Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Zware gang van koppeling 996

30 sep 2013 21:23

Ik ben nog maar enkele weken in het bezit van mijn eerste Porsche en wel een 996. Ik vind alles soepel rijden, behalve de koppeling. Het kost veel kracht om het pedaal in te trappen. Is dit normaal voor een Porsche (996?)?

Stel ervaringen op prijs.

Marcel

Re: Zware gang van koppeling 996

30 sep 2013 21:42

Hallo marcel,

Bij een 996 hoort het soepel te gaan, had hetzelde probleem, desondanks de koppeling nog niet versleten was toch maar vervangen en het verschil was groot. Het kan ook voorkomen dat het vet/smeersel of hoe dat ook mag heten helemaal uitgedroogd is en de koppeling zwaarder gaat.

Mvg joost

Re: Zware gang van koppeling 996

30 sep 2013 21:54

In de meeste gevallen is een zware koppeling, een koppeling die ten einde loopt...

Re: Zware gang van koppeling 996

30 sep 2013 22:03

Heb je nog garantie op je 996, auto komt van Motron? Je hebt al wat meer aan je auto gehad. Wel een AKK gedaan?

Re: Zware gang van koppeling 996

30 sep 2013 22:13

Wat zwaar is, is natuurlijk wel een beetje subjectief. De koppeling van mijn 996 gaat zwaarder dan die van mijn Audi A4 2.0 tdi, maar dat vind ik niet vreemd. Hinderlijk zwaar is het bij lange na niet.

Zoals ik het bij jou begrijp, is het wel hinderlijk zwaar. Misschien inderdaad even naar laten kijken. Zijn er ook andere kenmerken van een versleten koppeling?

Re: Zware gang van koppeling 996

01 okt 2013 11:28

Zwaar is typisch een indicatie van een koppeling die het einde nadert. Kan overigens nog best een tijdje duren voor hij echt aan de beurt is, heb k van horen zeggen...... Aangezien mijn vrouw een zware koppeling niet fijn vond hebben wij hem bij aankoop meteen vervangen. We hadden ook gereden met een 996 met gloednieuwe koppeling en het verschil is groot. Heb je garantie dan kan je de discussie aan gaan. Drukproef gaat dan ook mee natuurlijk. Krukaskeerring nog lekvrij? Anders heb je straks olie op je koppelingsplaten. En dan nog bedenken of je het 2 massavliegwiel laat vervangen. Enfin genoeg stof weer opgewaaid. Bij twijfel, moet je maar ff komen voelen :salut:

Re: Zware gang van koppeling 996

03 okt 2013 20:51

Dank jullie wel allemaal voor de reacties. Alle redenen om er door een derde naar te laten kijken, wat ik dan ook ga doen. Heb nog garantie op motor en versnellingsbak, dus koppeling valt daar ook onder.

Marcel

Re: Zware gang van koppeling 996

04 okt 2013 18:54

Is toch al gauw een kostenpost van +1300 euro, en dat is nog exclusief dubbelmassa vliegwiel wat niet altijd vervangen hoeft te worden (maar wel vaak wordt gedaan ook al is het niet nodig :wink: )

Re: Zware gang van koppeling 996

05 okt 2013 11:18

Marcel996 schreef:Dank jullie wel allemaal voor de reacties. Alle redenen om er door een derde naar te laten kijken, wat ik dan ook ga doen. Heb nog garantie op motor en versnellingsbak, dus koppeling valt daar ook onder.

Marcel


Ik hoop het voor je. Ik heb ook garantie op de versnellingsbak, maar dat valt een versleten koppeling nadrukkelijk niet onder. Heb je AKK gedaan, want als je hem nog maar net hebt zou dat wel opgevallen moeten zijn. Maar voor je je onnodig zorgen maakt eerst maar even laten nakijken.

Re: Zware gang van koppeling 996

05 okt 2013 12:34

idd. koppeling wordt gauw gezien als "slijtagedeel" en valt dan weer net buiten de garantie, maar een beetje net autobedrijf zal er toch proberen gezamelijk "uit te komen". Dit gezien het feit dat een bedrijf een deugdelijk product moet leveren. Succes.

Re: Zware gang van koppeling 996

22 okt 2013 9:43

kan ook gewoon de koppeling hulpveer zijn die onder het koppelingspedaal zit die gebroken is.

dat had ik ook en is een wereld van verschil. onderdeel kost ongeveer Euro 50 en kun je zelf vervangen

Re: Zware gang van koppeling 996

06 nov 2013 16:54

Dank je Toon. Ga ik checken.

Re: Zware gang van koppeling 996

06 nov 2013 21:44

DennisvdB schreef:en dat is nog exclusief dubbelmassa vliegwiel wat niet altijd vervangen hoeft te worden (maar wel vaak wordt gedaan ook al is het niet nodig :wink: )


Het dubbel massa vliegwiel kostte mij € 872 ex BTW extra excl. arbeidsloon (de boel lag al helemaal open voor de koppeling en drukgroep, dus het gaf geen extra arbeidsloon).

Re: Zware gang van koppeling 996

06 nov 2013 22:02

Klinkt als versleten koppeling. Dat valt niet onder de garantie. De koppeling van een Porsche is al snel wat wat zwaarder dan van een Audi oid. Als je een AKK had laten uitvoeren, dan was dat opgemerkt en had je dat in de onderhandeling mee kunnen nemen dat het opgelost moet worden. Je kan er waarschijnlijk nog wel een tijdje mee blijven rijden, anders had Motron hem niet zo verkocht.

Re: Zware gang van koppeling 996

19 nov 2013 21:44

De koppeling van mn 996 4s ging ook zwaar.. hulpveer gebroken.. kosten 51 euries.. een wereld van verschil....

Re: Zware gang van koppeling 996

26 nov 2013 1:32

Mijn koppeling was normaal, maar die hulpveer maakt het ontkoppelen behoorlijk vaag vind ik.

Heb er de hulpveer helemaal uitgezwierd, ontkoppelt nu zwaarder maar naar mijn mening directer.

Re: Zware gang van koppeling 996

19 mei 2017 19:54

Gaat hier niet echt zwaar maar is niet zo fijn te doseren qua aangrijpings-punt.
drukgroep en platen zijn vorig jaar vervangen.

Wil n.a.v. dit draadje de hulpveer een keer checken.
Kun je daar makkelijk bij?

Re: Zware gang van koppeling 996

19 mei 2017 20:42

viewtopic.php?f=9&t=38471&hilit=hulpveer

He, de link zit al in het forum, sorry, niet goed gezocht!
Plaats een reactie