Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

banden 996 ongelijk afgesleten

08 mei 2013 20:09

Vandaag de achterbanden van de 996 (Carrera 4) gehaald. Ze zijn aan vervanging toe. Wat me opvalt is de ongelijke slijtage van de banden zowel links als rechts. Beide banden hebben aan de buitenkant nog ruim voldoende profiel. De binnenzijde zit qua profieldiepte dichtbij afkeuren. De auto is bij de Porsche dealer uitgelijnd en je zou dus verwachten dat de afstelling in orde is. Aan een verkeerde bandenspanning kan het niet liggen, ik heb de geadviseerde spanning aangehouden en ook regelmatig gecontroleerd.

Is dat soort slijtage dan normaal? Mij lijkt het normaal dat het profiel over de gehele breedte van de band gelijkmatig moet afslijten, wat ook de levensduur van de banden verlengt. Vrijdag komen er nieuwe banden op. Laat ik de afstelling niet aanpassen, gebeurt weer hetzelfde.

Zijn er onder de 996-rijders mensen die dezelfde ervaring hebben en de afstelling hebben laten aanpassen zodat de achterbanden gelijkmatig(er) afslijten? Graag advies.

Re: banden 996 ongelijk afgesleten

08 mei 2013 20:40

Vermoed dat de Camber(wielvlucht) afstelling aangepast moet worden.

Re: banden 996 ongelijk afgesleten

08 mei 2013 20:46

Je rijdt gewoon te rustig :wink: Ga er maar eens flink de bochten mee door, slijt de buitenkant wel mee......

Re: banden 996 ongelijk afgesleten

08 mei 2013 20:47

dealer gaat gewoon met de trend mee :thumleft:

Afbeelding

Re: banden 996 ongelijk afgesleten

08 mei 2013 20:55

Ik heb hetzelfde met de 265/35 ZR18 P-Zeros achter op mijn 996 C4. De banden zijn van 2009 en in het midden veel meer versleten dan aan (beide) randen. Dat moet bijna wel met de druk te maken hebben, en je moet wel heel veel en hard door de bocht om beiden randen net zoveel te laten slijten. Het viel me op dat de geadviseerde druk voor 18" achterbanden 3 bar is ipv de 2.5 voor de andere maten. Ik hou 3 bar aan, maar ik heb de auto nog niet lang en weet niet waar de vorige eigenaar ze op hield.

Re: banden 996 ongelijk afgesleten

08 mei 2013 21:07

Dat lijkt me niet hetzelfde. TS heeft denk ik te veel camber en jij te veel druk.

Dat "te veel" camber is relatief: Voor slijtage misschien teveel, wellicht staat het gewoon goed afgesteld voor handling.

Re: banden 996 ongelijk afgesleten

08 mei 2013 21:55

Bij een boekje uit de UK waar ze uitgebreid beschrijven waar je op moet letten bij de aankoop van een 996, wordt dit ook genoemd. Gelukkig als algemeen voorkomend, niet zorgwekkend in ieder geval! hier het citaat in het engels:

" The 996 uses relatively high tyre pressure (2,5 bar in front and 3,0 bar rear) and combined with the wheel's camber and toe settings, can cause the tyres to wear more in the middle or inner edges."

Re: banden 996 ongelijk afgesleten

08 mei 2013 22:12

Ben geen scheurneus, maar hou wel van bochtige routes en bergpassen rijden (vakantie). Kan me niet voorstellen dat banden zo ongelijk afslijten. Buitenkant nog erg veel profiel, binnenzijde bijna afkeuren.

Had zelf ook al aan een verkeerde camberafstelling gedacht, maar dat is door de dealer afgesteld en zelfs nog een keer gecontroleerd. Hoe reageert de auto als ik vraag om het camber anders af te stellen, zodat de band over de volle breedte contact met de weg maakt, wat volgens mij toch ook de bedoeling is?

Re: banden 996 ongelijk afgesleten

08 mei 2013 22:38

Dan heb je met heel snel genomen bochten minder grip.
Plaats een reactie