Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
01 nov 2012 10:15
Als ik semi slicks onder mijn 993 turbo wil monteren, zijn er dan nog modificaties nodig om bijvoorbeeld draagarmen oid te verstevigen? Of wellicht andere verstevigingen nodig?
Groeten Michiel
01 nov 2012 10:25
Voor dagelijks gebruik?
01 nov 2012 10:29
Semi slicks voor dagelijks gebruik????
Wie koopt er nou semi slicks voor dagelijks gebruik?
(tenzei het standaard onder de auto gemonteerd wordt, maar dan is de vraag overbodig die ik stel
)
Antwoord op je vraag is dus: nee.
Groeten Michiel
01 nov 2012 11:36
Vind je reactie wat raar en snap de vraag heel goed.
Ook mijn gedachte was,
Geen verandering nodig maar iemand die dat vraagt is die wel instaat
Om het maximale uit de straat banden te halen.
Je zou niet de eerste zijn die klaagt over gebrek aan grip door dat die gewoon niet kan rijden
01 nov 2012 12:45
Noodzakelijk, nee.....wenselijk, misschien:
Banden met meer grip zoals de semi-slicks die jij beoogt hebben een uitvergrotende werking op wekere rubber-delen in de ophanging die af fabriek zijn gemonteerd om NVH (noise vibration harshness) tegen te gaan.
De draagarmen zijn allen beproefd in racerij en kunnen het krachtenspel zeker aan. De standaard draagarmrubbers en veerpoot'lagers' krijgen meer voor hun kiezen en zullen meer flexen, dit levert (voor een snaarstrak weggegedrag) ongewenste veranderingen in wielgeometrie op.
In die combinatie zullen semi-slicks ongetwijfeld hogere bochtsnelheid geven, maar of de handling echt lekker is blijft te bezien (heel persoonlijk) en zul je proefondervindelijk moeten uitvinden.
Bijkomstigheid van de hogere mechanische grip is extra body roll in bochten, en duiken tijdens remmen hoewel dit laatste door de gewichtsverdeling in de 911 niet echt een factor is. Stijvere veren en bijbehorend demperkenveld zal je auto zeker ook 'beter' passen....
Zo zie je, alles aan een auto is een compromis.....de vraag is alleen welk compromis past jou het beste en dat is a) heel persoonlijk en b) eveneens afhankelijk van beoogd gebruik.
Hoewel moderne semi slicks veel beter zijn in de regen dan banden van een jaar of 5 geleden, blijft inzet voor dagelijks gebruik tricky....vooral bij koud weer en gebrek aan temperatuur in de banden. Ook is het grensgebied veel smaller dan een straatband en kondigt zich lang niet zo niet ruim van te voren aan...
Food for thought?
Laatst bijgewerkt door
964HP op 01 nov 2012 19:53, in totaal 1 keer bewerkt.
01 nov 2012 13:44
@ Rob: Tja, ik ben geen Schumacher, uiteraard niet, maar ik kan wel aardig rijden, en ik haal zeker niet het maximale uit mn straatbanden, maar ik wil de semi's graag een keer proberen, gewoon eens kijken hoe dat rijdt tijdens circuituitjes.
En dan krijg je uiteraard toch andere krachten op de auto als je hogere bochtensnelheden haalt.
@ 964HP: Ik heb geen standaard onderstel, maar een Bilstein PSS10 (icm een veerpootburg). Ik heb al aardig geexperimenteerd met de instellingen daar van, dat zal nu wel weer anders worden met het monteren van semi's. Draagarmrubbers zijn wel standaard.
Regenrijden is niet de bedoeling, maar kan natuurlijk altijd gebeuren, bedoeling is dan wel dat het gas er af gaat. Wat je zegt het is idd food for thought.
Bedankt in ieder geval voor je antwoord.
Groeten Michiel
01 nov 2012 13:50
lees eens de handleiding er op na, bij banden
in die van mij staat dat semi slicks wel ok zijn, maar slicks niet, bijv.
01 nov 2012 14:05
Michiel, je hebt op straat niets aan semi's, en met ons klimaat zelfs gevaarlijk. Op het circuit daarentegen kan je echt veeeeel later in de remmen, en, als ze op temperatuur zijn uiteraard, een veel hogere bochtensnelheid behalen. Dat is soms wel frustrerend als je goed rijdt, en je wordt ingehaald door iemand die ze wel heeft, en misschien wel minder goed kan rijden. Als je alleen op het circuit zou rijden voor af en toe fun, zeg 1x per jaar: niet doen. Maar het staat wel mooi
(schaf een stel cup2's aan en hou die set er gewoon bij!)
01 nov 2012 15:17
...zou in november eerder aan winterbanden denken!
Wel gaaf denk ik, have fun, dat is het belangrijkste!
01 nov 2012 15:41
Dan zou ik voor een extra set gaan
Voor de circuit dagen die er onder.
Kan mij trouwens prima voorstellen dat je
Dat wel eens zou willen proberen, en hoervoor dan geen aanpassingen nodig
01 nov 2012 15:50
steef schreef:
(schaf een stel cup2's aan en hou die set er gewoon bij!)
op 993 TT past geen 17 inch
01 nov 2012 15:53
Extra set heb ik aan zitten denken, maar dan wil ik wel een Hohlspeichen set, anders wordt het allemaal weer zo zwaar......
En zo'n setje is toch relatief kostbaar voor zo maar erbij......
Anyway, bedankt allemaal voor de reakties!
Groeten Michiel
01 nov 2012 15:54
Uiteraard 18 inch!
01 nov 2012 16:22
Wat ben jij scherp momenteel, Mike
01 nov 2012 17:16
michiel C schreef:maar dan wil ik wel een Hohlspeichen set, anders wordt het allemaal weer zo zwaar......
Ik lees wat je schrijft. Maar als je semi-slicks onder een (min of meer) standaard 993 gaat leggen, zou het gewichtsverschil tussen een setje gewone velgen vs holspaak velgen dan zo'n enorm merkbaar verschil maken? Is een vraag, heb zelf nl geen idee.
01 nov 2012 17:21
voor het gevoel een groot verschil horn
in werkelijkheid ~ 2,5 kg x 4 = onafgeveerd gewicht
01 nov 2012 17:26
oke, dank. Weer wat geleerd.
01 nov 2012 18:01
kzou lkkr eerst een setje lenen als je kunt ! voordatje weer holspeichen en slicks aanschaft voor x aantal euries
als het dan achteraf niks blijkt te zijn dan scheelt dat weer
.
01 nov 2012 18:30
Olaf Manthey (interview in Porsche Scene Live) hanteert de stelregel dat iedere kilo besparing in wielgewicht het dynamische equivalent is van 6 kg voertuiggewicht.
Als je het verschil merkt tussen een lege en een volle tank, of rijden met vs. zonder bijrijder, dan zul je zeker ook 10 kg verschil in velgen merken. Gewicht van banden speelt natuurlijk ook een wezenlijke rol, zeker vanwege het feit dat des te verder massa verwijderd is van het draaipunt des te meer vermogen het accellereren ervan opslokt.
Op tirerack.com kun je de meeste bandengewichten terugvinden. Scheelt soms wel 1.5kg per merk, mijn Michelin PS2's zijn lekker licht. Gaat niet zo heel lang meer duren voordat kevlar banden op de markt komen die nog eens vele kilo's lichter zijn dan staalkarkasbanden
Of zoals Colin Chapman zei: "to add speed, add lightness"
Laatst bijgewerkt door
964HP op 01 nov 2012 19:53, in totaal 1 keer bewerkt.
01 nov 2012 19:41
klopt!
vond proefrit in een Lotus Elise leuk, maar ook wel een lege, kale auto
en bedoel dan niet gemis van een airco of zo
01 nov 2012 21:32
Michiel,
Gewoon extra setje velgen met semi's halen.... Je rijdt niet op de grens en daarmee is de belasting van je ophanging een stuk minder. Maar be prepared: als je daar eenmaal aan gewend bent op de Ring dan wil je niet meer terug (been there, done that
) aangezien de band veel meer vertrouwen geeft dan een normale straatband.
Paskal
02 nov 2012 0:03
Ik heb geen semislicks onder mijn 964 gehad, maar wel op trackdays met mijn E30 M3 gereden met gewone banden (bridgestone pp s03) en sportievere banden (toyo r1r, weinig profiel, nog wel iets meer straat capable dan de 888). Ik vond het een enorm verschil, met name dat de toyo r1r zich veel beter hield naarmate de banden warmer werden. Wil je op een trackday van je rijkunsten genieten, dan zou ik zeker iets als de toyo r1r of gelijkwaardig willen. Of dat is wat je bedoelt met semislicks weet ik niet. Nog grippier zou ik met een standaard auto niet doen omdat dan idd de balans tussen bandengrip en je flex in je onderstel verloren raakt. Maar met banden die wat meer temperatuurbestendig zijn, geniet je meer op een trackday. Op de openbare weg heb je er niets aan want je krijgt op de openbare weg toch geen temperatuur "in je banden". Misschien dat banden met een grippier rubbersamenstelling ook bij lage temperaturen op de openbare weg wel weer lekker aanvoelen, maar op een trackday gaat het volgens mij meer om hoe ze met hogere temperaturen omgaan.
04 nov 2012 13:04
Heb een seizoen op toyo s gereden, r888, ging prima, alleen bij echt kouder weer werden ze pas link...tweede setje dus aan te raden als je het hele jaar door de porker gebruikt, en koop dan de lichtste en sterkste velg....
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.