Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
04 jan 2014 11:46
Ik wil dit jaar het onderstel van mijn 964 C2 uit 1992 upgraden met een bilstein set. Nu is hier de afgelopen jaren al regelmatig wat over geschreven op het forum maar wellicht dat er nog voortschrijdend inzicht is bij gekomen.
Kan ik beter gaan voor de Bilstein B6 of toch maar gelijk voor de B16/PSS10?
De PSS10 set is wel wat duurder maar ook weer niet zoveel en persoonlijk geef ik de voorkeur aan een wat hardere afstelling en met de PSS10 kan je natuurlijk af en toe eens wat wijzigen aan de afstelling.
De 964 is al voor zien van H&R green veren.
waarschijnlijk dan ook maar gelijk de rubber bussen vd ophanging vervangen door moderne kunstof varianten?
Bedankt voor de tips alvast!
Coen
04 jan 2014 12:39
Rijdt je trackdays, is het een daily driver, zit je partner er vaak naast op weg naar een stedentrip? Als alles ja is dan zou ik zeker voor PSS10 gaan. Het mooie van PSS10 is dat je binnen 10 minuten de auto kan transformeren van klinkerweg instelling tot trackday en niet onbelanrgijk, je kunt voor en achter verschillend instellen. En als je beide sets naast elkaar legt weet ik wel wat je liever hebt....maar daar zie je eenmaal gemonteerd natuurlijk weinig van.
Maar als je al H&R groen hebt en je hoeft niet perse de instelmogelijkheid van een PSS10 dan zou ik alleen de dempers vervangen voor B6. Scheelt je minimaal 1000 euro.
Als je de A-arm bussen aan de voorzijde wilt vervangen zou ik in combinatie met H&R groen/ B6 voor originele nieuwe rubbers gaan en niet voor kunststof of poly-bussen. Was altijd een voorstander van poly of kunstof maar in combinatie met B6/H&R is wat mij betreft de originele rubber setup passender bij het karakter van de 964. Zijn wel iets duurder overigens.
04 jan 2014 12:44
Ik had de PSS10 onder de 964......daar krijg je pas een goed rijdende auto mee! Ik zeg: doen!
01 feb 2014 17:59
Ik heb laatst Biesheuvel Autosport (importeur van Bilstein) gemaild over een setje PSS10 onder mijn 964. Dat was omdat de quote die ik kreeg voor een B12 setje onder een BMW 323ti mij reuze meeviel. Incl montage en BTW werd voor de PSS10 set onder een 964 C2 MY1992 een bedrag van 2499,- opgegeven. Dat maakt dat ik het nu echt serieus ga overwegen.
01 feb 2014 18:15
Hallo Frank
Ik heb de PSS10 set nu ook besteld en die komt begin februari binnen bij de specialist. Ben benieuwd wat het verschil gaat zijn. Waarom toch de PSS10? Het simpele feit dat ik de instelling kan wijzigen is voor mij een toegevoegde waarde. Misschien doe ik het wel nooit of juist weer wel bijv. bij de winterbanden (17") / zomerbanden (18"). Maar je kan e.e.a. dus wel naar eigen smaak relatief simpel aanpassen.
Hierna opzoek naar een setje mooie 18" speedline replicaties als zomerset. De RH 3-delige speedline replicaties schijnen weer gemaakt te worden.
01 feb 2014 18:31
Dan hoor/lees ik ook graag mee over de RH sets in 18"!!
01 feb 2014 20:51
@driver4S, doet je specialist het ook voor die 2499 incl alles? Ik vind de prijs wel erg goed. Ik zou ook best iets meer willen betalen bij mijn specialist, maar ik heb het idee dat de meerkosten gauw richting 500 euro gaan zijn, en dat vind ik het ook weer niet meer waard om het bij de specialist ipv bij Biesheuvel te laten doen.
01 feb 2014 21:49
@frankv. De specialist is inderdaad ietsje duurder maar daar is hij dan ook specialist voor en ik blijf liever bij een vertrouwd adres. Hij doet er dan trouwens ook uitlijnen bij en checkt ook of wellicht nog ophangingsrubbers oid gelijk vervangen moet worden.
13 feb 2014 0:45
vergeet niet uit te wegen, maar dat zal vast gebeuren dan. Als je toch precies wil zijn.
26 feb 2014 23:38
De bilstein PSS10 set zit eronder. Is inderdaad een mooie upgrade. De auto voelt een stuk strakker aan en in bochten geeft het een stuk meer vertrouwen direct al bij de eerste ritjes. Ook de auto nog 1cm lager laten zetten dan die al was met de H&R veren. Is weer iets mooier en niet te laag. Misschien kan die nog wel lager. Eerst maar eens met die PSS settings experimenteren en hem nog iets harder zetten achter. Nu staat alles op default stand 5.
27 feb 2014 0:57
achter inderdaad iets harder zetten! En nu je rubbers in de gaten houden, want die krijgen iets meer te verduren.
27 feb 2014 2:18
Hallo Steef. De rubbers voor waren niet meer 100% dus die zijn ook gelijk vervangen.
27 feb 2014 12:26
Kun je met de PSS10 set lager als met org. dempers en groene H&R?
En kunnen de B6 dempers ook al lager als org. met H&R?
(Die heb ik er nu al onder namelijk, en verstellen/aanpassen zal ik toch niet doen als het er op zit. Dus daarvoor zou ik niet uitwijken naar PSS10.
27 feb 2014 12:36
@PW250. Hiervoor had ik dus ook de standaard dempers + H&R Green veren en dat is geloof ik al 30-40mm lager dan standaard. Maar met de PSS10 set kan je nog een stuk lager gaan. Ik heb nu dus gekozen voor 1cm lager dan de vorige setup wat net een iets mooier optisch effect geeft. Dit zal denk ik ook mogelijk zijn met andere combinaties van de B6 en andere veren maar zo deskundig ben ik niet.
27 feb 2014 12:47
Kijk even op rennlist wat der Walter zegt over deze set qua afstelling.
27 feb 2014 15:21
Gizmo schreef:Kijk even op rennlist wat der Walter zegt over deze set qua afstelling.
Over de B6 of PSS10?!
En wellicht dat er hier natuurlijk gewoon "ervarings deskundigen" rondhangen
28 feb 2014 19:59
Pw250 schreef:Kun je met de PSS10 set lager als met org. dempers en groene H&R?
En kunnen de B6 dempers ook al lager als org. met H&R?
(Die heb ik er nu al onder namelijk, en verstellen/aanpassen zal ik toch niet doen als het er op zit. Dus daarvoor zou ik niet uitwijken naar PSS10.
B6 met HR gaat lager dan standaard met HR
PSS10 gaat lager dan B6
28 feb 2014 22:45
Pw250 schreef:Gizmo schreef:Kijk even op rennlist wat der Walter zegt over deze set qua afstelling.
Over de B6 of PSS10?!
En wellicht dat er hier natuurlijk gewoon "ervarings deskundigen" rondhangen
was volgens mij de PSS10
01 maart 2014 20:01
@Gizmo. Ja bedankt dit artikel was mij al bekend:
http://www.total911.com/interview/walter-rohrl-interview-my-perfect-working-day-is-to-lap-the-nurburgring/En ook wat Walter over de PSS10 settings voor zijn 964 RS adviseert.
From the factory it is too hard up front compared to other Porsche models. It has a hard spring and a soft damper. When you change to the BILSTEIN PSS10 kit, you can really make the car drive much better.
When I drive mine on track I run six clicks on the front and nine on the rear. On the road I run ‘three’ front and ‘seven’ rear. Set like that, the car drives perfectly! If you have this car, you should try it!
Maar dat betreft dus een 964 RS en ik heb een 964 C2 dus is weer niet 1 op 1 te vergelijken. Het geeft echter wel een idee over de verhoudingen.
02 maart 2014 22:35
Goeie keus. Rij zelf ook al weer een paar maandjes rond op PSS10 en ik moet zeggen dat het een wereld van verschil is. Wat stuurt en rijdt dat strak zeg. Heb er ook al 2 keer een trackday mee gereden en - man - wat is dat een verbetering. De set die er eerst onder zat (Boge + HR) was al aardig op en daarmee ging ik 'dansend' door de bocht op CPZ. Reden voor mij om voor de PSS10 te gaan was de mogelijkheid om de boel eenvoudig zelf strakker te kunnen zetten op het circuit. Uitgewogen en in combinatie met een setje Toyo's rijdt het echt als een trein. Mijn instellingen zijn voor op de weg: voor 5 en achter 7 en op t circuit: voor 7 en achter 9. Op het circuit de Toyo's goed warm rijden en op de juiste druk houden en dan gaat het als een speer.
03 maart 2014 1:19
@HermanH. Bedankt voor de feedback en tip. Mijn eerste idee was nu ook om de dempers achter van 5 op 7 te zetten en voor op 5 te houden. Kijken wat voor verschil dat is.
14 jun 2014 22:37
Ik heb ook een setje PSS10 voor mijn my1992 964 C2 besteld. Maandag hoor ik wanneer alles gemonteerd, uitgelijnd en uitgewogen kan worden. Omdat ik het op zich graag door mijn specialist had laten doen heb ik hem gevraagd wat voor prijs hij mij kon bieden, maar na enig uitzoekwerk gaf hij aan niet binnen 500 euro te kunnen komen van de prijs van BIesheuvel, en ook niet in de buurt daarvan. Dus toen heb ik de keuze gemaakt om het bij Biesheuvel te laten doen. We zullen zien, het is zeker niet de eerste 964 die ze onder handen nemen.
29 aug 2014 22:39
Mijn B16 PSS10 set is gisteren op de 964 gemonteerd. Het was voor de monteur van Biesheuvel een klus van ongeveer 4,5 uur. Gelukkig kwam alles goed los, en de monteur beviel mij erg goed. Rustig, gedegen en ervaren in het sleutelen aan heel veel verschillende auto's. Het hielp wel dat ik even op internet had opgezocht wat er in de motorruimte los moest om bij de schokbrekerbevestigingspunten te kunnen komen.
Ik heb al wat dempingsinstellingen geprobeerd en rijd nu op 3 voor en 6 achter, dat is vrij comfortabel. 4 en 7 is wat straffer, eerst maar eens uitproberen, verstellen is een kwestie van even op de grond gaan liggen en een knop verdraaien, erg eenvoudig. Tov de standaard Boge set van 200.000km oud vol je gelijk de kwaliteit van de demping, erg goed, en de set is ook nog eens zowel comfortabeler als strakker.
Het instellen van de hoogte is even uitproberen. Ik wilde hem op -2cm hebben tov standaard ROW. Dus niet zo laag als een RS, want er moet ook normaal mee over een drempel gereden kunnen worden. De veren zakken nog wat, en voor stond hij na 150km uiteindelijk toch op -4cm, dus vandaag voor weer 2cm omhoog gedraaid. Achter staat hij goed. Na het verstellen moet je weer een ritje maken om de veren goed in te laten bedden voor je de hoogte weer kunt meten. Hij staat nu wel aardig, misschien moet er voor nog 0,5cm af.
Lastiger is het uitlijnen. Bij Biesheuvel hebben ze geen uitlijnmogelijkheid, dus ze hadden dichtbij een afspraak voor mij geregeld, maar dat bleek gewoon een groot bandencentrum te zijn. Aardige lui, en ze waren behulpzaam en hadden een mooie machine, maar ik voelde niet het vertrouwen om ze mijn complete 964 ophanging in te laten stellen. Dus heb ik ze alleen de sporing voor even laten doen en ben ik dus nu op zoek naar een goede Porsche uitlijner om de auto goed te zetten als de veren zijn gesettled op hun finale hoogte.
Maar gewoon naar Robert Visser denk ik? Al ben ik daar ook wel eens vandaan gekomen met een stuur dat scheef stond als de auto rechtuit reed. Overigens snel gecorrigeerd nadat ik rechtsomkeerd had gemaakt, maar goed.
Zijn er Porsche / 964 specialisten die zelf een uitlijnapparaat hebben en alles zelf doen?
Laatst bijgewerkt door
frankv op 29 aug 2014 23:48, in totaal 1 keer bewerkt.
29 aug 2014 22:59
Tuurlijk zijn er specialisten die het ( erg goed) zelf doen.
Heb jou een pb gestuurd.
30 aug 2014 12:19
De allerbeste uitlijner zit bij mij in Hilversum; Matterhorn. veel ervaring met exoten (doe alles voor Kroymans) en ik heb er zeker 7 auto's perfect uit laten lijnen. Iedereen die ik doorstuur is er tot nu toe zeer tevreden over.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.