Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
01 okt 2012 21:46
Welke 993 rijder komt hier regelmatig met zijn of haar 993 en wil de informatie over het weggedrag met mij delen? (mag ook via pb).
Waarom deze vraag? Vind de wegligging van mijn 993 Targa in deze bochten niet prettig.Met een "leuke"snelheid voelt de 993 zwabberig aan. Er zitten nieuwe schokdempers onder,wagen is uitgelijnd en uitgewogen op standaard hoogte.Volgens een hier zeer goed bekend staand specialist mankeert er niets aan het onderstel en is dit een kwaal van de 993. Dit in combinatie met de staat van het wegdek zou de oorzaak zijn.
Zou Uw reactie zeer op prijs stellen.
Gr. Wim.
01 okt 2012 21:51
was het voor de nieuwe schokbrekers ook al zo ?
01 okt 2012 22:00
volgens een (andere?) bekend specialist is dit idd zo. Ook minder dan de 964 en zeker dan de boxster.
01 okt 2012 22:20
Was met de oude schokdempers ook zo.
Heb een 964 en ook een Boxster gehad,en dat onprettige gevoel in die bochten nooit gehad,maar misschien is de staat van het wegdek verslechterd
01 okt 2012 22:27
Denk dat dit een typisch 993 dingetje is; heb wel es gelezen dat het te maken heeft met de achterwielophanging. Die is echt anders dan bij de voorgangers (en Boxster). Snelle bochten met hobbelig wegdek en hij voelt wiebelig aan. Schijnt overigens niet gevaarlijk te zijn.
Misschien dat iemand hier nog een wat meer technische uitleg bij heeft?
01 okt 2012 22:33
Welke bocht bedoel je: van A27 naar A6 (richting Lelystad)? Die is met mijn 993 ook wel spannend gezien de hobbels
Met 150 km/h hou ik het daar wel voor gezien. Het begint dan toch wel enigzins gevaarlijk te deinen (maar de mijne zal over niet al te lange tijd ook wel toe zijn aan een nieuwe schokbrekers en uitwegen etc.).
Heb zelf geen P-vergelijkingsmateriaal maar met wat ik her en der gelezen en gehoord heb, is het zoeken in bochten met flinke hobbels gevolg van de "corrigerende" ophanging van de 993 (anders dan de 964).
01 okt 2012 22:50
Heb mijn 993 2S vorig jaar vierkant laten uitlijnen en begin van dit jaar van verse banden voorzien
Voor mijn gevoel de best sturende 911 ooit gehad, joh wat gaat dat ding strak over de weg
De vorige werden allemaal zo licht aan de voorkant bij hoge snelheiden, niet echt lekker
Zo zie je maar dat meningen heel erg verschillen
Ook met slecht weer voelt de dikke 911 ook goed aan en neem hem dan ook eerder mee
01 okt 2012 22:57
Na de 964 is het er allemaal niet echt beter op geworden
Ik hoop overigens wel dat ik op de leeftijd van Wim ook nog dit soort vragen stel.
Ik heb ooit tijdens een toerrit nog een stuk achter hem aan gereden en hij weet het gaspedaal nog prima te vinden
01 okt 2012 23:09
Voorheen deed mijn 993 nog wel eens een stapje opzij in een snelle bocht met hobbels. Sinds het nieuwe onderstel en uitlijnen ( tweede keer pas goed) kan ik echt erg hard door dit soort bochten. Geen moment onbalans of zwabberen.
Het lijkt wel alsof je met een 993 een beetje geluk moet hebben met uitlijnen, bij mij dus ook pas de tweede keer goed terwijl de aanpassingen volgens de monteur minimaal waren.
01 okt 2012 23:16
Ewout schreef:Ik hoop overigens wel dat ik op de leeftijd van Wim ook nog dit soort vragen stel.
Ik heb ooit tijdens een toerrit nog een stuk achter hem aan gereden en hij weet het gaspedaal nog prima te vinden
We veranderen niet allemaal in Priuspiloten als we ouder worden hoor
01 okt 2012 23:19
P-Track schreef:Het lijkt wel alsof je met een 993 een beetje geluk moet hebben met uitlijnen ...
't geluk dat de uitlijner er kaas van heeft gegeten - en het juiste gereedschap in huis heeft
01 okt 2012 23:33
barrie schreef:Welke bocht bedoel je: van A27 naar A6 (richting Lelystad)? Die is met mijn 993 ook wel spannend gezien de hobbels
Met 150 km/h hou ik het daar wel voor gezien. Het begint dan toch wel enigzins gevaarlijk te deinen (maar de mijne zal over niet al te lange tijd ook wel toe zijn aan een nieuwe schokbrekers en uitwegen etc.).
Heb zelf geen P-vergelijkingsmateriaal maar met wat ik her en der gelezen en gehoord heb, is het zoeken in bochten met flinke hobbels gevolg van de "corrigerende" ophanging van de 993 (anders dan de 964).
Dan dender je lekker door
Ik heb daar wel eens een golfje OP de linker vangrail zien balanceren. ALLE VIER DE WIELEN IN DE LUCHT! Zo hard is het mij nog niet gelukt, al is de bocht nu na de aanpassingen wel iets minder onstabiel, maar die ene hobbel yippie
02 okt 2012 8:07
Wim, ik heb in die bocht met meerdere 993's de zelfde ervaring. De eerste keer werd ik er zelfs behoorlijk door verrast.
02 okt 2012 9:10
Wen er mar aan want alle 993' en zijn wat wiebelige in bochten met hobbels, ook waarvan mensen zeggen dat dat niet zo is......
De achterophanging stuurt namelijk bij in en uitveren. Dit wordt meer naarmate de uitslag groter is. Goede uitlijning is natuurlijk belangrijk, het is echter een intrinsieke eigenschap van de ophanging. Wat je er voor terug krijgt is dat een 993 minder gevoelig is voor onder/overstuur reacties. Bij gas los in snelle bochten sturen de achterwielen de achterkant van de wagen niet naar buiten (zoals 964) maar naar binnen.
En die bocht van a6 naar a27, inderdaad hele vervelende bobbels die met alle wagens waarin gereden heb lastig zijn. Al doet een Cayman die wel veeeeeel strakker dan een 993.
02 okt 2012 10:21
Iedereen bedankt voor de input
@Barrie: Bocht richting Utrecht is erger dan bocht richting Lelystad.
@Ewout:
@Olaf: Vertrouw Robert Visser wel.
@Henk: Ik ook.
@Peter: Zal eraan proberen te wennen,anders terug naar 964 cabrio.
02 okt 2012 10:53
Welke schokdempers (en veren) heb je eronder?
Die van mij (993C2) ging iets verlaagd en met bilstein HDs als een scheermes de bocht om. En ook nog prima comfortabel.
02 okt 2012 10:56
MarkS schreef:Welke schokdempers (en veren) heb je eronder?
Die van mij (993C2) ging iets verlaagd en met bilstein HDs als een scheermes de bocht om. En ook nog prima comfortabel.
Dito
02 okt 2012 11:24
Bilstein F4-VE3-4693-H2 voor en F4-BE5-6131-H2 achter,met de originele veren.De rijhoogte kan met deze veren voor niet meer verlaagd worden ( einde schroefdraad).
02 okt 2012 11:47
molen934 schreef:MarkS schreef:Welke schokdempers (en veren) heb je eronder?
Die van mij (993C2) ging iets verlaagd en met bilstein HDs als een scheermes de bocht om. En ook nog prima comfortabel.
Dito
Blijft mooi!
02 okt 2012 11:50
MarkS schreef:Welke schokdempers (en veren) heb je eronder?
Die van mij (993C2) ging iets verlaagd en met bilstein HDs als een scheermes de bocht om. En ook nog prima comfortabel.
Mijne ook
02 okt 2012 12:08
Ik herken dit gedrag van de 993 wel, auto twee keer laten uitlijnen en wegen, nog geen verbetering. Na lang zoek werk komt dan het verlossende antwoord: de auto is voorzien van Billstein PSS9 schokbrekers en dus behoorlijk verlaagd (tevens 18" velgen). Blijkbaar zijn de instel mogelijkheden met de standaard draagarmen en excenterbouten te beperkt om bijvoorbeeld een goede camber afstelling te krijgen. Ik heb nu alle 3 (aan elke kant) de armpjes vervangen door producten van Rennline, deze kunnen de instellingen wel aan als je 993 is verlaagd. Verder komen er ook nog "solid sub frame mounts" onder. Deze zorgen ervoor dat de achter ophanging ook wat minder zweverig wordt. Laat je specialist maar eens een bandenijzer tussen de oude rubber bus zetten en het chassis...je zult zien dat oude rubbers echt niet het eeuwige leven hebben. Zodra eerder genoemde onderdelen binnen zijn en gemonteerd laat ik weten wat de ervaringen zijn.
02 okt 2012 12:31
Taatjen schreef:Bilstein F4-VE3-4693-H2 voor en F4-BE5-6131-H2 achter,met de originele veren.De rijhoogte kan met deze veren voor niet meer verlaagd worden ( einde schroefdraad).
Gebruikelijke upgrade zijn de bilstein HD = B6 dempers. Op basis van de type nummers kan ik niet achterhalen welke dempers dit zijn, iemand anders vast wel. Zo te horen zijn de voordempers in ieder geval zonder extra schroefdraad. Combinatie van de bilstein HD / B6 dempers met de originele (niet sport) veren wordt volgens mij ook niet zo veel gedaan.
Gert (Carnewal) is in ieder geval erg goed op de hoogte van ophanging 993 icm bilstein. Je zou hem eens kunnen mailen / bellen.
02 okt 2012 13:06
Bilstein via Carnewal en montage+afstelling/uitweging door Peter van Dilsen, P&P, Roggel.
Auto stuurt snaarstrak. P&P heeft race-ervaring en weet wel hoe je een 993 moet aanpakken.
Joost993 heeft de 993 nu.
Vraag hem eens naar zijn ervaringen.
02 okt 2012 15:12
MarkS schreef:Taatjen schreef:Bilstein F4-VE3-4693-H2 voor en F4-BE5-6131-H2 achter,met de originele veren.De rijhoogte kan met deze veren voor niet meer verlaagd worden ( einde schroefdraad).
Gebruikelijke upgrade zijn de bilstein HD = B6 dempers. Op basis van de type nummers kan ik niet achterhalen welke dempers dit zijn, iemand anders vast wel. Zo te horen zijn de voordempers in ieder geval zonder extra schroefdraad. Combinatie van de bilstein HD / B6 dempers met de originele (niet sport) veren wordt volgens mij ook niet zo veel gedaan.
Gert (Carnewal) is in ieder geval erg goed op de hoogte van ophanging 993 icm bilstein. Je zou hem eens kunnen mailen / bellen.
De lange code staat inderdaad voor B6 schokdempers kom ik net achter
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.