Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

remmen 993

29 apr 2005 22:42

Remmen bij 993 moet normaal "kei"hard aanvoelen.Bij de mijne niet dus.Centimeters indrukbaar rempedaal vooraleer remmende werking.
Simpel zal je zeggen: lucht in de remleiding.Remolie werd vervangen + ontluchting.Resultaat.......er verandert niks.
Dan is de hoofdremcylinder vervangen maar het rempedaal blijft zacht aanvoelen maw niks veranderd. :cry:
De garagist ( onafhankelijke porscheverdeler)weet het ook niet meer.
Hij is nochtans een ervaren racer (met 911's) en mekanieker,ervaring zat dus maar dit probleem is hij nog nooit tegengekomen.
Wie weet de oplossing? :idea:

29 apr 2005 22:46

Mijn idee zou zijn de rembekrachtiger (membraan).

29 apr 2005 22:48

Zal toch wel als eerste naar gekeken zijn?

29 apr 2005 22:55

HenkC2C schreef:Mijn idee zou zijn de rembekrachtiger (membraan).



Leg uit................aub.


ABS-blok vervangen bedoel je???

29 apr 2005 22:59

Wanneer het membraan in de rembekrachtiger niet goed werkt (door lekkage bijv.), geeft je rempedaal of een sponzig gevoel of is juist extreem hard.


RS-R schreef:Zal toch wel als eerste naar gekeken zijn?


Dat zou ik wel verwachten ...... :wink:

30 apr 2005 11:10

Wat is er aan de remmerij vervangen?
Schijven en blokken?
Voor en achter?

Ik heb 2 weken terug nog aan een 993 Carrera RS de remmerij voor en achter vervangen, maar in het begin ook een erg sponzig pedaal, en ook geen volledige remkracht.
Op deze zit dan wel Pagid blauw, maar het moet niet heel veel uitmaken...
En het is bovendien ook meer de 2 materialen die op elkaar moeten inslijten, en na een lange proefrit bij de RS, kwam de remdruk al beter opzetten.

Ik zeg een geval van tijd, maar ik durf niet zomaar te zeggen of dat ook in jouw geval zo is.
Dus vertel eens wat meer over wat er vervangen is.

30 apr 2005 11:34

Keer een nacht wegzetten met ingedrukt pedaal[stok oid tussen stoel en pedaal]werkt prima :!:

30 apr 2005 12:52

ome piet schreef:Keer een nacht wegzetten met ingedrukt pedaal[stok oid tussen stoel en pedaal]werkt prima :!:


Das weer is een echte tip, van Ome Piet.

Maarja, Tante Annie heeft bij hem de stok nou net weer achter de deur :lol:

30 apr 2005 13:25

ome piet schreef:Keer een nacht wegzetten met ingedrukt pedaal[stok oid tussen stoel en pedaal]werkt prima :!:


Even uit pure interesse, is dit om het laatste beetje lucht uit het systeem te krijgen of is hier een andere reden voor?

01 mei 2005 15:51

HenkC2C schreef:
ome piet schreef:Keer een nacht wegzetten met ingedrukt pedaal[stok oid tussen stoel en pedaal]werkt prima :!:


Even uit pure interesse, is dit om het laatste beetje lucht uit het systeem te krijgen of is hier een andere reden voor?


dat zou ik ook wel eens willen weten :idea:

01 mei 2005 20:12

HenkC2C schreef:
ome piet schreef:Keer een nacht wegzetten met ingedrukt pedaal[stok oid tussen stoel en pedaal]werkt prima :!:


Even uit pure interesse, is dit om het laatste beetje lucht uit het systeem te krijgen of is hier een andere reden voor?


Exact Henk,tip uit de motorwereld :!:
Daar trekken ze een tiewrap om het remhendel[of is t nu de remhendel] :wink:

01 mei 2005 21:06

Wat ik nergens tegenkom is of jij een Carrera hebt of een Carrera 4.

Dat verschil maakt al veel uit om een gericht antwoord te geven. :shock:

02 mei 2005 21:10

Renntech schreef:Wat ik nergens tegenkom is of jij een Carrera hebt of een Carrera 4.

Dat verschil maakt al veel uit om een gericht antwoord te geven. :shock:




993 carrera dus.

02 mei 2005 21:13

Vaux schreef:Wat is er aan de remmerij vervangen?
Schijven en blokken?
Voor en achter?

Ik heb 2 weken terug nog aan een 993 Carrera RS de remmerij voor en achter vervangen, maar in het begin ook een erg sponzig pedaal, en ook geen volledige remkracht.
Op deze zit dan wel Pagid blauw, maar het moet niet heel veel uitmaken...
En het is bovendien ook meer de 2 materialen die op elkaar moeten inslijten, en na een lange proefrit bij de RS, kwam de remdruk al beter opzetten.

Ik zeg een geval van tijd, maar ik durf niet zomaar te zeggen of dat ook in jouw geval zo is.
Dus vertel eens wat meer over wat er vervangen is.






Remblokken voor en achter zijn vervangen.Olie op de remleiding is ook vervangen dus geen lucht meer .Leiding is doorspoeld met 10 liter remolie dus geen onzuiverheden meer in het oliecircuit.Hoofdremcylinder werd ook vervangen.
Remmen voelde al sponzig aan VOOR dit onderhoud.

03 mei 2005 18:03

Kijk eens of je speling hebt op een van de wiellagers......
Als hier namelijk behoorlijke speling op zit voelt het pedaal ook zacht aan. (Pedaal trapt dan een stukje weg).
Meestal gaat dit gepaard met een bijgeluid in de aandrijflijn
Laatst ook meegemaakt met mijn 911. Toen bleek het wiel l.a. flinke speling te hebben. Centrale borgmoer was losgelopen. Nieuwe moer gemonteerd en op het juiste moment vastgezet.
Probleem opgelost. :drive:

03 mei 2005 18:38

ome piet schreef:Keer een nacht wegzetten met ingedrukt pedaal[stok oid tussen stoel en pedaal]werkt prima :!:




ome piets tip al geprobeerd :?: :evil:

03 mei 2005 19:23

ome piet schreef:
ome piet schreef:Keer een nacht wegzetten met ingedrukt pedaal[stok oid tussen stoel en pedaal]werkt prima :!:




ome piets tip al geprobeerd :?: :evil:




Helaas zonder resultaat, ome piet

12 mei 2005 23:57

Was dit "zachte" effect er plotseling, of is het langzaam opgekomen?

Met motor uit, de bekrachtiger leegmaken door een paar keer te remmen, het drukpunt moet dan duidelijk hoger komen te liggen. Is het pedaal daarna nog steeds/net zo zacht? Indien nu hard: probleem in de bekrachtiger. Anders: :roll:

13 mei 2005 0:03

Paul van Engelen schreef:Was dit "zachte" effect er plotseling, of is het langzaam opgekomen?

Laaaaangzaaaam dus. :lol:

17 mei 2005 13:09

2000 km geleden werden de remblokken (993) (voor+achter) vervangen.Het verklikkerlichtje in het dashbord gaat regelmatig aan tijdens het rijden en blijft dan branden.Wat kan hier de oorzaak zijn. (zeker geen versleten remblokken)

17 mei 2005 13:26

Ging het lampje voor het vervangen ook aan? Dan is minstens 1 indicator "aan"gesleten en had moeten worden vervangen: is dit gebeurd?

Wat is het remvloeistofnivo: duidelijk boven minimum?

Zo ja, dan lijkt me dat er een probleem met de montage van de slijtageindicatoren is.

Heb je de test met de bekrachtiger "leeg" maken al geprobeerd?

17 mei 2005 14:16

Paul van Engelen schreef:Ging het lampje voor het vervangen ook aan? Dan is minstens 1 indicator "aan"gesleten en had moeten worden vervangen: is dit gebeurd?

Wat is het remvloeistofnivo: duidelijk boven minimum?

Zo ja, dan lijkt me dat er een probleem met de montage van de slijtageindicatoren is.

Heb je de test met de bekrachtiger "leeg" maken al geprobeerd?




Voor de vervanging van de remblokken lichtte het indicatielampje ook op maar dit had zijn reden.De remblokken waren duidelijk ver genoeg afgesleten (nog slechts enkele mm over).Met de nieuwe remblokken bleef het indicatielampje gedoofd (zoals het hoort) .....tot 2000 km verder.....lampje brandt opnieuw .Remvloeistofniveau is ok.
Test met bekrachtiger "leeg" maken is niet gedaan.Wat betekent dit trouwens,deze test :"bekrachtiger "leeg "maken?

17 mei 2005 14:40

Paul van Engelen schreef:Ging het lampje voor het vervangen ook aan?

JA! Dan is minstens 1 indicator "aan"gesleten en had moeten worden vervangen: is dit gebeurd? Dus lijkt me een probleem met de montage van de slijtageindicatoren.

Paul van Engelen schreef:... de test met de bekrachtiger "leeg" maken ....

Betekent een test van het remsysteem zonder rembekrachtiger. Je verwijdert het vacuum uit de rembekrachtiger - en vult hem met de omgevingsluchtdruk - waardoor de vacuumbekrachtiger niet meer (kan) functioneren en dus effectief uitgeschakeld is.

Wanneer je de motor na de test weer start en op dat moment het rempedaal ingedrukt houdt, zal je voelen dat het pedaal zakt(als het goed is :evil: ) doordat de bekrachtiger weer vacuum gezogen wordt door de motor. De situatie is dan weer normaal, er wordt dus niets definitief leeg gemaakt, maar alleen ff voor de test. Kan je zonder probleem doen :!:

17 mei 2005 21:00

Even voor alle zekerheid: HET lampje is dat die onder het ABS lampje, met de "blokjes" om de schijf :?:

(Mijn vraag over het remolienivo was omdat ik op dat moment niet zeker was of daarvoor een apart lampje was.)

DIT lampje heeft dus alleen betrekking op de slijtageindicators van de remmen en gaat aan als die dingen contact met massa maken of onderbroken zijn, dus daar ligt de oorzaak. Moet niet zo moeilijk te vinden zijn voor een kenner.

Het klinkt wel wat vreemd samen: eerst een zacht pedaal en nu een lampje wat veel te snel weer aangaat :shock:

18 mei 2005 10:45

Paul van Engelen schreef:Even voor alle zekerheid: HET lampje is dat die onder het ABS lampje, met de "blokjes" om de schijf :?:



Inderdaad Paul.......DAT lampje.
Vind het eigenaardig dat het lampje plots oplicht tijdens het rijden.(dus niet noodzakelijk bij een remmaneuver)
Plaats een reactie