Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Gevoel van asymmetrisch veren 996

21 apr 2014 0:51

Ik heb vorig jaar een mooie 996 uit 2001 gekocht met 113.000 km op de teller. Dealer-onderhouden en een paar mooie extra's, zoals originele 19" 997 Sport Design wielen, verlaagd sportonderstel, voorbumper van de Turbo/4S en GT3 zijskirts. Al met al een mooie dikke 996 die ondanks deze extra's zeker niet de uitstraling heeft van een gepimpte/getunde bak, maar net dát heeft wat de meeste 996's missen; een krachtige en tikkie agressieve uitstraling...

Anyway... Sinds het begin vond ik hem ondanks het sportonderstel toch redelijk zwabberig, met name is snelle linkse bochten. Ik heb er toen vrij snel een set nieuwe schokdempers en veren onder laten zetten (Bilstein B16 PSS10). Die heb ik vrij stug staan (stand 8 ), maar nog steeds lijkt hij in snelle bochten niet bepaald over rails te gaan; er zit gewoon voor mijn gevoel te veel beweging in. Het voelt een beetje alsof de wangen van de 295/30 Pilot Sport 3 heel slap zijn, maar ik weet zeker dat ze dat niet zijn en de bandenspanning check ik ook regelmatig. In een snelle bocht lijkt het of er iets aan de achterzijde wat te veel meegeeft. Die beweging zet zich door van rechtsachter naar de voorzijde van de auto, het voelt een beetje alsof de hele auto danst... Naast het nieuwe onderstel heb ik nog geen draagarmen of rubbers vervangen. Iemand enig idee wat er aan de hand is en hoe het verholpen kan worden? Ik vind het verder opvallend dat als ik over een verkeersdrempel rijd het lijkt alsof hij rechts verder inveert en ook verder uitveert dan links... Dat kan misschien ook komen doordat ik zelf aan de linkerzijde zit, maar je voelt het echt vrij duidelijk... Iemand ervaring met deze zaken? Alvast bedankt!

Joost

Re: Gevoel van asymmetrisch veren 996

21 apr 2014 10:50

Dat dansen in de bochten komt volgens mij door te slappe stabilisator stangen. Misschien zou je ze moeten upgraden? Was je wagen ook uitgewogen? Normaal doe ze dat met circa 80kg aan gewichten op de bestuurdersstoel.
Afbeelding
Vooebeeld van een upgrade

21 apr 2014 11:28

Kan ook nog met speling in de voorste draagarmen (rubbers) liggen, maar goed dat hadden ze moeten signaleren bij het aanpassen van de veren en dempers.

21 apr 2014 12:22

had je voor deze 911 ervaring met andere? zou gewoon kunnen horen bij weggedrag/gewichtsverdeling van deze bijzonder geweldige sportwagen.
is het als je wat gas terugneemt of neutraal houdt, niet als je gas geeft?

993 eigenaar vond dat deze vreemd door de bocht ging - had wel ervaring met oudere modellen: was niets aan het handje, vond ik en toen hij ook.

21 apr 2014 13:22

Inderdaad Paul,soms weer de bocht bij Almere :D

21 apr 2014 13:43

Pilot sport 3 hebben volgens mij geen stugge wangen.

21 apr 2014 17:44

Heren,

Bedankt voor de antwoorden. Bij Porsche Centrum Rotterdam hebben ze inderdaad al eens gezegd dat de rubbers niet meer helemaal top zijn, hoewel ze nog niet vervangen hoefden te worden. Misschien toch maar eens overwegen samen met heftigere stabilisatorstangen... Iemand enig idee waar ik dan aan moet denken qua financiën? Ik zal in ieder geval bij Porsche Centrum Rotterdam en bij Johan van der Gugten een offerte vragen.

Joost

21 apr 2014 18:01

je kan voor zwaardere stabi's gaan, gewoon van de dealer. Draagarmen incl montage en BTW € 550 per hoek van de auto.

21 apr 2014 19:46

graag gedaan Branding.

wanneer komen je antwoorden :?: 8)

Taatjen!! :wink:

21 apr 2014 19:57

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt met een peugeot gti, De auto bleek niet goed gericht na een zware schade..
Maar dat betekent dan ook dat met uitlijnen men iets had moeten ontdekken..

21 apr 2014 20:40

@ Paul: dit is m'n eerste eigen 911. Ik had daarvoor al wel een paar keer in een andere 911 gereden, maar die voelde voor mijn gevoel wat minder danserig. Als je het gas op de plank trapt voelt hij wel stabieler dan bij gas los of bij constante snelheid, maar voel me af en toe toch net iets te veel passagier... :D . Maakt het in ieder geval geen saaie auto...!

22 apr 2014 12:25

Goede spullen werken alleen als ze goed zijn ingeregeld !

Ik weet uit ervaring wat het met de auto doet als hij een keer nauwkeurig op alle punten is uitgewogen en uitgelijnd (dat zijn verschillende dingen...). Ik herkende mijn auto niet meer terug, heel veel strakker op alle snelheden en in bochten.

Wat je beschrijft hoort echt niet en lijkt me in eerste instantie nu een kwestie van eerst eens alles goed laten afstellen en dan kijken wattie doet.
Plaats een reactie