jurriec schreef:origineel is het volgens mij ET50 voor en ET65 achter.
zal je voor lief moeten nemen dat ze in je wielkast vallen of spacers gebruiken.
't is andersom Jurrie
Hoe hoger de ET waarde - hoe verder het midden van de velg naar binnen valt
Als je met originele 10 J's een ET van 65 mm voert - en nu een velg van 10 J met ET 56 gaat voeren - komt het midden van de velg 9 mm verder naar buiten
Waarom relateer ik aan het midden van de velg
Omdat je dan ook het rekensommetje kan maken met een velg van bijv. 9,5 J of 11 J
De J maat is minstens zo belangrijk als de juiste ET waarde.
Origineel is (voor zover ik het even snel heb kunnen vinden) 8J x18 ET50 en 11J x18 ET 45
Als je de verhalen leest kan je op de 996 T met 8J
voor ET 50 tot ET 35 kwijt of 8.5J ET 40
Bandbreedte 225 tot 245
zorg wel dat de hoogte (omtrek) voor en achter gelijk zijn - dit i.v.m. je 4WD.
Achter: 11J ET 45 tot ET 25 (295-315) en zelfs 12J met ET 45 tot ET 38 (315)
Voor wielen:
-8,5 x 19
-et 40
Achter wielen:
-10,5 x 19
-et 56
De voorvelgen gaan wss wel goed passen - achter is even een rekensommetje:
ET 56 - de velg valt daarmee 11 mm verder naar binnen
Ook heb je 1/2" minder - zeggen 12 mm - dat is 6 mm per kant.
De buitenzijde van de velg valt daarmee 17 mm verder naar binnen (de binnenzijde 5 mm).
Die 17 mm kan je compenseren met een spacer -
welke ik helaas (voor jou) gisteren heb verkocht