Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

geen vering !!

07 jun 2013 14:15

ik heb net de kenteken platen op mijn na 4 jaar gerestaureerde 911 gezet en zacht gezegd zou de vering niet misstaan op een circuit.
alle rubber bussen in de ophanging zijn vervangen.
op het circuit wel leuk maar daar kom ik niet veel dus is mijn vraag hoe ik de rit wat meer geveerd kan krijgen ?
moeten die rubber bussen eigenlijk gesmeerd worden ? want nu zitten ze er droog in en ik vermoed dat dat bij elkaar de rit nou niet echt lekker smooth maakt.

hier een foto van mijn bolide :
Afbeelding

gr,

bas

Re: geen vering !!

07 jun 2013 14:56

Tenzij je bewust veel stuggere veerstaven hebt gemonteerd en/of extreme schokdempers, heeft het alle schijn van dat enkele draaipunten in de ophanging niet vrij kunnen draaien; te veel wrijving waardoor eea blijft plakken / vast zit. Hierdoor veert de auto niet in / uit. Op het circuit stuiter je dan trouwens ook de eerste de beste bocht uit. Plakkende ophanging is killing voor de wegligging. Een vast zittende ophanging is iets heel anders trouwens dan een stugge vering.

Ik denk dat je iedere hoek even een-voor-een moet nalopen hoe het komt dat het blijft plakken.

Wat voor rubber bussen heb je gebruikt ?

Re: geen vering !!

07 jun 2013 16:20

Alle bussen zijn nieuw en van weltmeister
Het lijkt idd of ze vast zitten. Je kan de neus ook niet indrukken.

Re: geen vering !!

07 jun 2013 19:40

Ik neem aan dat het hier niet gaat om rubber bussen, maar eens soort polyurethaan. Waar rubber bussen niet horen te draaien en dus ook niet gesmeerd hoeven te worden moet dat bij Polyurethaan wel. Ik vermoed dat de voorste en achterste bevestiging van de voorwielophanging niet 100% lineair ten opzichte van elkaar staan. Bij rubber bussen wordt dit opgevangen, maar bij hardere polyurethaan bussen kan het leiden tot klemmen. Misschien helpt smeren, maar ik gok dat het na korte tijd weer vast zit.

Re: geen vering !!

09 jun 2013 17:09

Ik heb achter neatrix bussen van weltmeister gemonteerd en er gebeurde helemaal niks qua vering. Ik moest de binnen diameter iets vergroten en met lithium vet invetten. Vering is nu ok, maar niet helemaal piep vrij. Niet echt tevreden over.

Ik ga het weer opnieuw doen nu geen rubber/polyurethaan meer, maar de polybronze bussen van elephant racing. Is van metaal legering en draait zonder speling op een vetfilm. Duurder, maar lijkt mij de beste oplossing. (Naast natuurlijk de originele veerplaten met gevulkaniseerde rubber bussen erop.)

Re: geen vering !!

10 jun 2013 19:36

"Plakkende" draaipunten (wrijving) in je onderstel is killing voor je wegligging.
Voor statisch belaste draaipunten zijn de originele rubbers mi het beste, met alle beperkingen van dien op de koop toe.
Bronzen en kunststof lagerbussen blijven mi gevoelig voor inslaan / inslijten omdat belasting steeds op hetzelfde punt ligt; waardoor relatief snel weer plakken / wrijving optreedt.

Theorie van glijlager op een vetfilm klinkt goed, maar door de belasting op 1 punt drukt de smering er zo weer uit.
Prima voor races op een glad circuit als je voor iedere rit de vetspuit inzet; voor gewoon straatgebruik met veel meer hobbels en bumps ... Sorry maar ik geloof er niet in.

Re: geen vering !!

10 jun 2013 20:14

lindemans schreef:"Plakkende" draaipunten (wrijving) in je onderstel is killing voor je wegligging.
Voor statisch belaste draaipunten zijn de originele rubbers mi het beste, met alle beperkingen van dien op de koop toe.
Bronzen en kunststof lagerbussen blijven mi gevoelig voor inslaan / inslijten omdat belasting steeds op hetzelfde punt ligt; waardoor relatief snel weer plakken / wrijving optreedt.

Theorie van glijlager op een vetfilm klinkt goed, maar door de belasting op 1 punt drukt de smering er zo weer uit.
Prima voor races op een glad circuit als je voor iedere rit de vetspuit inzet; voor gewoon straatgebruik met veel meer hobbels en bumps ... Sorry maar ik geloof er niet in.


Ik heb proefondervindelijk vastgesteld dat lindemans gelijk heeft. Weltmeisters polygraphite aan de voorzijde moesten keer op keer gesmeerd worden maar plakten en kraakten na korte tijd weer. Polybronze voor en achter leverden exact hetzelfde probleem op.
Plaats een reactie