Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
02 jan 2013 11:23
Ik overweeg voor dit jaar een setje 18" turbo velgen voor op mijn Targa. Ik vraag me af of je in de praktijk het verschil tussen Hohlspeichen en normale velgen gaat merken? Ik begrijp de theoretische voordelen van een lage onafgeveerde massa, maar ik ben benieuwd of er iemand het verschil zelf heeft evaren. Het prijsverschil tussen de twee varianten is behoorlijk en ik vraag mij af of wat de plussen en minnen zijn.
Thx.
02 jan 2013 12:04
Heb zelf het verschil met lichtere velgen ervaringen onder verschillende wagens.
Dus niet zozeer wel/geen holle spaken maar wel velgen die 2-5kg lichter zijn dan andere.
Auto stuurt beter/lichter, remt beter en accelereert sneller.
Met remmen merk je bijv. dat hij eerder in de ABS gaat, het kost de remmen minder moeite om de lichtere wielen af te remmen.
Slijtage van blokken/schijven is dus ook minder.
Om bovenstaande redenen ben ik tevens op zoek naar een licht zomersetje voor onder mijn S4.
Jean-Pierre
02 jan 2013 13:30
Heb de overstap op mij oude 993 C4 ook naar Hohlspeichen gemaakt destijds.
Vond het bij "gewoon"gebruik van de auto niet echt merkbaar, maar bij circuitgebruik wel degelijk.
Onafgeveerd gewicht is lager met de reeds boven genoemde voordelen.
Bovendien ging ik met de voorbanden een tandje breder, dat deed het onderstuur op het circuit ook drastisch verminderen.
Als je dit doet, raad ik je wel aan de optionele versteviging aan de vooras te (laten) monteren, kost niet de wereld.
Groeten Michiel