Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
19 nov 2013 18:13
Als ik standaard 8 j breed met et 57 heb, wat is dan het verschil als ik 8,5 J met et 51 zou monteren?
Hoeveel verder naar buiten en naar binnen komt dan de velg?
19 nov 2013 18:49
De ET waarde geeft de afstand aan tussen het midden van de velg en de positie waar de velg tegen de naaf gemonteerd wordt.
Als je van ET 57 naar ET51 gaat, dan komt het midden van de velg en dus het complete wiel 6 mm verder naar buiten te staan. Dit staat op zich los van de breedte van de velg (8J resp 8.5J zoals je noemt). Bij gebruik van dezelfde bandenmaat komt de gehele band dus ook 6mm verder naar buiten te staan.
De velg is 12 mm breder (halve inch); ten opzichte van het midden van de velg is dat dus 6 mm naar beide kanten. De binnenkant van de velg blijft dus op dezelfde positie, de buitenrand van de velg staat 12 mm verder naar buiten.
Dat lijkt strijdig met wat ik schrijf over de band die maar 6 mm verder naar buiten komt; dat is niet zo omdat bij een gelijke bandenmaat op een bredere velg de band minder ver buiten de velgranden uitsteekt.
Als je band 6 mm verder naar buiten kan zonder klem te lopen in de wielkast heb je dus geen probleem.
19 nov 2013 19:49
Wat ikzelf gevonden heb:
Van 235/35/19, 8x57 naar 235/30/20, 8,5x51
Meer ruimte aan de binnenkant????
6 mm naar buiten
Band 2mm groter
Die van de binnenkant vind ik vreemd? Weet iemand of dit klopt?
20 nov 2013 14:15
Lees even stap voor stap mee:
De ET waarde van de velg gaat van 57mm naar 51 mm.
HET MIDDEN van de velg, en daarmee ook de complete band komt daarmee 6 mm meer naar buiten.
Omdat de breedte van de band gelijk blijft (235) krijgt het rubber aan de binnenkant dus 6 mm meer ruimte en aan de buitenkant 6 mm minder ruimte in de wielkast.
Zo simpel is het.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.