Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
17 mei 2013 20:54
Beste 964-rijders,
Ik merk dat bij mijn 964 C4 bij ca. 140km/h het stuur begint te trillen en als ik doortrek naar ca. 180km/h de hele auto licht begint te trillen, is dit normaal voor een 964 (carrera 4)? Volgens mij moet je toch 260km/h kunnen rijden zonder dat de auto trilt, e.e.a. afhankelijk van de wegkwaliteit. Auto staat op 17" cup1 met porsche spacers en goede Bridgestone banden.
Nu heeft de specialist al de ophanging gecontroleerd, auto uitgelijnd en de banden opnieuw gebalanceerd. Remmen zijn rondom nieuw. Nu ben ik een beetje einde raad en vermoed ik een of meerdere velgen krom, een fout in de banden, of de schokdempers (originele met verlagingsset) versleten?
Iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt!
17 mei 2013 21:03
Bij trillen in het stuur denk ik toch aan een banden en/of velgen probleem.
17 mei 2013 21:11
Deed 265 km/uur met de 964 C4 .. zonder trillen.
Heeft je 964 lang (op deze banden) stil gestaan
Is je bandenspanning correct - en de DOT code van de banden redelijk recent
Heb je de juiste maat banden (breedte vs hoogte) voor en achter
Kromme velg had men er bij het monteren van de banden en balanceren van de wielen op moeten merken
't zou ook nog iets in de aandrijflijn kunnen zijn ....
17 mei 2013 21:21
Ik heb iets soortgelijks, maar minder : trilling door hele auto rond 150 km/uur.
Dit "probleem" is er al jaren en jaren. Als ik de hele onderhouds-geschiedenis
doorblader kom ik een faktuur tegen van RennTech met als diagnose:
vibratie wordt veroorzaakt door een onbalans in de aandrijflijn ...
Ik laat het zo, in Nederland rij ik meestal iets zachter, in Duitsland "iets"
harder
17 mei 2013 21:24
Hoi Olaf,
De auto heeft wel ca. 5 maanden stilgestaan, maar de banden op 3 bar gezet. Nu met rijden weer op 2,5 bar rondom. De bandenmaat zou goed moeten zijn, heb ik na montage gecontroleerd, maar weet het niet meer uit mijn hoofd.
De dotcode zou ik moeten controleren (hoe oud mag een band dan maximaal zijn?) En qua aandrijflijn bedoel je dan de aandrijfassen of differentieel?
Groeten John
17 mei 2013 21:40
2,5 bar vind ik zelf een beetje weinig ....
Porsche adviseert >5 jaar vervangen - ongeacht profiel.
205/55 x 16 en 225/50 x 16 is je normale bandenmaat - met 17" heb je dan volgens mij 205/50 en 225/45 nodig om gelijk te zijn - en komt wat je nu hebt aardig in de buurt - maar is wel breder.
Aandrijflijn - kan van alles zijn. Daar ben ik geen ervaringsdeskundige in.
18 mei 2013 8:20
Hoe lang heb je gereden nadat je de auto 5 maand heeft stil gestaan?
2,5 bar rondom bij een C4 is de juiste bandenspanning.
Als je specialist alles al heeft gecontroleerd, vermoed ik toch een onbalans in de aandrijflijn, dit is iets wat vaker voorkomt bij de C4.
Als er een onbalans in de tussenas zit merk je dat vaak pas vanaf zo'n 150 a 160 km/h.
22 mei 2013 21:20
Zo hard mag je helemaal niet rijden
22 mei 2013 22:06
Koos in de bocht???
23 jul 2013 21:42
Hallo,
probleem is inmiddels gelocaliseerd. Het waren de spoorverbreders aan de voorkant, waarschijnlijk zijn de naven en/of velgen niet mooi schoon geweest. Maar is inmiddels opgelost en rij nu voor zonder spoorverbreders. Nu wel nog even sparen voor de bilstein B6 voor rondom!
12 aug 2013 0:18
-1 voor spoorverbreders... monteer gewoon wielen met de juiste ET waarde
12 aug 2013 5:06
Eh ... volgens mij zijn er ook Porsche's waarbij "af-fabriek" spacers werden gemonteerd
12 aug 2013 9:42
Wel fijn dat je de oorzaak gevonden hebt. Ben je van dat vervelende getril af en ook nog een dure reparatie uitgespaard!
12 aug 2013 9:59
Inmiddels weer een aantal weken verder ben ik er ook nog achter gekomen dat de banden iets 'cuppen'. De spoorverbreders hebben het trillen dus versterkt. Dus de banden zijn de boosdoener ipv de spoorverbreders. Ik heb de banden op een iets hogere spanning gezet (Bedankt Olaf). En nu trilt de auto niet meer

Dus.....
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.