikkeld om dingen los te zetten ! Hij kan links en rechts draaien voor linkse en rechtse schroefdraad
02 okt 2012 22:25
lindemans schreef:Draad goed invetten zodat de moer soepeltjes loopt, en in een vloeiende beweging zonder haperen aantrekken tot de klik !
Schroefdraad en het vlak tussen dikke ring en boutkop moet vet zijn maar niet het conische deel van de ring welke tegen de velg aanligt.
130 Nm is niet shocking hoor, bij BMW M3 is het 120 met slag dunnere bouten.
03 okt 2012 17:47
Dank allen voor de reacties op mijn vraag. Natuurlijk is het beter om de bouten gewoon maar met een momentsleutel aan te draaien, maar gemak dient de mens.
Wissel nu al snel 3x per jaar van wielen (van gewone Michelins naar Pilot Cup en omgekeerd) en ook de Peugeot 207 zal wel weer om winterbanden gaan vragen
Maar hoe doen de Porsche dealers het dan? Gebruiken die niet gewoon een slagmoersleutel ondanks de nadelen die er aan kleven?
03 okt 2012 19:09
Je kunt best een slagmoersleutel gebruiken - om de boel los te draaien en de moeren er op te draaien ..
maar het laatste stukje (vast) altijd met de momentsleutel doen
03 okt 2012 19:26
Er zijn torsiestaven(doppen) te krijgen voor op de luchtsleutel. Lijkt mij voor een nieuwere met stalen bouten geen probleem, maar de eerdere types met de lichte zwarte moeren zijn een stuk kwetsbaarder. Deze haal ik dan ook niet los met de luchtsleutel.
03 okt 2012 19:52
Gaat niet (alleen) om de moeren, maar (zeer zeker ook) om de velg
03 okt 2012 21:05
Olaf schreef:Je kunt best een slagmoersleutel gebruiken - om de boel los te draaien en de moeren er op te draaien ..
maar het laatste stukje (vast) altijd met de momentsleutel doen
+1 niets aan toe te voegen
03 okt 2012 21:46
Momentsleutel is leuk voor thuis. Een beetje bedrijf gebruikt zoals Amethist al aangaf torsiestaven.
Zelfs hier op het eiland veelvuldig in gebruik
04 okt 2012 1:47
Als je een fatsoenlijke slagmoersleutel hebt is deze instelbaar, en kun je deze afhankelijk van wat je nodig hebt instellen (wel de eerste keer ff controleren met de momentsleutel)
04 okt 2012 22:24
heb ze in een fatsoenlijk bedrijf nog nooit finaal zien vastzetten met luchtsleutel - en ben er altijd bij
in de Carieb kom ik alleen op vakantie, zonder P.
04 okt 2012 23:39
Als je er weer bent geef maar een seintje.
Zullen we kijken of mijn wielen goed vastzitten
04 okt 2012 23:46
[Off Topic]
Carlos,
De 7de zijn er weer verkiezingen in Venezuela ... zou dat nog van invloed zijn (op de situatie) bij jullie daar
[/Off Topic]
05 okt 2012 0:25
Nee, is hier nauwelijks aandacht voor. Wij merken uberhaupt niet zo veel van Venezuela.
Eens per jaar roept er weer iemand dat Venezuela Curacao wil annexeren en dat de Amerikanen met vliegtuigen vanaf Curacao aan het spioneren zijn. Meer is het niet.
Onze eigen politieke soap is veel leuker!
22 okt 2012 11:56
Vandaag in de aanbieding? Is dit iets???
http://www.avao.nl/
22 okt 2012 14:16
Het belang van de momentsleutel is niet eens zozeer het moment (tuurlijk moeten je wielen wel goed vast zitten), het gaat er vooral om dat alle bouten even strak aangedraaid zijn. Als één bout vaster zit als een andere gaat de bout(en) die losser zit loslopen dan gaat de velg wrikken en dan....
Een luchttol zet een bout 'vast' met het riscico dat de volgende bout vaster of losser zit... (tenzij een momentafslag heeft). Te vast kan trouwens ook zeker resulteren in gescheurde velgen!
Kortom, gewoon lekker lui met de luchtol op standje 1 naar ±50nM draaien en netjes aanhalen momentsleutel!
24 okt 2012 20:23
1287Nm: Werkelijk ideaal!!
, kun je 10 wielmoeren tegelijkertijd aantrekken
25 okt 2012 8:26
1287Nm???
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.