Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
30 maart 2014 9:18
Het wordt langzaam tijd om de porsche weer van de stalling te halen.
Nu had ik net voordat ik de auto weg zette een schroef in de achterband. De banden zijn 4 jaar oud en hebben nog 70% profiel.
Er zitten wel wat lichte droogtescheurtjes in het loopvlak.
Nieuwe banden erop, of proppen en dit seizoen opgumen, wat zouden jullie doen?
30 maart 2014 9:25
Proppen zou ik sowieso niet meer laten doen, de plaatselijke bandenboer demonteert de band en plakt er een grote lap in de binnenkant in. Werkt beter dan een prop. Kost niet gek veel meer maar band moet wel gedemonteerd worden.
En of je hem moet vervangen, de meesten zullen hier zeggen: vervangen!
Maar ik zou hem laten repareren en dan aan het eind van het seizoen alle banden vervangen
Gewoon rijden met die hap!
30 maart 2014 9:41
ja plakken is inderdaad beter. Dan zie je ook meteen of de binnenzijde van de band niet erg gerafeld/beschadigd is.
Mijn eerste idee was ook vervangen maar van de andere kant, die centen kan ik ook anders in de Porsche steken en dan volgend jaar nieuwe sloffen. Een jaartje aso de banden oproken is natuurlijk ook leuk
30 maart 2014 9:58
Waar precies zit de schroef?
30 maart 2014 10:58
hij zit echt midden in het loopvlak
30 maart 2014 12:16
Oké, in dat geval gewoon laten maken.
30 maart 2014 12:41
Prop mag sowieso niet worden gebruikt op banden met een codering hoger dan H of V vlgs mij. En plakken.... Ik reed gisteren tijdje op max snelheid in Duitsland met mn 964, dat zou ik NOOIT doen met een prop of een geplakte band! Verkeerde zuinigheid mi.
Tijd voor 2 nieuwe achterbanden zou ik zeggen....
30 maart 2014 13:06
Dat plakken gaat gewoon met paraplutje van binnenuit. Dat werkt prima.
De oude propjes worden, denk ik, nergens meer aangeboden.
En er rijden genoeg mensen op Max snelheid met banden met schroeven er in..... Misschien ook wel bij jou Ticcie, want zeg eerlijk wie controleert nu voor elke snelle rit het hele loopvlak? Zo'n paraplutje van binnen uit is dan echt stuk beter.
30 maart 2014 13:15
Franz schreef:Oké, in dat geval gewoon laten maken.
+1!
30 maart 2014 17:00
Als je na 4 jaar nog 70% van je profiel ovet hebt, zou ik er nu nieuwe opzetten ...
Advies is om je banden sowieso na 5 jaar te vervangen ....
30 maart 2014 20:43
Dat is een vrij ongenuanceerde opmerking over een zeer genuanceerd onderwerp, die mensen onnodig op kosten kan jagen....
30 maart 2014 20:52
Het is slechts een advies. Niets meer, niets minder.
30 maart 2014 22:32
ik ben het helemaal met olaf eens, banden van 4 jaar oud met wat droogte scheurtje.
weg er mee!
kijk als ze er net op zitten oke maar in dit geval lekker twee nieuwe achterbanden er op
ze kosten toch ook de wereld niet meer.
gr anton964
30 maart 2014 23:21
De meeste scheurtjes die mensen zien zijn niet structureel. Maar oppervlakkig normaal verval. En de genoemde 5 jaar is een gemiddelde en zoals meeste geadviseerde onderhoudsintervallen een conservatieve schatting voor worst case omstandigheden. Het maakt bijvoorbeeld veel uit of de banden buiten in zon staan of altijd in donkere garage.
Ik vind het gewoon wat apart om iemand te adviseren de banden te vervangen zonder de banden te zien. Als je in 4 jaar tijd nog 70% profiel hebt dan kan het zijn dat je gewoon weinig rijdt (en misschien wel snel), maar net zo goed iemand zijn die gewoon relatief ruime marges aanhoudt. Dus diegene zou er zomaar nog 3 jaar mee kunnen rijden, mits de banden niet echt uitgehard zijn en beginnen te verpieteren.
Ik zou ze gewoon even bij een bandenspecialist (of kenner) laten schouwen. Uiteraard hopen dat hij eerlijk advies geeft en niet per definitie zegt nieuwe!
31 maart 2014 0:09
jeff_911 schreef: Als je in 4 jaar tijd nog 70% profiel hebt dan kan het zijn dat je gewoon weinig rijdt
.. en ook daarom kan een nieuw setje banden geen kwaad. TS doet daar dan blijkbaar (ook) weer een jaar of 5 mee - vermits hij natuurlijk weer 'n schroef in z'n band krijgt.
Maar het (relatief low-budget) laten plakken kan natuurlijk ook - als hij zich daar veilig bij voelt
In deze tak van sport moet je MI niet willen bezuinigen op banden en remmen ...
31 maart 2014 10:13
Het is niet zo zeer bezuinigen wat ik wil, maar ik ben tegen verspillen. Ik ben het met je eens dat je je banden en remmen gewoon goed voor elkaar moet hebben. Maar ik laat remblokken/schijven/banden vervangen als ze aan vervanging toe zijn. Mijn punt is echter alleen dat we dat op afstand niet kunnen bepalen. En je hoeft mensen niet bang te maken met verhalen dat pluu-tjes gevaarlijk zijn of dat je echt niet met een 6 jaar oude band kan rijden. Daarentegen zijn sommige banden al na 3 jaar gaar. It's complicated...it depends...
Ik lees trouwens dat het repareren een TUV approval heeft:
http://www.tracktune.nl/banden/(staat alleen geen link/cert bij...)
31 maart 2014 10:36
plakken, niet plakken, proppen, niet proppen? Kan iemand mij een voorbeeld aan de hand doen van een gerepareerde band die het op snelhied begeven heeft, ik heb er nog nooit iets van gelezen of gehoord... alleen van alle "experts" hier op het forum...
31 maart 2014 12:41
Bij de Yaris van mijn vriendin heeft de plaatselijke bandenboer de band gedemonteerd, en er een complete lap in geplakt, dus geen paraplu. Uit laten hard en klaar was Kees (de monteur).
02 apr 2014 18:40
Een Yaris is toch net een iets andere auto...
02 apr 2014 18:44
heb per ongeluk een keer 320 kmh gereden met een schroef erin…..schrok me een hoedje toen ik het zag, weer terug in nederland...
geen fijn idee in ieder geval.. zou nieuwe set erop gooien.. enige contact met de weg die bandjes, moet goed zijn, ook tussen de oren..
02 apr 2014 19:21
Zolang de schroef in het loopvlak zit en niet in de ronding, band eraf en van binnenuit laten plakken die handel. Die blijft gewoon zitten. Ook bij 300km p/u.
02 apr 2014 19:26
Ewout schreef:Een Yaris is toch net een iets andere auto...
Niet zo minderwaardig he
Ze rijdt alsof het een GT3 is haha
02 apr 2014 19:52
Marcel schreef:plakken, niet plakken, proppen, niet proppen? Kan iemand mij een voorbeeld aan de hand doen van een gerepareerde band die het op snelhied begeven heeft, ik heb er nog nooit iets van gelezen of gehoord... alleen van alle "experts" hier op het forum...
$TEEF schreef:heb per ongeluk een keer 320 kmh gereden met een schroef erin…..schrok me een hoedje toen ik het zag, weer terug in nederland...
geen fijn idee in ieder geval.. zou nieuwe set erop gooien.. enige contact met de weg die bandjes, moet goed zijn, ook tussen de oren..
Vooral tussen de oren aangezien je zelf bewezen hebt dat je zelfs met de schroef erin gewoon kan rasen
Kan trouwens net zo goed zijn dat je die schroef in de laatste km in je woonplaats hebt opgepikt natuurlijk.
Ben wel benieuw wat de TS nu besloten heeft.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.