Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
03 feb 2013 23:33
wie heeft er ervaring met de poybronze elephantracing bussen
voor de voor en achter draagarm.
Ik heb wel al een setje besteld.
04 feb 2013 2:22
Via google wel het nodige over opgezocht ooit.
Theorie is leuk, maar het probleem is mi dat de lagers van de draagarmen steeds op 1 plaats belast worden en daar inslaan. Bronzen bussen zijn prima voor belasting van (sneller) roterende delen, maar bij statische belasting gaan ze lokaal vervormen, waardoor ze dan gaan "plakken". Dergelijke wrijving zorgt ervoor dat het draaipunt vast blijft zitten bij geringe krachtveranderingen. Dat is niet goed omdat de draagarm bij geringe krachten vast op zn plek blijft zitten, terwijl ze juist moeten bewegen bij ook maarde geringste krachtveranderingen (nieuwe en goed gesmeerde zullen dat ook perfect doen).
Het mooie van de rubber lagers is dat de bewegingen geheel worden opgevangen door vervorming van het rubber. Als het goed is zit het rubber vast op de bus die op de torsiestaaf wordt geschoven, het is een misverstand dat dit hier moet glijden. Hetzelfde geldt voor de buitenring van het rubberlager. Op die manier zal iedere krachtberandering ook tot een verdraaiing zorgen van het lager, zoals het hoort.
Ik moet die draaipunten ook gaan "doen" omdat de rubbers zijn doorgezakt na 24 jaar, maar ik ga om die reden toch weer voor de rubbers....
Maar goed het is op basis van mijn technische visie hierop, en wat. Ik erover gelezen heb her en der.
Praktijkervaring heb ik er niet mee.
04 feb 2013 3:06
lindemans schreef:Praktijkervaring heb ik er niet mee.
precies...
04 feb 2013 14:41
Is wel een veel besproken issue van anderen die wel praktijk ervaring hebben.
Ik kan het met mn technische achtergrond ook goed onderbouwen vandaar mijn reaktie en keuze om het bij rubber te houden. Als iets killing is in ophanging dan is het wrijving, wat dat betreft hebben die bussen veel onderhoud nodig. Voor racing misschien geen probleem omdat je dan toch vaak aan de auto sleutelt, voor gewoon straatgebruik is het m.i. Veel gedoe. Over de Elephant Racing rubbers zijn wel heel goede berichten.
Jeroen wel - en dus andere - praktijkervaringen ?
Maar je hebt gelijk, er wordt in de posting naar ervaringen gevraagd, dus sorry dat ik mijn ideeen hierover deel
04 feb 2013 18:32
lindemans schreef:...Ik kan het met mn technische achtergrond ook goed onderbouwen...
Net zoiets als statistiek... je kan altijd wel een bepaalde kant op redeneren...
...Als iets killing is in ophanging dan is het wrijving...
Inderdaad, daarom dus GEEN rubber
Met de Elephant bussen kan je je draagarm met 1 vinger op en neer bewegen. Probeer dat maar eens met je rubber bussen
...wat dat betreft hebben die bussen veel onderhoud nodig...
Effe een rondje met de vetspuit. Klusje van 5 minuten.
Jeroen wel - en dus andere - praktijkervaringen ?
Anno 2003
(eens kijken wie de fout in de foto ziet
)
meer hier:
http://www.9gear.nl/gallery/projects/red/susp/65't werkt gewoon goed. maar voor een huis-tuin-keuken-en-straat auto is het idd. wel overkill...
04 feb 2013 19:00
Jeroen914 schreef:(eens kijken wie de fout in de foto ziet
)
Zoals de vetnippel zit,krijg je de vetspuit er niet op als de zaak gemonteerd is
04 feb 2013 19:09
De smeernippel zit goed, en kan je ook prima bij zo...
04 feb 2013 19:13
de boutjes en moeren ziten verkeerd om
zo zit de moer tussen de plaat en de carroserie en die horen aan de buitenzijde
en die twee platen wisselen omruilen
snapt iemand het nog wat ik bedoel
04 feb 2013 19:34
Ja hoor Rob!!
En volgens mij heb je gelijk...
04 feb 2013 19:52
de veerplaat zit idd verkeerd om... had alles ff vlug in elkaar gezet voor de foto
04 feb 2013 22:04
Ik ben er niet enthousiast over. Zowel voor als achter binnen korte tijd (een paar duizend km) kraken en piepen, ondanks voldoende smering en goede montage. Ik heb er over gesproken met Chuck van Elephant Racing en we zijn samen tot de conclusie gekomen dat ze minder geschikt zijn voor gebruik op slecht wegdek of onverhard. Ik ben dus terug naar rubber. Bij voornamelijk snelweg km's zullen ze waarschijnlijk prima voldoen.
04 feb 2013 22:24
Nieuw gemonteerd loppt het ongetwijfeld als een zonnetje, ik ben erg benieuwd hoe die bussen zijn na 10.000 km stuiteren. De manier van toepassen gaat geheel tegen de eigenschappen van lagerbussen in.
Rubberlagers werken wel enigszins als een veer, maar dat is iets heel anders dan wrijving.
05 feb 2013 0:04
lindemans schreef:Rubberlagers werken wel enigszins als een veer, maar dat is iets heel anders dan wrijving.
05 feb 2013 10:34
Bij mij zagen ze er na een paar duizend km zo uit. Bij montage was alles goed gangbaar (de draagarmen vallen onder eigen gewicht etc, gemonteerd met zero friction mounts) maar al snel had ik in toenemende mate last van kraken. Bij demontage bleek dat de lagers niet goed gangbaar waren en dat het vet was vervuild met stof/zand. Ik heb daarom toch maar weer gekozen voor rubber. Ik merk daar geen nadeel in wegligging door en als bijkomend voordeel is het ook nog eens onderhoudsvrij.
https://www.dropbox.com/s/hf2mpniijy92nv4/wear%20outer%20front.jpghttps://www.dropbox.com/s/a3vwip67i3nqfpt/DSC_2815.jpghttps://www.dropbox.com/s/bo0lcql7hzt66vv/DSC_2806.jpg
05 feb 2013 12:35
Verbazingwekkend hoe weinig aandacht er altijd is voor het onderhoud van de achterbrug. Bij alle Porsches & Kevers ouder dan 15 jaar heb ik ze altijd vervangen en het resultaat is een veel strakker rijdende auto. Ik heb nooit polyurethaan bussen of bronzen bussen gemonteerd omdat de rubbers af fabriek gewoon goed hun werk doen. Voordat ze er in gaan zet ik ze wel flink in de talkpoeder.
Bedenk dat dit feitelijk silentblocks zijn die alle rem-, acceleratie- en veerkrachten van de auto opvangen en je begrijpt hoe belangrijk deze rubbers zijn. Bedenk dan ook dat alle silentblocks die er in de rest van de auto aanwezig zijn na 15 jaar soms wel al eens twee keer zijn vervangen.
05 feb 2013 13:28
Iemand ervaring met vergelijkbare bussen van Rebel Racing? Zien er (net als ER) wel kwaliteitsvolle producten uit maar zelf geen ervaring mee.
05 feb 2013 14:22
peterfrans schreef:Bij mij zagen ze er na een paar duizend km zo uit.
Zo heb ik ze in al de jaren dat ze op de markt zijn nog nooit gezien
05 feb 2013 14:40
Jeroen914 schreef:lindemans schreef:Rubberlagers werken wel enigszins als een veer, maar dat is iets heel anders dan wrijving.
Het rubberlager dat aan de buitenring en binnenring gefixeerd zit, werkt als een spriraalveer.
Je moet een kracht uitoefenen om de draagarm te verdraaien om het draaipunt, dat is vergelijkbaar met de spiraalveer in een mechanisch horloge. Maar in ieder geval veroorzaakt elke, ook geringe, krachtsverandering wel een beweging.
Bij wrijving (bijvoorbeeld een lagerbus die door wrijving te veel aan de as "plakt" die er in steekt) heb je het probleem dat er een bepaalde kracht nodig is om het uberhaupt in beweging te krijgen. Anders gezegd: bij geringe veranderingen van belasting de ene kant op of andere kant op, blijft de draaiverbinding vast zitten. Daar zit het probleem. Een wielophanging die te veel wrijving op het draaipunt heeft gaat stuiteren omdat die bij geringe krachten een vaste verbinding blijft, en de voertuigbeweging uitsluitend wordt opgevangen door de luchtvering van de banden.
Je kun wel head-bangen Jeroen maar met ongeveer 4VWO natuurkunde zou dit te volgen moeten zijn.
Ik pretendeer zelf in ieder geval in Delft genoeg te hebben opgelet ...
@roondejong: helemaal eens !
Je ziet wel vaker de neiging om bij versleten delen naar totaal andere oplossingen te grijpen voor het probleem.
Een rammelende wielophanging door uitgelubberde rubbers is perfect op de lossen door het monteren van nieuwe niet uitgelubberde rubbers
Die van mij zijn helemaal doorgezakt en moeten er nodig onderuit, de bus aan de veerplaat waar de torsiestaaf in zit, loopt al tegen de metalen afdekplaat van het rubberlager.
Laatst bijgewerkt door
lindemans op 05 feb 2013 14:48, in totaal 1 keer bewerkt.
05 feb 2013 14:44
Het lijkt inderdaad vrij a-typische slijtage te zijn, zeker met dat beperkte aantal km's. Het heeft waarschijnlijk te maken met wegdek. Veel van die km's was over zeer slecht wegdek en onverhard. Ik denk dat de ER bushings prima werken bij veel snelweg km's of circuit, maar voor klassieker rally is het dus wat minder geschikt. Ik werd tijdens de laatste rally met ER spullen gek van het gekraak en iedere ochtend onder de auto liggen om alles door te smeren is ook niet echt relaxed. Het schoot dus volledig zijn doel voorbij.
We dachten eerst nog dat de oorzaak zou kunnen liggen in het gebruikte vet, maar dat lijkt het niet te zijn (Molykote BR-2 plus).
Indien de auto normaal gebruikt wordt zie ik weinig voordeel in polybronze, een nieuw setje rubber zou dan mijn keuze zijn. Voor degene die het laatste beetje uit zijn ophanging wil halen voor het circuit is het misschien wel een goede keuze. Voor klassieker rally is het ongeschikt.
05 feb 2013 14:58
peterfrans schreef:Het lijkt inderdaad vrij a-typische slijtage te zijn, zeker met dat beperkte aantal km's. Het heeft waarschijnlijk te maken met wegdek. Veel van die km's was over zeer slecht wegdek en onverhard. Ik denk dat de ER bushings prima werken bij veel snelweg km's of circuit, maar voor klassieker rally is het dus wat minder geschikt. Ik werd tijdens de laatste rally met ER spullen gek van het gekraak en iedere ochtend onder de auto liggen om alles door te smeren is ook niet echt relaxed. Het schoot dus volledig zijn doel voorbij.
We dachten eerst nog dat de oorzaak zou kunnen liggen in het gebruikte vet, maar dat lijkt het niet te zijn (Molykote BR-2 plus).
Indien de auto normaal gebruikt wordt zie ik weinig voordeel in polybronze, een nieuw setje rubber zou dan mijn keuze zijn. Voor degene die het laatste beetje uit zijn ophanging wil halen voor het circuit is het misschien wel een goede keuze. Voor klassieker rally is het ongeschikt.
Dat probeerde ik ook uit te leggen: dit soort lagers zijn uitstekend voor belastingen van delen die permanent draaien. Bij permanente statische belasting op 1 plek gaan ze inslaan / vervormen, zijn ze niet meer rond en gaan ze dus vast zitten. Piepen en kraken is een teken daarvan.
Om precies die reden was het bijvoorbeeld bij transport van vliegtuigmotoren over de weg noodzakelijk om de assen in permanente rotatie te houden om schade door statische belasting tijdens transport te voorkomen...
05 feb 2013 15:07
lindemans schreef:Ik pretendeer zelf in ieder geval in Delft genoeg te hebben opgelet ...
Als jij hier dood leuk gaat zitten beweren dat de verende werking van een rubber geen wrijving is, heb ik daar zo m'n twijfels bij.
05 feb 2013 15:38
Misschien kan wikipedia je helpen met het verschil tussen vering en (statische) wrijving.
Statische wrijving en stugge vering worden vaker, geheel ten onrechte, als hetzelfde gezien.
In een veer treedt wel wrijving op als deze in/uitveert, maar dat is een dynamische wrijving.
05 feb 2013 17:25
Hoe je het wendt of keert, het blijft wrijving en de enige wrijving die je in je wielophanging wilt hebben is die van de vering en schokdemper en niet op de div. scharnier punten.
05 feb 2013 17:41
Jeroen914 schreef:Hoe je het wendt of keert, het blijft wrijving en de enige wrijving die je in je wielophanging wilt hebben is die van de vering en schokdemper en niet op de div. scharnier punten.
Ik denk dat het punt van lindemans is dat het rubber precies zo werkt als de torsiestaaf, terwijl door stiction van het polybronze lager de vering juist tegengewerkt wordt.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.