Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

koppeling zwaar?

03 apr 2005 23:33

hallo allemaal.

ff een technisch vraagje,vandaag eindelijk een serieus grote rit gemaakt met dit mooie weer :D de p rijdt perfect,maar wat mij opvalt dat is dat de koppeling behoorlijk zwaar gaat en dat je een aardig lam voetje krijgt als je voor een stoplicht staat hij pakt ook heel ;bruusk; op vindt ik.is dit normaal? bij dit type en moet ik er aan wennen of moet ik alvast maar een nieuwe koppelingsset bestellen.ik heb geen vergelijkingsmateriaal.misschien heeft iemand hier ook ervaring mee
bedankt alvast :ba:

04 apr 2005 9:22

Inderdaad, gewoon vernieuwen en liefst niet te lang wachten.

04 apr 2005 11:57

molen934 schreef:Inderdaad, gewoon vernieuwen en liefst niet te lang wachten.


Nou... dat hangt er vanaf wat je "zwaar" vindt. 911'en uit jouw bouwjaar (met 915 bak), en trouwens ook nog steeds met de latere G50 bak, zoals in de mijne, staan nou niet wat je noemt bekend om de verderlichte kopplingen... Maw: een beetje trappen hoort erbij.

04 apr 2005 11:59

beperkte ervaring weliswaar; maar vind een koppeling in een porsche een stuk zwaarder gaan dan die in een standaard familiebak

laat een ervaringsdeskundige eens in die van jou rijden zou ik zeggen

04 apr 2005 12:26

De koppeling mag iets zwaarder gaan als een doorsnee auto maar zeker niet te zwaar!
Rijd 911 vanaf 1983 en heb altijd een hekel aan een zware koppeling gehad, en liet hem op tijd vernieuwen en je bent er voor jaren weer vanaf.
Ook is het zéér slecht voor de versnellingsbak wanneer de koppeling niet naar behoren werkt.
Bezit nu een 993 S 2 en de koppeling gaat net zo licht als van mijn BMW!

04 apr 2005 12:46

molen934 schreef:De koppeling mag iets zwaarder gaan als een doorsnee auto maar zeker niet te zwaar!
Rijd 911 vanaf 1983 en heb altijd een hekel aan een zware koppeling gehad, en liet hem op tijd vernieuwen en je bent er voor jaren weer vanaf.
Ook is het zéér slecht voor de versnellingsbak wanneer de koppeling niet naar behoren werkt.
Bezit nu een 993 S 2 en de koppeling gaat net zo licht als van mijn BMW!


inderdaad dat is ook mijn mening,ik was er al bang voor dat het einde nabij was van me koppeling,ik had gehoopt dat hij het nog een poosje vol zou houden aangezien ik alleen zomers met de auto rijdt.

04 apr 2005 14:29

Mijn ene kuit is heel wat steviger dan de andere ... :wink: :wink:

De eerste weken na de 928GTS, had ik vaak kramp !!

Cool man.

04 apr 2005 19:56

Voordat je de zaak opentrekt: check eerst of het zwaar bedienen van je koppeling en het moeilijk doseren niet komt door een slechte koppelingskabel of draaipunten in de bediening van de koppeling.

Dit kun je checken als volgt (lastig uit te leggen maar ik zal het proberen):

Trap je pedaal bv halverwege in en hou 'm daar vast op de plaats.
Ook al gaat de koppeling zwaar in de zin dat dat veel kracht kost, een kleine verandering in de kracht die je uitoefent moet je voelen in een beweging van je pedaal (iets harder trappen dan trap je'm verder in, iets minder trappen dan komt ie direct wat omhoog).
Is dat niet het geval en blijft het pedaal op dezelfde plaats "plakken" ook als je iets meer of minder kracht uitoefent, dan zit er veel wrijving in de overbrenging; bijvoorbeeld door een zwaar lopende kabel. Dit probleem dan eerst verhelpen.

Blijft de zaak niet plakken zoals omschreven dat zit het echt in de koppeling zelf.

Zowel de oudere 3.2 als de nieuwere met hydraulische bediening moeten goed soepel kunnen lopen kwa koppeling, weliswaar met iets meer kracht dan een Peugeot 206 of zo maar ook niet "vrouwonvriendelijk zwaar".

04 apr 2005 21:23

lindemans schreef:Voordat je de zaak opentrekt: check eerst of het zwaar bedienen van je koppeling en het moeilijk doseren niet komt door een slechte koppelingskabel of draaipunten in de bediening van de koppeling.

Dit kun je checken als volgt (lastig uit te leggen maar ik zal het proberen):

Trap je pedaal bv halverwege in en hou 'm daar vast op de plaats.
Ook al gaat de koppeling zwaar in de zin dat dat veel kracht kost, een kleine verandering in de kracht die je uitoefent moet je voelen in een beweging van je pedaal (iets harder trappen dan trap je'm verder in, iets minder trappen dan komt ie direct wat omhoog).
Is dat niet het geval en blijft het pedaal op dezelfde plaats "plakken" ook als je iets meer of minder kracht uitoefent, dan zit er veel wrijving in de overbrenging; bijvoorbeeld door een zwaar lopende kabel. Dit probleem dan eerst verhelpen.

Blijft de zaak niet plakken zoals omschreven dat zit het echt in de koppeling zelf.

Zowel de oudere 3.2 als de nieuwere met hydraulische bediening moeten goed soepel kunnen lopen kwa koppeling, weliswaar met iets meer kracht dan een Peugeot 206 of zo maar ook niet "vrouwonvriendelijk zwaar".


bedankt lindemans
ik ga deze procedure wel even controleren,het kan inderdaad wel de overbrenging zijn,mijn auto heeft al de nodige km,s gereden.
ik laat wel ff weten of dit het probleem is :roll:

10 apr 2005 0:55

Ruud,
Laat nog effe weten wat je bevindingen zijn...

10 apr 2005 10:34

ik heb de overbrengingen en kabel gecheckt,maar daar is niets op aan te merken.ik ga voor een nieuwe koppelingsset :cry:

bedankt voor je meedenken :)

10 apr 2005 17:32

Elke 60.000 km je koppeling vervangen is bij een oudere Porsche heel gewoon (Bron: Car Care Soest) en voorkomt verdere vervolgschade (bv. nieuw vliegwiel).

Kees.

12 apr 2005 9:57

"Oudere Porsche" = :?:

12 apr 2005 11:19

Elke 60.000 km je koppeling vervangen is bij een oudere Porsche heel gewoon (Bron: Car Care Soest)


krasse uitspraak :roll:
Hopelijk bedoelen ze dan met "oudere" Porsches dan wel +20jaar ofsow ...
Mijne doet het nog steeds ok en zit er al een behoooooorlijke tijd langer in :!:




Dirk
:roll:

12 apr 2005 15:07

Oja,

Ik kan me herrineren dat Paul Veens juist melde dat er een behoorlijk verschil was tussen de diiversen Porsches, het is ten alle tijden de bestuurder die de koppeling sloopt, idd, velen volksstammen vergeten hun poot van de koppeling af te houden, deze is eigenlijk alleen maar om de auto te laten rollen, en dan dollen tuurlijk.

Sommige doen meer als een ton met 1 koppeling, anderen nog geen 20k.(mensen als mijn buuf bv.)

12 apr 2005 15:14

De koppeling van mijn 356 wordt nu vervangen op 80.000 km. Eigenlijk was dit nog niet nodig, maar omdat de motor er toch uit is voor een volledige revisie heb ik deze ook maar gelijk laten vervangen.

12 apr 2005 15:33

Ik belde vandaag met een officiële Porsche verdeler
Koppeling voor een 964:
Drukgroep : 479 euro
Koppelingsplaat : 185 euro
Druklager : 160 euro
Totaal : 824 euro
Prijzen incl BTW ZONDER plaatsing (Plaatsing 10-12 uur)

op http://replacement.carjunky.com/parts/carjunky/wizard.jsp?year=1990&make=PO&model=964-2-001&category=All&part=Clutch+Kit
voor een Sachs koppelingskit (Drukgroep, koppelingsplaat en druklager) kit 501$ = 385 euro !!!!!!
Invoerrechten +- 23% + verzendingskosten +- 40 euro excl.

Vanwaar dit enorm verschil ? Was sachs niet een OEM leverancier van Porsche ?

12 apr 2005 18:40

Kijk eens even goed om je heen bij de dealer......
Daar zie je heel veel dingen die wel geld kosten, niet onderdeel zijn van je Sachs setje, maar wel ergens gefinancieerd moeten worden....

Dat is het antwoord op je vraag...

12 apr 2005 20:12

Inderdaad goedkoop.
Meteen bij favo. gezet

12 apr 2005 21:27

Komplete koppeling voor mijn 3.2: 650 euro ex btw.

17 apr 2005 22:31

Dit weekeinde de koppeling van de P vervangen, ik had het idee dat deze nogal zwaar ging. Met 157k op de klok leek het mij sterk dat deze nog niet vervangen was. Wat schetst de verbazing :D er kwam een koppling uit '91 uit, en deze was nog niet geheel versleten :!: eigenlijk was ik precies op tijd. Wel gelijk alles vervangen behalve het vliegwiel, dat was nog in goede staat. Koppeling gaat nu een stuk lichter en grijpt beter aan.

Dit geeft wel duikelijk aan dat bij normaal gebruik eek koppeling van een Porsche wedegelijk lang mee kan.

17 apr 2005 22:59

Marcel C2C schreef:Wel gelijk alles vervangen behalve het vliegwiel, dat was nog in goede staat. Koppeling gaat nu een stuk lichter en grijpt beter aan.


En Pierre, het eindbedrag op de factuur was ... (en waar laten doen?) :wink:

17 apr 2005 23:32

horn schreef:
Marcel C2C schreef:Wel gelijk alles vervangen behalve het vliegwiel, dat was nog in goede staat. Koppeling gaat nu een stuk lichter en grijpt beter aan.


En Pierre, het eindbedrag op de factuur was ... (en waar laten doen?) :wink:


Er ook aan toe waarde vriend? :roll:

18 apr 2005 4:01

Nope, maar wel eens benieuwd wat dat kost. Want ergens in de eerste 50K km .... :wink:

@ Marcel; heb jij al een licht vliegwiel? Nog overwogen dat te laten doen nou hij toch open lag (zie Gizmo)?

18 apr 2005 17:58

Dit geeft wel duikelijk aan dat bij normaal gebruik eek koppeling van een Porsche wedegelijk lang mee kan.


Mijn 3.2 heeft 210k op de klok en het was ook de eerste koppeling, gewoon een kwestie van veel snelweg kilometers denk ik.
Plaats een reactie